Gdzie są odcinkowe pomiary prędkości w Polsce?
Odcinkowe pomiary prędkości w Polsce są niezwykle skuteczne. Nie chodzi tylko o karanie kierowców, którzy jeżdżą zbyt szybko. Wpływają też na bezpieczeństwo na drogach. Dlatego już wkrótce będzie więcej odcinków kontrolowanych przez kamery. Gdzie obecnie znajdują się odcinkowe pomiary prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) nie mierzy prędkości w konkretnym punkcie. To system, który rejestruje przekroczenie dopuszczalnej prędkości samochodu na wyznaczonym odcinku drogi. Kamery są ustawione na początku i na końcu kontrolowanego odcinka.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? System odczytuje numery rejestracyjne, a finalnie odmierza czas przejazdu pomiędzy kontrolowanymi punktami.
Na tej podstawie obliczana jest średnia prędkość przejazdu pojazdu. Jeżeli okaże się, że kierowca uzyskał prędkość wyższą niż dozwolona na tym odcinku, dostanie mandat na takiej samej zasadzie, jak w przypadku zdjęcia z fotoradaru.
Odcinkowy pomiar prędkości działa całą dobę bez względu na warunki pogodowe. To udaje się dzięki podczerwieni, która namierza samochody w przypadku ograniczonej widoczności. Odcinkowy pomiar prędkości to prawdziwa żyła złota, a oprócz wpływów do budżetu z mandatów jego zaletą jest to, że zmusza kierowców do ograniczenia prędkości na całym odcinku drogi.
Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 30 odcinkowych pomiarów prędkości, ale już wkrótce ma się to zmienić. Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiedział, że już w 2023 roku może być ich dwa razy więcej. Z ogłoszonego przetargu wynika, że pojawią się aż w 39 miejscach w trzynastu województwach.
Gdzie się pojawią? Najwięcej, bo na pięciu odcinkach w województwach łódzkim i podkarpackim.
W województwie łódzkim nowe odcinkowe pomiary prędkości zostaną zainstalowane na:
- A1 Pomorzany - Bociany,
- S14 Dobroń-Pabianice,
- powiatowej 1102E Łódź Chocianowicka - Łaskowice,
- DW 485 Bychlew 6 - Jadwinin 16a
- DK 70 Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A.
Jeżeli chodzi o Podkarpacie, to tu skuteczny bat na kierowców pojawi się na drogach:
- powiatowej 1391 Nosówka ul. Dębicka odcinek 4 km,
- DK 19 Dukla - Trakt Węgierski,
- DK 9 Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16,
- DW 835 Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka
- DK 77 Nisko: ul. Sandomierska.
Po cztery kolejne odcinkowe pomiary prędkości pojawią w województwach: lubelskim, lubuskim, mazowieckim i śląskim. Po trzy odcinkowe pomiary prędkości pojawią się w województwach kujawsko - pomorskim i dolnośląskim, po 2 na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim oraz pomorskim, a jeden OPP pojawi się na terenie województwa opolskiego.
Odcinkowe pomiary prędkości są bardzo skuteczne i tylko przez pierwsze dziesięć miesięcy 2021 roku zarejestrowały niemal 600 tysięcy przekroczeń prędkości.
Oto lista odcinkowych pomiarów prędkości. Co ważne, wszystkie działają w obu kierunkach:
- Rekowo Górne (gmina Reda), droga nr 216: obowiązujące ograniczenie do 60 km/h
- Gietrzwałd, droga nr 16: obowiązujące ograniczenie: 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Gwiazdowo (gmina Piecki), droga nr 59: obowiązujące ograniczenie 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Zwierki (gmina Zabłudów), droga nr 19obowiązujące ograniczenie: 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Karniewo, droga nr 60, obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
- Strachówka, droga nr 50, obowiązujące ograniczenie: 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Warszawa, trasa S8 (pomiędzy węzłem Marki, a ul. Łabiszyńską) obowiązujące ograniczenie: 120 km/h i 80 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Warszawa, trasa S8 (pomiędzy węzłem Warszawa-Zachód a miejscowością Blizne Łaszczyńskiego) obowiązujące ograniczenie: 120 km/h i 80 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Zakręt (gmina Sulejówek), droga nr 92, obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
- Sochaczew, droga nr 50, obowiązujące ograniczenie: 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Warszawa, trasa S2 (tunel POW), obowiązujące ograniczenie do 80 km/h (zarówno osobowe, jak i pojazdy ciężarowe)
- Sulechów, droga nr 32, obowiązujące ograniczenie do 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Regut (gmina Celestynów), droga nr 50, obowiązujące ograniczenie do 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Złota (gmina Głuchów), droga nr 72, obowiązujące ograniczenie do 50 km/h (obszar zabudowany);
- Szlichtyngowa, droga nr 12, obowiązujące ograniczenie do 50 km/h (obszar zabudowany)
- Lubin, droga nr 3, obowiązujące ograniczenie do 70 km/h i 50 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Tomaszów Mazowiecki, droga nr 48, obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
- Kluki, droga nr 74, obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
- Łęczna, droga nr 82, obowiązujące ograniczenie: 70 km/h (nie jest to obszar zabudowany)
- Łuszczów Pierwszy, droga nr 82 (gmina Wólka), obowiązujące ograniczenie: 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe);
- Radlin (gmina Górno), droga nr 74, obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
- Łosiów, droga nr 94 (gmina Lewin Brzeski), obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
- Jamnica, droga nr 871 (gmina Grębów), obowiązujące ograniczenie: 80 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Tarnowskie Góry, droga nr 11, obowiązujące ograniczenie: 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Wilcza, droga nr 78 (gmina Pilchowice), obowiązujące ograniczenie: 90 km/h i 70 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Kolbuszowa, droga nr 9, obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
- Gorzyce, droga nr 78, obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
- Tarnów, droga nr 94, obowiązujące ograniczenie: 100 km/h i 80 km/h (pojazdy ciężarowe)
- Iskrzynia (gmina Korczyna), droga nr 19, obowiązujące ograniczenie: 50 km/h (obszar zabudowany)
Pod koniec 2021 roku odcinkowy pomiar prędkości pojawił się na warszawskim odcinku trasy S8. Kontrole prowadzone są pomiędzy ul. Łabiszyńską w Warszawie a ul. Szpitalną w Markach oraz między węzłem Warszawa Zachód a miejscowością Blizne Łaszczyńskiego. Pomiary są prowadzone w obu kierunkach na wszystkich nitkach głównego ciągu trasy S8.
Z kolei w nowym tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy zamontowano łącznie 12 kamer systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Obowiązuje tam ograniczenie do 80 km/h, a kamery pilnują kierowców od 20 grudnia, czyli od momentu oddania tunelu do użytku.
Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu POW razem z dwoma odcinkami pomiaru prędkości na S8 w stolicy, dobrze spełniają swoją rolę.
Tylko w najdłuższym tunelu w Polsce kamery wyłapują niemal 400 kierowców dziennie, którzy jadą zbyt szybko. Najczęściej kierowcy przekraczają prędkość od 11 do 20 km/h.
Z kolei do końca 2021 roku na trasie S8 odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały niemal 17 tysięcy przypadków zbyt szybkiej jazdy.
***