Formuła 1. Hamilton wygrał w Szanghaju, Vettel drugi

Brytyjczyk Lewis Hamilton z teamu Mercedes GP wygrał niedzielny wyścig Formuły 1 o Grand Prix Chin na torze w Szanghaju, drugą rundę mistrzostw świata w sezonie 2017. Drugie miejsce zajął Niemiec Sebastian Vettel z Ferrari, a trzecie Holender Max Verstappen z Red Bulla.

.
.AFP

Hamilton odniósł 54. zwycięstwo w karierze, a na torze w Chinach triumfował po raz piąty. Poprzednio był najszybszy w latach 2008, 2011, 2014 i 2015.

Do mety nie dojechał, tak samo jak w pierwszej rundzie 23 marca w Australii, dwukrotny mistrz świata (2005, 2006) Hiszpan Fernando Alonso. Powodem była awaria silnika Hondy, w jakie wyposażone są bolidy teamu McLaren.

Wyścig ukończyło 15 kierowców, pięciu nie dojechało do mety. Jako pierwszy jazdę zakończył Włoch Antonio Giovinazzi z Saubera, który już na czwartym okrążeniu uderzył w barierę i zniszczył w bolidzie przednie zawieszenie. Nie sprawdziły się prognozy meteorologiczne, podczas wyścigu nie padał deszcz.

Hamilton prowadził od startu do mety. Tym razem jego zespół nie popełnił żadnego błędu taktycznego i Brytyjczyk ani przez moment nie był zagrożony.

Mercedes zdecydował się na zmianę opon w bolidzie Vettela w trakcie wirtualnego samochodu bezpieczeństwa. Ale chwilę później na torze pojawił się rzeczywisty safety car i Niemiec poniósł przez to takie straty, że nie zdołał ich odrobić. Z szóstej pozycji przedarł się na drugą, ale przewaga Hamiltona przez większość utrzymywała się w granicach 8-10 s, spadła do sześciu tylko wtedy, gdy Brytyjczyk zjechał na wymianę opon i wrócił na tor utrzymując pozycję lidera.

Po dwóch rundach MŚ Hamilton i Vettel ex aequo prowadzą w klasyfikacji generalnej, każdy z dorobkiem 43 pkt.

Kierowcą, który w Szanghaju zanotował największy progres był Verstappen. Startując z 8. linii (16. pozycja) awansował na trzecie miejsce w wyścigu. W końcówce stoczył walkę z partnerem z teamu Australijczykiem Danielem Ricciardo, który do końca atakował Holendra. Ostatecznie był czwarty.

Kolejna, trzecia runda mistrzostw świata F1 odbędzie się 16 kwietnia na torze w Bahrajnie.

Wyniki:

1. Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes)       1:37.36,158 (średnia prędkość 188,701 km/h)

2. Sebastian Vettel (Niemcy/Ferrari)          strata 6,250 s

3. Max Verstappen (Holandia/Red Bull)               45,192

4. Daniel Ricciardo (Australia/Red Bull)            46,035

5. Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari)               48,076

6. Valtteri Bottas (Finlandia/Mercedes)             48,808

7. Carlos Sainz jr. (Hiszpania/Toro Rosso)        1.12,893

8. Kevin Magnussen (Dania/Haas)                   1 okrążenie

9. Sergio Perez (Meksyk/Force India)              1 okrążenie

10. Esteban Ocon (Francja/Force India)             1 okrążenie

11. Romain Grosjean (Francja/Haas)                 1 okrążenie

12. Nico Huelkenberg (Niemcy/Renault)              1 okrążenie

13. Jolyon Palmer (W. Brytania/Renault)            1 okrążenie

14. Felipe Massa (Brazylia/Williams)               1 okrążenie

15. Marcus Ericsson (Szwecja/Sauber)               1 okrążenie

Nie dojechali do mety: Fernando Alonso (Hiszpania/McLaren), Antonio Giovinazzi (Włochy/Sauber), Daniił Kwiat (Rosja/Toro Rosso), Lance Stroll (Kanada/Williams, Stoffel Vandoorne (Belgia/McLaren)

Klasyfikacja generalna F1 (po 2 z 20 wyścigów):

1. Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes)   43 pkt

. Sebastian Vettel (Niemcy/Ferrari)       43

3. Max Verstappen (Holandia/Red Bull)      25

4. Valtteri Bottas (Finlandia/Mercedes)    23

5. Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari)      22

6. Daniel Ricciardo (Australia/Red Bull)   12

7. Carlos Sainz jr. (Hiszpania/Toro Rosso) 10

8. Felipe Massa (Brazylia/Williams)         8

9. Sergio Perez (Meksyk/Force India)        8

10. Kevin Magnussen (Dania/Haas)             4

11. Daniił Kwiat (Rosja/Toro Rosso)          2

12. Esteban Ocon (Francja/Force India)       2

Klasyfikacja konstruktorów:

1. Mercedes    66 pkt

2. Ferrari     65

3. Red Bull    37

4. Toro Rosso  12

5. Force India 10

6. Williams     8

7. Haas         4

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas