Formuła 1 - Lewis Hamilton mistrzem świata w sezonie 2014

Brytyjczyk Lewis Hamilton z zespołu Mercedes GP wygrał ostatni w sezonie wyścig Formuły 1 o Grand Prix Abu Zabi i po raz drugi w karierze zdobył tytuł mistrza świata. Pierwszy raz triumfował w 2008 roku.

.
.Informacja prasowa (moto)

Drugie miejsce w niedzielę zajął Brazylijczyk Felipe Massa z zespołu Williams, a trzecie jego kolega z ekipy Fin Valtteri Bottas.    Wicelider cyklu Nico Rosberg (Mercedes GP) miał bardzo poważne problemy z silnikiem swojego bolidu, który tracił moc i kilka razy samoczynnie się wyłączył. Niemiec zajął w Abu Zabi 13. miejsce.

.AFP

Grand Prix Abu Zabi 2014

Lider klasyfikacji generalnej samochodowych mistrzostw świata Formuły 1 Brytyjczyk Lewis Hamilton z teamu Mercedes GP był najszybszy na obu piątkowych treningach przed Grand Prix Abu Zabi, ostatniej eliminacji cyklu. Na pierwszym Hamilton uzyskał czas 1.43,476 i wyprzedził rywalizującego z nim o mistrzowski tytuł kolegę z ekipy Niemca Nico Rosberga - 1.43,609 oraz plasującego się na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej Hiszpana Fernando Alonso (Ferrari) - 1.45,184. W drugim treningu Hamilton "wykręcił" jeszcze lepszy czas - 1.42,113. Drugie miejsce przypadło ponownie Rosbergowi - 1.42,121, a trzecie Duńczykowi Kevinowi Magnussenowi (McLaren Mercedes) - 1.42,895. Czwarty w klasyfikacji generalnej MŚ czterokrotny mistrz świata Niemiec Sebastian Vettel z Red Bulla w obu treningach uplasował się tuż za czołowymi trójkami. Francuz Romain Grosjean, startujący na Lotusie, naruszył regulamin zawodów wymieniając trzy elementy jednostki napędowej i został cofnięty na starcie do wyścigu o 20 miejsc. 23 listopada ostatni wyścig cyklu będzie podwójnie punktowany. Liderem po 18 z 19 zawodów jest Hamilton - 334 pkt. Rosberga wyprzedza o 17, natomiast Australijczyka Daniela Ricciardo (Red Bull) o 120.

Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP
Grand Prix Abu Zabi 2014AFP

Przebieg rywalizacji Hamiltona z Rosbergiem w sezonie 2014:    GP Australii (16 marca) - zwycięstwo Rosberga w Melbourne. Hamilton nie kończy wyścigu z powodu defektu. Stan rywalizacji 25:0 dla Rosberga.

GP Malezji (30 marca) - po raz pierwszy od 1955 roku na dwóch pierwszych miejscach znaleźli się kierowcy jednego teamu. Tym razem Brytyjczyk był szybszy od Niemca. 43:25 dla Rosberga.

 GP Bahrajnu (6 kwietnia) - Wyścig kończy się tak samo jak tydzień wcześniej na torze Sepang. Hamilton znowu minimalnie lepszy. 61:50 dla Rosberga.

GP Chin (20 kwietnia) - znów podwójny triumf ekipy Mercedesa. Kolejność na podium się nie zmieniła - Hamilton przed Rosbergiem, którego przewaga w klasyfikacji MŚ stopniała do czterech punktów - 79:75.

GP Hiszpanii (11 maja) - mimo przenosin do Europy scenariusz nie zmienia się. Hamilton znowu wygrał i po raz pierwszy objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej MŚ. 100:97 dla Brytyjczyka.

GP Monako (25 maja) - Hamilton przegrał i nie wytrzymał. W oficjalnym wywiadzie powiedział, że nigdy nie będzie przyjaźnić się z Rosbergiem, mimo że jeżdżą w jednym teamie. Niemiec zwyciężył i znowu jest liderem. Stan rywalizacji 122:118.

GP Kanady (8 czerwca) - kierowca Red Bulla Australijczyk Daniel Ricciardo tuż przed metą wyprzedził Rosberga. Pierwsze zwycięstwo w tym sezonie innej ekipy niż Mercedes. Hamilton z powodu defektu hamulców nie ukończył wyścigu. Stan rywalizacji 140:118 dla Rosberga.

GP Austrii (22 czerwca) - Hamilton znowu musi znieść gorycz porażki. Kolejna wygrana Niemca, który w klasyfikacji MŚ prowadzi 165:136.    GP Wielkiej Brytanii (6 lipca) - Hamilton zwyciężył przed własną publicznością i powiedział, że to dla niego najważniejsza wygrana w tym sezonie. Po raz pierwszy w tym roku z powodu awarii do mety nie dotarł Rosberg. Stan rywalizacji 165:161 dla Niemca.

GP Niemiec (20 lipca) - udany rewanż Rosberga. Teraz on występował w roli gospodarza i zadowolił swoich kibiców. Hamilton startował z 20. miejsca i był trzeci. Stan rywalizacji 190:176 dla Rosberga.

GP Węgier (27 lipca) - Hamilton zignorował polecenie, by przepuścić Rosberga. Niemiec kończy na czwartym miejscu, tuż za Brytyjczykiem. Wygrał Ricciardo. Stan rywalizacji o tytuł 202:191 dla Rosberga.

GP Belgii (24 sierpnia) - znowu doszło do starcia między dwoma kierowcami Mercedesa. Po kolizji sfrustrowany Hamilton nie ukończył wyścigu, a Rosberg był trzeci. Triumfował po raz trzeci w tym sezonie Ricciardo. Stan rywalizacji 220:191 dla Rosberga.

GP Włoch (7 września) - Hamilton odbił sobie ostatnie niepowodzenie i zwyciężył przed Rosbergiem. Stan rywalizacji 238:216 dla Niemca.

GP Singapuru (21 września) - Brytyjczyk okazał się bezkonkurencyjny przy sztucznym oświetleniu, a Rosberg musiał wycofać się z powodu problemów z elektroniką. Hamilton wrócił także na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Stan rywalizacji 241:238.

GP Japonii (5 października) - w trudnych warunkach na torze Suzuka i po tragicznym wypadku Julesa Bianchiego Hamilton zachował zimną krew i sięgnął po kolejny triumf. Rosberg ukończył wyścig na drugim miejscu. Stan rywalizacji 266:256 dla Hamiltona.

GP Rosji (12 października) - premierowy wyścig w Soczi wygrał Hamilton. Tuż za nim na metę dotarł Rosberg. Stan rywalizacji 291:274 dla Brytyjczyka.

GP USA (2 listopada) - Hamilton odniósł piąte kolejne zwycięstwo. Rosberg, mimo startu z pole position, nie był w stanie odeprzeć ataku kolegi z teamu. Stan rywalizacji 316:292 dla Hamiltona.

GP Brazylii (9 listopada) - Rosberg wygrał i zmniejszył do 17 punktów stratę do prowadzącego w klasyfikacji generalnej Brytyjczyka, który w Sao Paulo był drugi. Stan rywalizacji 334:317 dla Hamiltona.

GP Abu Zabi (23 listopada) - zwycięstwo Hamiltona, który zapewnił sobie drugi tytuł. Rosberg z powodu awarii samochodu zajął 13. miejsce. Stan rywalizacji 384:317 dla Hamiltona. Ostatni wyścig był punktowany podwójnie, Hamilton zdobył w nim 50 pkt.

Mistrzowie świata Formuły 1:

1950 Giuseppe Farina (Włochy/Alfa Romeo)

1951 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Alfa Romeo)

1952 Alberto Ascari (Włochy/Ferrari)

1953 Alberto Ascari (Włochy/Ferrari)

1954 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Mercedes/Maserati)

1955 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Mercedes)

1956 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Lancia/Ferrari)

1957 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Maserati)

1958 Mike Hawthorn (W. Brytania/Ferrari)

1959 Jack Brabham (Australia/Cooper-Climax)

1960 Jack Brabham (Australia/Cooper-Climax)

1961 Phil Hill (USA/Ferrari)

1962 Graham Hill (W.Brytania/BRM)

1963 Jim Clark (Szkocja/Lotus-Climax)

1964 John Surtees (W. Brytania/Ferrari)

1965 Jim Clark (Szkocja/Lotus-Climax)

1966 Jack Brabham (Australia/Brabham-Repco)

1967 Dennis Hulme (Nowa Zelandia/Brabham-Repco)

1968 Graham Hill (W. Brytania/Lotus-Ford)

1969 Jackie Stewart (Szkocja/Matra-Ford)

1970 Jochen Rindt (Austria/Lotus-Ford)

1971 Jackie Stewart (Szkocja/Tyrrell-Ford)

1972 Emerson Fittipaldi (Brazylia/Lotus-Ford)

1973 Jackie Stewart (Szkocja/Tyrrell-Ford)

1974 Emerson Fittipaldi (Brazylia/McLaren-Ford)

1975 Niki Lauda (Austria/Ferrari)

1976 James Hunt (W. Brytania/McLaren-Ford)

1977 Niki Lauda (Austria/Ferrari)

1978 Mario Andretti (USA/Lotus-Ford)

1979 Jody Scheckter (RPA/Ferrari)

1980 Alan Jones (Australia/Williams-Ford)

1981 Nelson Piquet (Brazylia/Brabham-Ford)

1982 Keke Rosberg (Finlandia/Williams-Ford)

1983 Nelson Piquet (Brazylia/Brabham-BMW Turbo)

1984 Niki Lauda (Austria/McLaren-Porsche Turbo)

1985 Alain Prost (Francja/McLaren-Porsche Turbo)

1986 Alain Prost (Francja/McLaren-Porsche Turbo)

1987 Nelson Piquet (Brazylia/Williams-Honda Turbo)

1988 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren-Honda Turbo)

1989 Alain Prost (Francja/McLaren-Honda)

1990 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren-Honda)

1991 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren-Honda)

1992 Nigel Mansell (W. Brytania/Williams-Renault)

1993 Alain Prost (Francja/Williams-Renault)

1994 Michael Schumacher (Niemcy/Benetton-Ford)

1995 Michael Schumacher (Niemcy/Benetton-Renault)

1996 Damon Hill (W. Brytania/Williams-Renault)

1997 Jacques Villeneuve (Kanada/Williams-Renault)

1998 Mika Hakkinen (Finlandia/McLaren-Mercedes)

1999 Mika Hakkinen (Finlandia/McLaren-Mercedes)

2000 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)

2001 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)

2002 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)

2003 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)

2004 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)

2005 Fernando Alonso (Hiszpania/Renault)

2006 Fernando Alonso (Hiszpania/Renault)

2007 Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari)

2008 Lewis Hamilton (W. Brytania/McLaren-Mercedes)

2009 Jenson Button (W. Brytania/Brawn GP-Mercedes)

2010 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)

2011 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)

2012 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)

2013 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)

2014 Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes GP)

Wielokrotni mistrzowie świata Formuły 1:

7 - Michael Schumacher (Niemcy) 1994-95, 2000-04

5 - Juan Manuel Fangio (Argentyna) 1951, 1954-57

4 - Alain Prost (Francja) 1985-86, 1989, 1993

- Sebastian Vettel (Niemcy) 2010-13

3 - Ayrton Senna (Brazylia) 1988, 1990-91

- Nelson Piquet (Brazylia) 1981, 1983, 1987

- Niki Lauda (Austria) 1975, 1977, 1984

- Jackie Stewart (Szkocja) 1969, 1971, 1973

2 - Fernando Alonso (Hiszpania) 2005-06

- Lewis Hamilton (W. Brytania) 2008, 2014

- Mika Hakkinen (Finlandia) 1998-99

- Emerson Fittipaldi (Brazylia) 1972, 1974

- Graham Hill (W. Brytania) 1962, 1968

- Jim Clark (Szkocja) 1963, 1965

- Jack Brabham (Australia) 1959-60

- Alberto Ascari (Włochy) 1952-53

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas