Eurogwarancja to fikcja? Nasza sonda

Pamiętacie nasz tekst o perypetiach właściciela Suzuki ignis kupionego w Niemczech w autoryzowanym punkcie sprzedaży? Choć pojazd ten jest na gwarancji nie za bardzo da się go naprawić w Polsce za darmo. A jak jest u innych producentów?

article cover
INTERIA.PL

Postanowiliśmy zapytać w polskich przedstawicielstwach koncernów samochodowych o tzw. Eurogwarancję.

Czy rzeczywiście pozwala ona na naprawy samochodów na zasadzie bezgotówkowej?

INTERIA.PL

Grupa Fiata: bezgotówkowo

Zgodnie z zapisami (zapisy w 6 językach) zawartymi w książce gwarancyjnej do wszystkich sprzedawanych przez nas modeli (Fiat, Lancia, Alfa Romeo) usługi gwarancyjne oferowane są na identycznych zasadach zarówno w kraju jak i za granicą w Autoryzowanych Stacjach Obsługi FIAT – poinformowała nas Lucyna Bogusz.

Jedynie w krajach, w których nie ma ASO, Użytkownik powinien uzyskać w stacji obsługi (warsztacie) wykonującej naprawę, dokumenty z opisem i uzasadnieniem naprawy. Następnie, po powrocie z zagranicy właściciel samochodu powinien dostarczyć te dokumenty do Sprzedawcy w celu uzyskania jednorazowego zwrotu kosztów w ramach Gwarancji.

Podobnie ma się rzecz z klientami - cudzoziemcami korzystającymi z usług ASO w Polsce. Wszelkie usługi oferowane przez sieć autoryzowanych stacji obsługi a wynikające z obowiązku świadczeń z Gwarancji wykonywane są nieodpłatnie. Jedynym warunkiem jest przedstawienie ważnej Książki Gwarancyjnej.

INTERIA.PL

Ford: czasami trzeba zapłacić

Naprawy podlegające gwarancjom mogą zostać wykonane przez dowolnego Autoryzowanego Dealera Forda w całej Europie – twierdzi Andrzej Gołebiewski z Ford Polska.

W normalnych warunkach naprawy gwarancyjne wykonywane przez Autoryzowanego Dealera Forda są bezpłatne. Jeśli podczas podróży będzie konieczne naprawa samochodu z powodu wady fabrycznej, obowiązkiem w właściciela jest przedstawienie Książki Serwisowej wydawanej wraz z samochodem.

Ta Książka określa status gwarancji pojazdu i zawiera rejestr przeglądów, tym samym potwierdza prawo do naprawy gwarancyjnej. Jeśli nie mamy przy sobie tej książki, Autoryzowany Dealer powinien skontaktować się z lokalnym biurem firmy Ford.

W wyjątkowych warunkach właściciel Forda może być poproszony o zapłacenie za naprawę objętą gwarancją. W takim przypadku należy zachować fakturę (oraz w miarę możliwości wszelkie wymienione części), aby po powrocie do domu miejscowy Autoryzowany Diler Forda mógł odpowiednio zorganizować zwrot kosztów.

INTERIA.PL

FSO zwróci w złotówkach...

FSO nie sprzedaje samochodów do UE i dlatego książka gwarancyjna nie zawiera zapisów o Eurogwarancji. W razie konieczności dokonania naprawy usterek uniemożliwiających kontynuowanie jazdy, które powstały za granicą wskutek wad wytwarzania, Gwarant zwróci koszty ich usunięcia w złotych polskich w oparciu o cennik robocizny i części zamiennych obowiązujący w autoryzowanej sieci na terenie Polski – poinformowała nas Krystyna Danilczyk z FSO.

Podstawą do rozliczenia jest: rachunek za naprawę (przetłumaczony na język polski) zawierający dane samochodu, nr nadwozia, przebieg, datę naprawy, rachunek za holowanie, udostępnienie pojazdu do oględzin i dokonanie zwrotu wymienionych części.

Formalności związane ze zwrotem kosztów, w przypadku FSO należy załatwiać za pośrednictwem ASO.

INTERIA.PL

VW i Audi: Eurogwarancja honorowana

Samochody Volkswagen i Audi sprzedawane na terenie Unii Europejskiej objęte są we wszystkich państwach członkowskich taką samą gwarancją - twierdzi Leszek Kempiński z Kulczyk Tradex.

Oznacza to, że np.: naprawy gwarancyjne pojazdu zakupionego przez obcokrajowca w Polsce są honorowane i rozliczane w jego ojczystym kraju bezgotówkowo.

Takie same zasady obowiązują w przypadku, gdy Polak nabędzie samochód za granicą i zechce skorzystać z gwarancji w jednym z Autoryzowanych Zakładów Dealerskich w Polsce. System ten jest szczególnie wygodny dla osób często podróżujących po terenie całej Unii Europejskiej

INTERIA.PL

Mitsubishi: gwarancja obowiązuje

Gwarancja Mitsubishi obowiązuje na całym obszarze Europy. Oznacza to, że samochód kupiony na terenie EU będzie naprawiany bezgotówkowo w ramach gwarancji w Polsce i odwrotnie samochód kupiony w Polsce będzie naprawiany bezgotówkowo w ramach gwarancji na terenie EU.

Oczywiście jedynie w razie stwierdzenia usterki „gwarancyjnej” – podkreśla Kinga Ossowska z Mitsubishi Motor Polska.

INTERIA.PL

KIA: są wyjątki

Gwarancja podstawowa udzielana przez KIA obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej niezależnie od tego czy pojazd został zakupiony w Polsce czy w innym kraju UE. Jeżeli Użytkownik posiada ważną książeczkę gwarancyjną naprawy są wykonywane nieodpłatnie na terenie całej UE.

Sytuacja ma się trochę inaczej w przypadku, gdy klient zakupi pojazd z gwarancją dodatkowo rozszerzoną, oferowaną tylko przez Importera na terenie danego kraju. W tym przypadku naprawa (w zakresie rozszerzonym) przeprowadzana jest na koszt użytkownika, który później na podstawie rachunków otrzymuje zwrot pieniędzy od Importera, który udzielił rozszerzonej gwarancji.

Klienci, którzy decydują się na zakup pojazdu w naszej sieci Dystrybutorów otrzymują dodatkowo darmowy, trzyletni (w przypadku modelu Opirus, pięcioletni) pakiet Assistance obowiązujący na terenie całej UE - powiedziała nam Monika Krzesak.

INTERIA.PL

Mercedes: w 1 procencie inaczej...

Jeżeli nowe auto zostało sprzedane przez jakiegokolwiek dealera z obszaru UE, czy to w Polsce, czy za granicą, na warunkach gwarancyjnych tożsamych z warunkami gwarancji producenta (jedynie w ok. 1% przypadków, ze względu na wynik indywidualnych negocjacji lub przetargów samochody mogą mieć nieco odmienne od fabrycznych warunki gwarancji), nie ma znaczenia, w którym z krajów UE wystąpi usterka - poinformowała nas Ewa Łabno-Falęcka.

Jeśli całkowicie wypełnia ona cechy usterki o charakterze gwarancyjnym, to naprawa wykonywana jest od razu bezpłatnie dla użytkownika - dodała

INTERIA.PL

Skoda: nie ma Eurogwarancji

Formalnie nie występuje w Skodzie pojęcie Eurogwarancji. Zgodnie z naszymi warunkami gwarancji warunki te obowiązują na terenie Polski. W praktyce najczęściej w innych krajach honorowana jest nasza gwarancja, ale zdarzają się sytuacje odmowy ze strony dealerów z innych krajów. W takiej sytuacji zwracamy klientowi udokumentowane koszty naprawy. My honorujemy gwarancję udzielaną przy zakupie aut poza granicami Polski – poinformował nas Hubert Żyżkowski.

Pozostałe firmy odpowiedziały nam jednym zdaniem, że naprawy gwarancyjne samochodów kupionych w Polsce a serwisowane w innych krajach UE (i odwrotnie) są realizowane bezgotówkowo.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas