Ford Fiesta i Focus z układem mild hybrid już w Polsce

W polskich cennikach Fiesty i Focusa pojawiły się już dwie wersje silnika 1.0 EcoBoost, wspomagane miękką hybrydą. Przy okazji producent wprowadził do tych modeli kilka innych nowości.

Ford Fiesta mHEV
Ford Fiesta mHEVInformacja prasowa (moto)

Modele Fiesta i Focus EcoBoost Hybrid oferowane są w dwóch wariantach mocy 125 KM i 155 KM. Standardowy alternator został zastąpiony rozrusznikiem/generatorem (BISG), napędzanym paskiem, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości oraz jazdy wybiegiem i wykorzystanie jej do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu znamionowym 48 V.

BISG działa również jako silnik elektryczny, płynnie współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową o niskich stratach tarcia wewnętrznego, wykorzystując zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.

System miękkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby określić, kiedy i jak intensywnie ładować akumulator. Pozwala to uzyskać wymierne korzyści i wykorzystywać przechowywaną w akumulatorze energię zgodnie z jednym z dwóch planów działania - odciążania jednostki spalinowej (co ma oznaczać oszczędności na paliwie od 5 do 10 proc.) lub wspomaganie jej podczas przyspieszania. W wersji o mocy 155 KM miękka hybryda dodaje tylko 20 Nm do maksymalnej wartości momentu obrotowego, ale zwiększa jego wartość o połowę w dolnym zakresie obrotów silnika.

Oszczędności na paliwie wynikają także z szerszego zakresu działania systemu Start/Stop. Aktywuje się on nie na postoju ale już przy prędkościach poniżej 25 km/h. BISG umożliwił również inżynierom Forda obniżenie współczynnika kompresji w silniku 1,0‑EcoBoost i zastosowanie większej turbosprężarki, na którą zdecydowali się, aby ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu dodatkowego momentu obrotowego, zwiększającego też prędkość obrotową silnika i turbosprężarki.

Ford Focus mHEVInformacja prasowa (moto)

Za Fiestę z silnikiem o mocy 125 KM i z miękką hybrydą, trzeba zapłacić przynajmniej 72 600 zł, a odmiana 155 KM to wydatek 77 100 zł (bez uwzględnienia obecnych promocji). W przypadku Focusa ceny wynoszą odpowiednio 97 700 zł oraz 102 200 zł.

Wraz z wprowadzeniem wersji mild hybrid, Fiesta otrzymała kilka innych nowości. Odmiany Active i ST-Line otrzymały w aktywnym asystencie parkowania funkcję parkowania prostopadłego ułatwiającą zaparkowanie samochodu bez użycia rąk równolegle do innych samochodów. System ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania - ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbliżających się do niego i mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym. System może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia. Nowe tryby jazdy Sportowa i Trail w wersji Fiesta Active - poza obecnymi trybami Normalna, Eco i Śliska nawierzchnia. Opcjonalny subwoofer systemu nagłośnienia B&O premium został przeniesiony do nadkola, co powiększyło przestrzeń bagażową i pozwoliło w wersjach wyposażonych w system B&O ulokować w bagażniku koło zapasowe.

Ford FocusInformacja prasowa (moto)

Natomiast do Focusa trafił cyfrowy zestaw wskaźników z ekranem o przekątnej 12,3 cala, a także system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze. To drugie rozwiązanie jest możliwe dzięki modemowi FordPass Connect. System może informować o niebezpieczeństwie na drodze, nawet wówczas, gdy zagrożenie to znajduje się za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi i kierowca nie jest go w stanie jeszcze dostrzec. Komunikaty o lokalnych zagrożeniach wysyłane są niezależnie od informacji z układu nawigacji satelitarnej i udostępniane są przez lokalne władze oraz przez pojazdy skomunikowane z chmurą danych.  Dzięki temu kierowca informowany jest o takich utrudnieniach, jak roboty drogowe, awaryjne zatrzymanie innego pojazdu, obecność zwierząt, pieszych, czy innych przeszkód na jezdni, a nawet o niebezpiecznych warunkach jazdy. Często kierowca otrzymuje te komunikaty ostrzegawcze zanim jeszcze znajdą się one w jego polu widzenia.

***

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas