Gdzie powstaną nowe drogi w Polsce do 2030 roku? Lista jest długa
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033) zakłada budowę ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu oraz dokończenie trwających inwestycji na ponad 3,7 tys. km. To największy w historii program budowy dróg w Polsce, na który rząd planuje wydać ponad 291 mld zł. Gdzie powstaną nowe drogi do 2030 roku?
Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt nowego programu drogowego, będącego kontynuacją obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji w trzeciej dekadzie XXI wieku. Łączy koszt inwestycji wyniesie ponad 291 mld zł i do 2030 r. przewiduje budowę ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg.
Celem głównym programu jest budowa spójnej sieci dróg krajowych, które zapewniają efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego. Budowa sieci dróg krajowych realizowana jest etapami. Wiele z dotychczas podejmowanych przedsięwzięć inwestycyjnych zostało ukończonych i oddanych do użytku. Kolejne są w trakcie realizacji. To w głównej mierze zadania inwestycyjne z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 r.
Czytaj też: Drogi ekspresowe w Polsce. Czym różnią się od autostrad? Które są w budowie?
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 250 km autostrad i 2700 km dróg ekspresowych, a także liczne obwodnice miast na sieci dróg krajowych. Podejmowane działania inwestycyjne doprowadzą do ukończenia budowy:
- całej autostrady A1;
- autostrady A2 do Białej Podlaskiej;
- przebudowy A18;
- drogi ekspresowej S1;
- drogi ekspresowej S2 - południowej obwodnicy Warszawy;
- drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy państwa;
- drogi ekspresowej S5 od Wrocławia do Nowych Marz;
- drogi ekspresowej S6 od Szczecina do Trójmiasta;
- drogi ekspresowej S7 od Trójmiasta do Rabki (bez północnego wylotu z Warszawy do Czosnowa);
- drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice;
- zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu S14;
- drogi ekspresowej S12 Piaski - Dorohusk;
- całej drogi ekspresowej S17, S19 oraz S61;
- 43 obwodnic w ciągach dróg krajowych.
To jednak nie koniec planów budowy dróg w Polsce. Kolejne dotyczą 2030 roku. Zakładają one pełne połączenie miast wojewódzkich drogami szybkiego ruchu.
Głównym celem jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2, czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52.
Inwestycje będą także dotyczyć mniejszych dróg.
W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) rząd planuje budowę m.in.:
- autostrady A2 Siedlce - gr. państwa, odc. Biała Podlaska (w. Cicibór) do gr. państwa;
- obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej;
- zachodniego drogowego odejścia Szczecina;
- drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Warszawa, odc. Czosnów - Warszawa;
- drogi ekspresowej S10 Piła - Bydgoszcz;
- drogi ekspresowej S12 Radom - Lublin;
- drogi ekspresowej S12 Sulejów - Radom;
- drogi ekspresowej S12 odc. Łódź Południe - Kozenin;
- drogi ekspresowej S11 Piła - Poznań - Piła - Oborniki;
- drogi ekspresowej S16 Olsztyn - Ełk;
- drogi ekspresowej S16 Ełk - Białystok;
- autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa;
- autostrady A4 Wrocław - Tarnów.
Zobacz też:
Jak płacić telefonem za parkowanie? 4 aplikacje, które musi mieć kierowca
Prawo jazdy kategorii AM ma każdy, kto ma kategorię B. Do czego się przyda?