Fiat przed... Mercedesem
Badanie spontanicznej znajomości samochodów osobowych przeprowadzone przez TNS OBOP dowodzi, że wieloletni okres, kiedy dla Polaków dostępna była głównie jedna marka samochodów, odcisnął trwały ślad w sposobie postrzegania rynku samochodowego.
W rankingu popularności prowadzi niezmiennie Fiat. Co ciekawe, na trzecim miejscu wskazywany jest Mercedes - marka ekskluzywna, rzadko będąca w posiadaniu przeciętnego Polaka.
Aż pięciu na sześciu Polaków zapytanych o znane marki samochodów osobowych wymienia spontanicznie Fiata. Ponad połowa badanych wskazuje Opla. Nieco słabsza, niż można by się spodziewać, jest pozycja marek często spotykanych na polskich drogach takich jak: Skoda, Volkswagen czy Polonez. Marki te wymieniane są rzadziej niż ekskluzywna marka, jaką jest Mercedes. Dowodzi to siły wizerunku tej marki jako idealnej dla wielu użytkowników.
Z badania TNS OBOP wynika ponadto, że 56% gospodarstw domowych w Polsce posiada co najmniej jeden samochód osobowy. Dwa lub więcej pojazdów znajduje się w 7% gospodarstw.
Średni wiek posiadanych przez Polaków aut wynosi 10 lat. Biorąc za podstawę wyliczeń ich rok produkcji, można powiedzieć, że dominują samochody 4 -11 letnie. Pojazdy wyprodukowane między 1993 a 2000 rokiem stanowią połowę ogółu posiadanych samochodów osobowych, a aż 40% to pojazdy starsze niż jedenastoletnie. Najstarszych aut, mających 15 i więcej lat, często poważnie wyeksploatowanych, jest przeszło 20%. Najnowsze, wyprodukowane po 2000 roku, to jedynie dziesiąta część wszystkich samochodów osobowych w domach respondentów.
Badanie przeprowadzono w okresie 30.08.2004 ? 26.09.2004 na łącznej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat).
Próba jest reprezentatywna dla populacji Polaków w wieku 15 i więcej lat ze względu na województwo, wielkość miejscowości zamieszkania, płeć, przedział wiekowy i wykształcenie badanych. (TNS OBOP)