Fiat 500 to fenomen. Deklasuje konkurencję
Śledząc sprzedażowe zestawienia można dość do wniosku, że Europejczycy lubują się w zabytkach. Wbrew pozorom, nie chodzi wcale o samochody używane, ale rejestracje nowych pojazdów w popularnym segmencie supermini!
Jak wynika z danych monitorującej europejskie rynki firmy JATO Dynamic, segment aut o stricte miejskim charakterze odpowiada na Starym Kontynencie za 7,3 proc. ogółu sprzedaży nowych pojazdów. Co ciekawe, zdominowały go samochody, których rynkowy staż zdecydowanie wykracza poza panujące w motoryzacji standardy.
Absolutnym numerem jeden jest obecnie Fiat 500. W kwietniu na europejskich drogach przybyło aż 15 338 egzemplarzy "pięćsetki". Wynik jest o 4 proc. lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nie było by w tym może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że samochód oferowany jest klientom ze Starego Kontynentu od 2007, czyli od 11 lat.
Drugie miejsce podium również należy do Fiata. Zajmuje je model Panda, który doczekał się w kwietniu ponad 12 tys. europejskich nabywców (spadek o 19 proc.). Na tle 500-ki Pandę uznać można jednak za młodzieniaszka. Obecna generacja dostępna jest w salonach od 2012 roku. Warto dodać, że zwykle właśnie po 6 latach na rynek wchodzi kolejna generacja. Fiat ma jednak inną filozofię...
Trzecim najchętniej kupowanym samochodem miejskim w Europie jest obecnie Volkswagen Up! Wynik nieco ponad 8 tys. rejestracji oznacza wzrost zainteresowania nabywców o około 5 proc. Również ta konstrukcja nie należy do najmłodszych. Auto rozpoczęło swoją rynkową epopeję w roku 2011.
Zaraz za podium uplasowała się najmłodsza konstrukcja w zestawieniu - produkowane od 2014 roku Renault Twingo. Francuski maluch z napędem na tylną oś znalazł w kwietniu blisko 7,9 tys. nabywców w Europie odnotowując przy tym wzrost aż o 17 proc.
Piątkę najpopularniejszych aut miejskich zamyka Toyota Aygo. W porównaniu do kwietnia ubiegłego roku jej sprzedaż zwiększyła się aż o 16 proc. i zamknęła wynikiem przeszło 7,5 tys. sztuk. Warto dodać, że druga generacja Aygo, wraz z bliźniaczymi Citroenem C1 i Peugeotem 108, pojawiła się w sprzedaży stosunkowo niedawno, bo w 2014 roku.
Nie można jednak zapominać, że konstrukcja tych pojazdów w ogromnym stopniu bazuje na poprzednikach. Samochody powstają w oparciu o tą samą płytę podłogową, w ofercie ostał się też benzynowy, trzycylindrowy silnik o mocy 69 KM. Warto pamiętać, że pierwsze wcielenie Aygo zadebiutowało w Genewie w 2005 roku.
Paweł Rygas