Formuła 1 - Lewis Hamilton mistrzem świata w sezonie 2014
Brytyjczyk Lewis Hamilton z zespołu Mercedes GP wygrał ostatni w sezonie wyścig Formuły 1 o Grand Prix Abu Zabi i po raz drugi w karierze zdobył tytuł mistrza świata. Pierwszy raz triumfował w 2008 roku.
Drugie miejsce w niedzielę zajął Brazylijczyk Felipe Massa z zespołu Williams, a trzecie jego kolega z ekipy Fin Valtteri Bottas. Wicelider cyklu Nico Rosberg (Mercedes GP) miał bardzo poważne problemy z silnikiem swojego bolidu, który tracił moc i kilka razy samoczynnie się wyłączył. Niemiec zajął w Abu Zabi 13. miejsce.
Grand Prix Abu Zabi 2014
Lider klasyfikacji generalnej samochodowych mistrzostw świata Formuły 1 Brytyjczyk Lewis Hamilton z teamu Mercedes GP był najszybszy na obu piątkowych treningach przed Grand Prix Abu Zabi, ostatniej eliminacji cyklu. Na pierwszym Hamilton uzyskał czas 1.43,476 i wyprzedził rywalizującego z nim o mistrzowski tytuł kolegę z ekipy Niemca Nico Rosberga - 1.43,609 oraz plasującego się na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej Hiszpana Fernando Alonso (Ferrari) - 1.45,184. W drugim treningu Hamilton "wykręcił" jeszcze lepszy czas - 1.42,113. Drugie miejsce przypadło ponownie Rosbergowi - 1.42,121, a trzecie Duńczykowi Kevinowi Magnussenowi (McLaren Mercedes) - 1.42,895. Czwarty w klasyfikacji generalnej MŚ czterokrotny mistrz świata Niemiec Sebastian Vettel z Red Bulla w obu treningach uplasował się tuż za czołowymi trójkami. Francuz Romain Grosjean, startujący na Lotusie, naruszył regulamin zawodów wymieniając trzy elementy jednostki napędowej i został cofnięty na starcie do wyścigu o 20 miejsc. 23 listopada ostatni wyścig cyklu będzie podwójnie punktowany. Liderem po 18 z 19 zawodów jest Hamilton - 334 pkt. Rosberga wyprzedza o 17, natomiast Australijczyka Daniela Ricciardo (Red Bull) o 120.
Przebieg rywalizacji Hamiltona z Rosbergiem w sezonie 2014: GP Australii (16 marca) - zwycięstwo Rosberga w Melbourne. Hamilton nie kończy wyścigu z powodu defektu. Stan rywalizacji 25:0 dla Rosberga.
GP Malezji (30 marca) - po raz pierwszy od 1955 roku na dwóch pierwszych miejscach znaleźli się kierowcy jednego teamu. Tym razem Brytyjczyk był szybszy od Niemca. 43:25 dla Rosberga.
GP Bahrajnu (6 kwietnia) - Wyścig kończy się tak samo jak tydzień wcześniej na torze Sepang. Hamilton znowu minimalnie lepszy. 61:50 dla Rosberga.
GP Chin (20 kwietnia) - znów podwójny triumf ekipy Mercedesa. Kolejność na podium się nie zmieniła - Hamilton przed Rosbergiem, którego przewaga w klasyfikacji MŚ stopniała do czterech punktów - 79:75.
GP Hiszpanii (11 maja) - mimo przenosin do Europy scenariusz nie zmienia się. Hamilton znowu wygrał i po raz pierwszy objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej MŚ. 100:97 dla Brytyjczyka.
GP Monako (25 maja) - Hamilton przegrał i nie wytrzymał. W oficjalnym wywiadzie powiedział, że nigdy nie będzie przyjaźnić się z Rosbergiem, mimo że jeżdżą w jednym teamie. Niemiec zwyciężył i znowu jest liderem. Stan rywalizacji 122:118.
GP Kanady (8 czerwca) - kierowca Red Bulla Australijczyk Daniel Ricciardo tuż przed metą wyprzedził Rosberga. Pierwsze zwycięstwo w tym sezonie innej ekipy niż Mercedes. Hamilton z powodu defektu hamulców nie ukończył wyścigu. Stan rywalizacji 140:118 dla Rosberga.
GP Austrii (22 czerwca) - Hamilton znowu musi znieść gorycz porażki. Kolejna wygrana Niemca, który w klasyfikacji MŚ prowadzi 165:136. GP Wielkiej Brytanii (6 lipca) - Hamilton zwyciężył przed własną publicznością i powiedział, że to dla niego najważniejsza wygrana w tym sezonie. Po raz pierwszy w tym roku z powodu awarii do mety nie dotarł Rosberg. Stan rywalizacji 165:161 dla Niemca.
GP Niemiec (20 lipca) - udany rewanż Rosberga. Teraz on występował w roli gospodarza i zadowolił swoich kibiców. Hamilton startował z 20. miejsca i był trzeci. Stan rywalizacji 190:176 dla Rosberga.
GP Węgier (27 lipca) - Hamilton zignorował polecenie, by przepuścić Rosberga. Niemiec kończy na czwartym miejscu, tuż za Brytyjczykiem. Wygrał Ricciardo. Stan rywalizacji o tytuł 202:191 dla Rosberga.
GP Belgii (24 sierpnia) - znowu doszło do starcia między dwoma kierowcami Mercedesa. Po kolizji sfrustrowany Hamilton nie ukończył wyścigu, a Rosberg był trzeci. Triumfował po raz trzeci w tym sezonie Ricciardo. Stan rywalizacji 220:191 dla Rosberga.
GP Włoch (7 września) - Hamilton odbił sobie ostatnie niepowodzenie i zwyciężył przed Rosbergiem. Stan rywalizacji 238:216 dla Niemca.
GP Singapuru (21 września) - Brytyjczyk okazał się bezkonkurencyjny przy sztucznym oświetleniu, a Rosberg musiał wycofać się z powodu problemów z elektroniką. Hamilton wrócił także na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Stan rywalizacji 241:238.
GP Japonii (5 października) - w trudnych warunkach na torze Suzuka i po tragicznym wypadku Julesa Bianchiego Hamilton zachował zimną krew i sięgnął po kolejny triumf. Rosberg ukończył wyścig na drugim miejscu. Stan rywalizacji 266:256 dla Hamiltona.
GP Rosji (12 października) - premierowy wyścig w Soczi wygrał Hamilton. Tuż za nim na metę dotarł Rosberg. Stan rywalizacji 291:274 dla Brytyjczyka.
GP USA (2 listopada) - Hamilton odniósł piąte kolejne zwycięstwo. Rosberg, mimo startu z pole position, nie był w stanie odeprzeć ataku kolegi z teamu. Stan rywalizacji 316:292 dla Hamiltona.
GP Brazylii (9 listopada) - Rosberg wygrał i zmniejszył do 17 punktów stratę do prowadzącego w klasyfikacji generalnej Brytyjczyka, który w Sao Paulo był drugi. Stan rywalizacji 334:317 dla Hamiltona.
GP Abu Zabi (23 listopada) - zwycięstwo Hamiltona, który zapewnił sobie drugi tytuł. Rosberg z powodu awarii samochodu zajął 13. miejsce. Stan rywalizacji 384:317 dla Hamiltona. Ostatni wyścig był punktowany podwójnie, Hamilton zdobył w nim 50 pkt.
Mistrzowie świata Formuły 1:
1950 Giuseppe Farina (Włochy/Alfa Romeo)
1951 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Alfa Romeo)
1952 Alberto Ascari (Włochy/Ferrari)
1953 Alberto Ascari (Włochy/Ferrari)
1954 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Mercedes/Maserati)
1955 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Mercedes)
1956 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Lancia/Ferrari)
1957 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Maserati)
1958 Mike Hawthorn (W. Brytania/Ferrari)
1959 Jack Brabham (Australia/Cooper-Climax)
1960 Jack Brabham (Australia/Cooper-Climax)
1961 Phil Hill (USA/Ferrari)
1962 Graham Hill (W.Brytania/BRM)
1963 Jim Clark (Szkocja/Lotus-Climax)
1964 John Surtees (W. Brytania/Ferrari)
1965 Jim Clark (Szkocja/Lotus-Climax)
1966 Jack Brabham (Australia/Brabham-Repco)
1967 Dennis Hulme (Nowa Zelandia/Brabham-Repco)
1968 Graham Hill (W. Brytania/Lotus-Ford)
1969 Jackie Stewart (Szkocja/Matra-Ford)
1970 Jochen Rindt (Austria/Lotus-Ford)
1971 Jackie Stewart (Szkocja/Tyrrell-Ford)
1972 Emerson Fittipaldi (Brazylia/Lotus-Ford)
1973 Jackie Stewart (Szkocja/Tyrrell-Ford)
1974 Emerson Fittipaldi (Brazylia/McLaren-Ford)
1975 Niki Lauda (Austria/Ferrari)
1976 James Hunt (W. Brytania/McLaren-Ford)
1977 Niki Lauda (Austria/Ferrari)
1978 Mario Andretti (USA/Lotus-Ford)
1979 Jody Scheckter (RPA/Ferrari)
1980 Alan Jones (Australia/Williams-Ford)
1981 Nelson Piquet (Brazylia/Brabham-Ford)
1982 Keke Rosberg (Finlandia/Williams-Ford)
1983 Nelson Piquet (Brazylia/Brabham-BMW Turbo)
1984 Niki Lauda (Austria/McLaren-Porsche Turbo)
1985 Alain Prost (Francja/McLaren-Porsche Turbo)
1986 Alain Prost (Francja/McLaren-Porsche Turbo)
1987 Nelson Piquet (Brazylia/Williams-Honda Turbo)
1988 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren-Honda Turbo)
1989 Alain Prost (Francja/McLaren-Honda)
1990 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren-Honda)
1991 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren-Honda)
1992 Nigel Mansell (W. Brytania/Williams-Renault)
1993 Alain Prost (Francja/Williams-Renault)
1994 Michael Schumacher (Niemcy/Benetton-Ford)
1995 Michael Schumacher (Niemcy/Benetton-Renault)
1996 Damon Hill (W. Brytania/Williams-Renault)
1997 Jacques Villeneuve (Kanada/Williams-Renault)
1998 Mika Hakkinen (Finlandia/McLaren-Mercedes)
1999 Mika Hakkinen (Finlandia/McLaren-Mercedes)
2000 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2001 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2002 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2003 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2004 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2005 Fernando Alonso (Hiszpania/Renault)
2006 Fernando Alonso (Hiszpania/Renault)
2007 Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari)
2008 Lewis Hamilton (W. Brytania/McLaren-Mercedes)
2009 Jenson Button (W. Brytania/Brawn GP-Mercedes)
2010 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)
2011 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)
2012 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)
2013 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)
2014 Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes GP)
Wielokrotni mistrzowie świata Formuły 1:
7 - Michael Schumacher (Niemcy) 1994-95, 2000-04
5 - Juan Manuel Fangio (Argentyna) 1951, 1954-57
4 - Alain Prost (Francja) 1985-86, 1989, 1993
- Sebastian Vettel (Niemcy) 2010-13
3 - Ayrton Senna (Brazylia) 1988, 1990-91
- Nelson Piquet (Brazylia) 1981, 1983, 1987
- Niki Lauda (Austria) 1975, 1977, 1984
- Jackie Stewart (Szkocja) 1969, 1971, 1973
2 - Fernando Alonso (Hiszpania) 2005-06
- Lewis Hamilton (W. Brytania) 2008, 2014
- Mika Hakkinen (Finlandia) 1998-99
- Emerson Fittipaldi (Brazylia) 1972, 1974
- Graham Hill (W. Brytania) 1962, 1968
- Jim Clark (Szkocja) 1963, 1965
- Jack Brabham (Australia) 1959-60
- Alberto Ascari (Włochy) 1952-53