Euro NCAP. Pierwszy test według nowych zasad

By nadążyć za rozwojem pojazdów w początku roku Euro NCAP zmieniło zasady przeprowadzanych przez siebie testów zderzeniowych. Pierwszym samochodem, który poddany został nowym próbom, została właśnie nowa Toyota Yaris. Wyniki? Rewelacyjne!

Samochód uzyskał bardzo dobre oceny
Samochód uzyskał bardzo dobre ocenyInformacja prasowa (moto)

Przypomnijmy - główna zmiana polegała na zmodyfikowaniu scenariusza zderzenia czołowego. Od początku istnienia organizacji testowany pojazd uderzał w odkształcalną przeszkodę (która mogła przesuwać się w bardzo ograniczonym zakresie) z tzw. offsetem (przesunięciem względem siebie).

Ten ostatni został zachowany, ale nowy test polega na zderzeniu z odkształcalną przeszkodą zamontowaną na specjalnym wózku, który pozwala na zdecydowanie większe jej przesunięcie. To celowy zabieg, w ramach którego eksperci badają nie tylko siły działające na pasażerów i zachowanie się struktury pojazdu, ale też wpływ uderzenia na samą przeszkodę. Mówiąc prościej - nowy test określa nie tylko poziom bezpieczeństwa oferowany przez testowane auto, ale również to, jakie szkody testowany samochód - potencjalnie - wyrządzić może pasażerom drugiego z uczestniczących w ewentualnym wypadku pojazdów.

Przy okazji zmieniono też kilka innych aspektów. Przykładowo - specjaliści badają teraz np. czy w czasie zderzenia bocznego nie dochodzi od potencjalnej interakcji pomiędzy pasażerami poszczególnych foteli.

Informacja prasowa (moto)

Toyota Yaris pierwszej generacji jest pierwszym modelem poddanym nowej serii testów. Wyniki uzyskane przez japońskie auto napawają optymizmem - zgodnie z oczekiwaniami samochód otrzymał maksymalną notę ogólną pięciu gwiazdek. Ochronę dorosłych oceniono na 86 punktów procentowych, a dzieci na 81. Biorąc pod uwagę klasę pojazdu bardzo wysokie noty Yaris otrzymała w kategorii ochrony pieszych (aż 78 punktów procentowych) i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo (85 proc.)

Osiągniętego wyniku pogratulował Toyocie sam sekretarz generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen. Przy okazji podziękował też pracownikom za ich wkład w przystosowanie stanowisk badawczych do nowych wytycznych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas