Elektryczność w służbie mobilności. Nowe modele Skody

Najbliższe miesiące okażą się zapewne dla Skody przełomowe. Marka wprowadza bowiem na rynek dwa nowe modele samochodów: w pełni elektryczny kompakt Citigo-e iV oraz luksusową limuzynę z napędem hybrydowym typu plug-in, bazującą na Superbie, flagowym sedanie marki. W ten sposób Skoda dołączy do ścisłej czołówki koncernów motoryzacyjnych, które już od jakiegoś czasu mają w swojej ofercie samochody przyjazne dla środowiska i, zarazem, dla kieszeni użytkownika.

Model Citigo-e iV wprowadza Skodę w erę elektromobilności
Model Citigo-e iV wprowadza Skodę w erę elektromobilności materiały prasowe

Niewielkie gabaryty, duże możliwości

Citigo-e iV to pierwszy całkowicie elektryczny pojazd w gamie Skody. Auto, wyposażone w baterie o pojemności 36,8 kWh oraz silnik elektryczny o mocy 82 KM (61 kW) i momencie obrotowym wynoszącym aż 212 Nm, wprowadza koncern w erę elektromobilności. Samochód może się maksymalnie rozpędzić do 130 km/h. Pierwszą setkę na prędkościomierzu elektrycznego kompaktu kierowca zobaczy tymczasem już po 12,3 sekundy. A to wszystko przy doprawdy imponującym zasięgu, który wynosi ok. 260 km na jednym ładowaniu. Oznacza to, że Citigo-e iV sprawdzi się nie tylko w mieście, na przykład podczas dojazdów do sklepu czy pracy, ale także na autostradzie i w trakcie dłuższych, weekendowych tras.

Mimo sporego zasięgu i baterii o dużej pojemności, elektryczny kompakt Skody można naładować w błyskawicznym tempie. Za pomocą szybkiej, 40-watowej ładowarki ogniwa Citigo-e iV da się napełnić od 0 do 80 proc. w ciągu okrągłej godziny, a ładowanie ze zwykłego, domowego gniazdka - bo i taką możliwość przewidział producent - zajmie dokładnie 12 godzin i 43 minuty. Samochód jest też w pełni kompatybilny z ładowarkami o mocy 7,2 kW, które napełnią jego baterie od 0 do 80 proc. w nieco ponad 4 godziny. Kompakt Skody można jednak ładować nie tylko w domu lub w pracy, ale także w trasie. Wystarczy go podłączyć do jednego z publicznie dostępnych superszybkich punktów ładowania.

Wygoda i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Dzięki szybkiej ładowarce, baterie Citigo-e iV naładujemy od 0 do 80 proc. w ciągu godziny materiały prasowe

Całkowicie nowy, elektryczny kompakt Skody będzie produkowany w dwóch wersjach stylistycznych i wyposażeniowych: podstawowej Ambition i, nieco od niej bogatszej, Style. W przypadku tej drugiej, na pokładzie znajdziemy m.in. system audio z sześcioma głośnikami, ogrzewane i elektrycznie regulowane lusterka, automatyczną klimatyzację, oświetlenie konturowe Ambiente czy wielofunkcyjną kierownicę umożliwiającą obsługę najważniejszych systemów infotainment. Za niewielką dopłatą, wynoszącą, w zależności od wersji, 1800 zł (dla wersji Ambition) lub 1500 zł (dla wersji Style), Citigo-e iV można również wyposażyć w ogrzewane siedzenia czy czujniki parkowania zamontowane z tyłu pojazdu.

Pierwszy w całości elektryczny kompakt Skody to jednak nie tylko wygoda, ale też bezpieczeństwo. Auto jest bowiem domyślnie wyposażone w system Lane Assist uniemożliwiający przypadkowe, niezamierzone opuszczenie zajmowanego pasa ruchu, czujnik TPM monitorujący w czasie rzeczywistym ciśnienie w oponach, systemy ABS i ESC oraz w komplet kurtyn powietrznych i poduszek bezpieczeństwa. Wszystkie te udogodnienia i rozwiązania czynią model Citigo-e iV zaufanym kompanem codzienności, na którego po prostu zawsze można liczyć.

Luksusowa hybryda na długie trasy

Maksymalny dystans, jaki może jednorazowo pokonać Skoda Superb iV wynosi 930 km materiały prasowe

Superb iV to pierwsza seryjna hybryda Skody typu plug-in. Pod jej maską pracują - indywidualnie lub w tandemie - 150-konny silnik benzynowy 1.4 TSI i silnik elektryczny o mocy 115 KM. Obie jednostki są w stanie zapewnić łączną moc na poziomie 218 KM (160 kW) i moment obrotowy wynoszący 400 Nm. Dzięki baterii litowo-jonowej o pojemności 13 kWh (można ją naładować bezpośrednio "z gniazdka", w ciągu ok. 3,5 godziny, lub wykorzystując układ odzyskiwania energii hamowania) luksusowa limuzyna Skody jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet do 55 km. Znacznie lepiej prezentuje się jednak maksymalny, możliwy do uzyskania dystans, który - przy pełnym zbiorniku paliwa i baterii naładowanej do 100 proc. - wynosi nawet 930 km. Trasę o takiej długości samochód jest w stanie pokonać bez przerw na tankowanie czy ładowanie baterii.

W skład seryjnego wyposażenia hybrydowego Superba wchodzą m.in. matrycowe, inteligentne reflektory LED Top Matrix, aktywny tempomat, zaawansowany system nawigacji Amundsen z ośmiocalowym ekranem dotykowym, zintegrowana karta eSIM sprawiająca, że samochód jest zawsze podłączony do internetu czy czujnik martwego pola Side Assist wykrywający pojazdy nadjeżdżające z tyłu lub znajdujące się poza zasięgiem wzroku kierowcy. Na pokładzie wyższych wersji wyposażeniowych - oznaczonych jako Style i Sportline - znajdziemy dodatkowo m.in. bezkluczykowy system obsługi samochodu Kessy Full, pakiet wewnętrznego oświetlenia konturowego Ambiente, podgrzewane i elektrycznie sterowane fotele przednie czy dźwiękochłonne przednie boczne szyby.

Dyskretny urok (hybrydowej) elegancji

W wersji wyposażeniowej Laurin&Klement Superb iV oferuje komplet systemów bezpieczeństwamateriały prasowe

W swojej najbogatszej wersji, oznaczonej jako Laurin&Klement, Superb iV ma do zaoferowania szereg systemów bezpieczeństwa, obejmujących m.in. system Lane Assist zapobiegający nagłej, niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czujnik martwego pola Side Assist umożliwiający bezkolizyjną zmianę pasa czy trójstrefową klimatyzację Climatronic. Nową hybrydę Skody można również opcjonalnie wyposażyć w pełni wirtualny kokpit, system Area View 360, na który składa się zestaw czterech panoramicznych kamer ukazujących przestrzeń wokół samochodu, a także komfortowe, wentylowane fotele przednie z funkcją masażu. Gdy idzie o wyposażenie dodatkowe, przyszłego właściciela Superba iV ogranicza w zasadzie tylko jego wyobraźnia.

Artykuł powstał we współpracy z marką Skoda.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas