Elektryczny bolid z Gliwic drugi na torze Silverstone

Skonstruowany przez studentów z Politechniki Śląskiej w Gliwicach elektryczny bolid "Silesian Greenpower" zajął drugie miejsce w niedzielnym wyścigu "zielonych pojazdów" zorganizowanym na słynnym torze wyścigowym Silverstone w Wielkiej Brytanii.

"Silesian Greenpower"  na torze
"Silesian Greenpower" na torzeInformacja prasowa (moto)

Cykliczne wyścigi The Greenpower Corporate Challenge, w których rywalizują zbudowane z materiałów wtórnych i napędzane silnikiem elektrycznym bolidy, organizuje brytyjska organizacja Greenpower. Uczestnikami są głównie brytyjskie szkoły średnie, uniwersytety oraz firmy motoryzacyjne.

Inaczej niż w typowych wyścigach, w zmaganiach Greenpower o zwycięstwie decyduje pokonanie jak największego dystansu w ciągu czterech godzin. Ograniczeniem jest źródło zasilania - trzy podwójne zestawy akumulatorów samochodowych o pojemności 33 Ah. Aby zrównać szanse, każda drużyna korzysta z takich samych silników elektrycznych i akumulatorów.

W drugiej połowie wyścigu bolid z Gliwic prowadził, ostatecznie - na dwóch ostatnich okrążeniach - o włos uległ pojazdowi Simple Trug zespołu Electroad. Śląscy studenci przejechali ok. 193 km - tyle samo okrążeń (73), co zwycięzcy. Osiągnęli też w wyścigu najlepszy czas jednego okrążenia - 2 minuty i 58 sekund. Trzeci zespół był o pięć okrążeń gorszy.

W tym roku studenci z Gliwic uczestniczyli w wyścigu po raz drugi. W ub. roku ich bolid zajął szóste miejsce na 34 zgłoszone pojazdy (najlepszy w historii wynik debiutantów). Pokonał wówczas m.in. zespoły: Cambridge University, Jaguar Land Rover, Bentley czy Prodrive; został też wyróżniony za najlepszą konstrukcję.

Informacja prasowa (moto)

Pomysł na udział śląskiej uczelni w organizowanej od 1999 r. ekologicznej rywalizacji Greenpower przywiózł z wymiany studenckiej jeden ze studentów Krzysztof Slósarczyk. Pracował tam w firmie motoryzacyjnej Jaguar Land Rover i uczestniczył w przygotowywaniu sygnowanego przez nią bolidu właśnie pod kątem tego wyścigu.

Slósarczyk w 2009 r. zajął się integracją gliwickiego projektu, do którego włączyło się jeszcze czterech studentów wydziałów inżynierii środowiska i energetyki, automatyki, elektroniki i informatyki oraz mechaniczno-technologicznego. Efektem ich pracy była m.in. nagroda "The Best Engineered Car" - przyznana przez brytyjską organizację inżynierów mechaników.

W tym roku nad konstrukcją bolidu pracowało już czternaścioro studentów. Jak informował przed tegorocznym startem Marcin Włodarczyk z Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej, w bolidzie ulepszono rozwiązania techniczne oraz aerodynamikę tak, aby wszystkie zakręty toru Silverstone mógł pokonywać przy maksymalnej prędkości.

Choć konstrukcyjna część projektu spoczęła w większości w rękach mężczyzn, przy wyborze czterech osób kierujących bolidem zachowano równowagę płci. Wobec kryterium jak największej odległości do pokonania przy ograniczonym źródle zasilania potrzebni są niewiele ważący i sprawni kierowcy; dlatego są nimi często właśnie kobiety.

Czterech członków ubiegłorocznego zespołu Silesian Greenpower zostało laureatami konkursu Fiata i Politechniki Śląskiej na najlepsze motoryzacyjne prace dyplomowe w 2010 r. Ich pojazd został też wyróżniony przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, który przyznał zespołowi nagrodę Zielony Czek 2011.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas