Formuła E konkurencją dla Formuły 1?

W 2014 roku rozpocznie się rywalizacja o mistrzostwo świata w cyklu wyścigów Formuły E - samochodów napędzanych silnikami elektrycznymi.

Formulec EF1 w Monaco
Formulec EF1 w MonacoInformacja prasowa (moto)

Konsorcjum biznesowe zarejestrowane Hongkongu poinformowało, że zakończono kolejny etap negocjacji związanych z powołaniem do życia Formuły E, której głównym udziałowcem będą hiszpańscy inwestorzy: Enruque Banuelos i Alejandro Agag. W projekt zaangażowany jest również biznesmen Paul Drayson, były brytyjski minister nauki, a także kierowca rajdowy. Angielskie media sugerują, że Drayson wyłożył już na projekt Formuły E ok. 50 mln euro.

Wstępne założenia nowej formy wyścigów samochodowych przewidują, że kierowcy - po dwóch w 10 -14 teamach - będą rywalizować w dziesięciu eliminacjach, w różnych miastach. Jako organizatorów wyścigów w pierwszym roku cyklu wymienia się m.in. Moskwę, Miami, Los Angeles, Meksyk, Rio De Janeiro, Kapsztad, Sydney i Pekin.

Formulec EF1

Formulec EF1 w Monaco

Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 
Formulec EF1 

Alejandro Agag ujawnił też, że wyścigi zostaną zainaugurowane w Berlinie, wyścigiem wokół Bramy Brandenburskiej. W zawodach mają brać udział samochody oparte konstrukcyjnie na prototypie Formulec EF01.

Bolid ten napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi Siemensa, które umożliwiają osiągnięcie prędkości 100 km/h w ciągu 3 s. Prędkość maksymalna to 250 km/h. Współpracujące z dwustopniową skrzynią biegów silniki pobierają energię z baterii, które na obecnym etapie rozwoju zapewniają 20 minut jazdy tempem wyścigowym. Następnie konieczne jest ładowanie, które trwa 1-1,5 h.

Główna rama bolidu została wyprodukowana przez zespół Mercedes GP, obręcze kół dostarczył OZ, a opony - Michelin. Formulec EF1 przeszedł intensywne testy w tunelu powietrznym oraz na torze. Obecnie EC1 na pojedynczym okrążeniu jest równie szybki jak bolidy Formuły 3.

Formulec EF1 na ulicach Moskwy 

Planuje się, że w zawodach będą brały udział samochody oznaczone EF2, które stanowić mają rozwinięcie modelu EF1.

"Ta nowa forma wyścigów jest w swoim pomyśle bardzo interesująca. Sądzę, że może przyciągnąć zupełnie nowy rodzaj widowni, szczególnie młodych ludzi. To może być przyszłość sportu samochodowego - bezpieczne jednostki, z napędem wykorzystującym czystą, obojętną dla środowiska energię" - powiedział Jean Todt, prezydent FIA, Międzynarodowej Federacji Samochodowej.

Formulec EF1 na ulicach Moskwy 

(INTERIA.PL/IAR)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas