Fenomen Tesli. Wpadki i rekordowy skok wartości

Tesla jest najcenniejszą marką motoryzacyjną w 2021 roku - wynika z najnowszego rankingu najcenniejszych marek świata Kantar BrandZ. Tesla wyprzedziła swoich rywali, osiągając wzrost wartości marki o 275 proc. i wycenę 42 mld dol.

Tesla, która wreszcie zaczęła zarabiać, zdystansowała największego producenta świata, czyli Toyotę
Tesla, która wreszcie zaczęła zarabiać, zdystansowała największego producenta świata, czyli ToyotęGetty Images

"Marka wyprzedziła swoich rywali, osiągając wzrost wartości swojej marki o 275 proc. i wycenę 42 mld dol. Po raz pierwszy firma ta odnotowała również całoroczny zysk" - podano.

Z rankingu wynika, że druga najcenniejsza marka to japońska Toyota z wyceną na poziomie blisko 27 mld dol., przy czym japoński gigant odnotował spadek wartości o 5 proc. Podium zamyka Mercedes-Benz o szacowanej wartości na poziomie ponad 25,8 mld dol. i wzrostem o 21 proc. 4 miejsce BMW - wartość marki po wzroście o 21 proc. to ponad 24,8 mld dol., 5. i 6. miejsca zajęły odpowiednio: japońska Honda (wartość ponad 10,5 mld dol.) i amerykański Ford (wartość niespełna 10,5 mld dol.).

Jak wskazała dyrektor marketingu firmy Kantar Nathalie Burdet, w tegorocznym rankingu Tesla dokonała ogromnego skoku, natomiast Toyota ugruntowała się już na pozycji producenta samochodów hybrydowych. "Z kolei inni uznani producenci samochodów, jak np. Mercedes Benz czy BMW, również dostrzegają, że dla wzrostu wartości ich marek korzystne są takie działania jak przekształcanie procesu produkcji nowych aut czy promowanie pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz innych pojazdów z nowoczesnymi napędami" - wskazała.

W jej ocenie, te marki, które zwiększyły swoją wartość w tegorocznym indeksie, dokonywały szybszych dostosowań, a ich wysiłki zostały nagrodzone. "W chwili obecnej marki motoryzacyjne stoją przed wyzwaniem - oczekuje się, że wezmą na siebie odpowiedzialność za cały cykl produkcji i użytkowania pojazdów oraz że będą wyraźnie komunikować swoje postępy w tym zakresie wśród klientów" - zauważyła.

Wskazała, że jeśli chodzi o ekologię, Tesla zajmuje pozycję wręcz modelową, natomiast branża motoryzacyjna jako całość pozostaje w tyle za innymi sektorami.

Kantar wskazuje, że wprawdzie od 2020 roku wszystkie marki samochodów są w coraz większym stopniu postrzegane jako traktujące sprawy ochrony środowiska w sposób odpowiedzialny, wciąż jednak są odbierane jako sektor pozostający w tyle za innymi ujętymi w rankingu.

"Aby dogonić Teslę, marki takie jak Toyota muszą dobitniej komunikować swoje działania proekologiczne i wykorzystać ten aspekt, aby wyraźnie odróżnić się od konkurencji" - podano.

Według ekspertów Kantara, wyniki tegorocznego rankingu pokazują, że marki muszą w znaczący sposób nawiązywać relacje z odbiorcami, aby budować swój biznes. "Nawet Tesla - marka, która osiągnęła najwyższą wycenę i wyprzedziła Toyotę, stając się najcenniejszą marką motoryzacyjną w rankingu - ma szansę zaspokoić potrzeby większej liczby konsumentów wtedy, gdy stanie się bardziej znacząca w ich życiu. Marki motoryzacyjne od dawna wykorzystują marketing, aby pozycjonować się na wymiarach takich jak atrakcyjność, nowoczesność i przygoda. Jednak brak skutecznej komunikacji wartości związanych z otwartością i uczciwością może zahamować przyszły wzrost, ponieważ konsumenci coraz częściej wybierają marki, które pokazują swoje zaangażowanie w działania zgodne z zasadami etyki i współżycia społecznego" - wskazali.

Kantar wskazuje ponadto, że tylko cztery najlepsze marki motoryzacyjne osiągnęły wartość na tyle wysoką, aby zakwalifikować się do rankingu Top 100 globalnych marek, przy czym Tesla dokonała wręcz kosmicznego skoku, lądując od razu na pozycji nr 47.

Ranking najcenniejszych marek świata Kantar BrandZ, realizowany jest przez firmę Kantar, powstaje od 1998 r. ***

Zaparkowali gdzie popadnie. Wtedy przyjechała policjaCzwórka
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas