Frankfurt 2013 - Mercedes GLA

Mercedes z poślizgiem dołącza do segmentu kompaktowych SUV-ów, w którym konkuruje już Audi Q3 i BMW X1.

Jak wszystkie nowe Mercedesy - GLA wygląda agresywnie i świeżo.
Jak wszystkie nowe Mercedesy - GLA wygląda agresywnie i świeżo.Mercedes

GLA to piąty SUV w gamie Mercedesa i czwarty z pięciu kompaktowych modeli, które powstaną na platformie MFA. Obecnie korzystają z niej klasy A, B i CLA.

Nowy model natychmiast zdradza podobieństwo do niższej klasy A. Odważne przetłoczenia, wyraźnie zaakcentowane nadkola i szerokie wloty powietrza nadają mu świeżość, której brakuje większym braciom. Zwarte proporcje podkreślają szerokie tylne lampy, masywny dyfuzor oraz duże obręcze o średnicy do 19 cali. W kabinie - również widok znany już z klasy A. Poza znanymi odmianami wyposażenia dostępny będzie nowy pakiet SUV Style, wyróżniający się przeszyciami foteli w kontrastującym kolorze.

Nadwozie GLA mierzy 441,7 cm długości, 180,4 cm szerokości i 149,4 cm wysokości i odznacza się niskim współczynnikiem oporu powietrza - 0,29. To zasługa m.in. wyprofilowania przednich słupków, kształtu bocznych lusterek, spojlera dachowego, osłon podwozia i uszczelnień przedniego pasa.

Pojemność bagażnika wynosi od 421 do 836 l, a wykorzystanie przestrzeni ładunkowej ułatwia pochylane oparcie tylnej kanapy, nisko położna krawędź załadunku oraz szeroka tylna klapa (na życzenie - sterowana elektrycznie).

Do napędu GLA posłużą, przynajmniej początkowo, cztery silniki do wyboru. Podstawowy wariant benzynowy GLA 200 z 1,6-litrową jednostką turbo generuje moc 156 KM przy 5300 obr./min i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1250-4000 obr./min.

Mocniejsza odmiana benzynowa GLA 250 zasilana jest 2-litrową jednostką turbo o mocy 211 KM przy 5500 obr./min i 350 Nm maksymalnego momentu, dostępnego w przedziale 1200-4000 obr./min. Osiągi? 6,5 s do "setki" i prędkość maksymalna równa 235 km/h. Według Mercedesa model zużywa średnio 7,1 l/100 km.

Do wyboru są jeszcze dwa turbodiesle o pojemności 2,1 litra: 200 CDI (136 KM przy 3600-4000 obr./min i 300 Nm przy 1400-4000 obr./min) oraz 250 CDI (170 KM przy 3600-4000 obr./min i 350 Nm w zakresie 1600-3200 obr./min). Słabszy z nich zaprojektowano z myślą jak najniższym zużyciu paliwa. W tym celu zmodyfikowano proces obróbki głowicy, zastosowano nowe tłoki, łożyska walcowe i niskooporowe pierścienie. W rezultacie GLA 200 CDI ma średnio zużywać jedynie 4,3 l/100 km.

Wszystkie wersje są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop i mogą współpracować z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi przekładniami zautomatyzowanymi 7G-DCT o 7 przełożeniach (standard dla GLA 250 oraz GLA 220 CDI).

Opcjonalnie model oferowany będzie z napędem na obie 4Matic (elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe). Można go połączyć wyłącznie z przekładnią 7G-DCT. Wersje 4Matic wyposażone są w układ kontroli prędkości zjazdu i off-roadowy tryb pracy skrzyni biegów, dostosowany do jazdy w lekkim terenie.

Przednie zawieszenie GLA wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne - konstrukcję wielowahaczową. W celu ograniczenia masy nieresorowane zwrotnice kół i dolne wahacze poprzeczne wykonano z aluminium.

Elektrohydrauliczne wspomaganie sprzyja zmniejszeniu apetytu na paliwo i pozwala na integrację z funkcjami systemu ESP, takimi jak impulsy na kierownicy podpowiadające kierowcy właściwe zachowanie w sytuacjach podbramkowych, redukcja wpływu przedniego napędu na prowadzenie czy niwelowanie skutków bocznego wiatru.

Mercedes GLA

Mercedes GLA - informacje i zdjęcia

Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes
Mercedes GLAMercedes

Podobnie jak w klasach A, B i CLA, lista wyposażenia obejmuje liczne systemy wspomagające, w tym monitorowania zmęczenia ATTENTION ASSIST (standard) oraz COLLISION PREVENTION ASSIST z adaptacyjnym układem Brake Assist, który teraz pomaga uniknąć ewentualnej kolizji lub minimalizuje jej skutki już od prędkości 7 km/h (standard). W opcji - aktywny tempomat DISTRONIC PLUS, pakiet śledzenia pasów ruchu z systemami Blind Spot i Lane Keeping Assist oraz układ Adaptive Highbeam Assist, przełączający nocą światła drogowe na mijania i odwrotnie. W parkowaniu wyręcza kierowcę opcjonalny asystent Active Parking Assist.

Na pokładzie GLA debiutuje najnowsza generacja multimediów, wzbogacona o dodatkowe funkcje, m.in. sterowanie głosowe Siri i Glympse - dzielenie się swoją lokalizacją z wybranymi osobami w czasie rzeczywistym. Lista aplikacji obejmuje również m.in. dostęp do Facebooka i Twittera, radio internetowe oraz system nawigacji Garmin z internetową informacją drogową, wyszukiwaniem POI online w połączeniu ze Street View i trójwymiarowym widokiem map.

Oficjalna premiera GLA odbędzie się podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie (10-22 września br.). Przyjmowanie zamówień na nowy model dealerzy rozpoczną w listopadzie br.; w salonach auto pojawi się na początku 2014 roku.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas