Ekspresowe tempo budowy fabryki VW pod Wrześnią

W środę na budowie fabryki VW pod Wrześnią zawieszono wiechę. W pół roku po rozpoczęciu prac konstrukcyjnych powstało ponad 80 proc. budynków zakładu, w którym pracę znajdzie 3 tys. osób. Samorządowcy przyznają, że budowa fabryki już zmienia pobliską Wrześnię.

Na budowie stoi już 80 proc. budynków
Na budowie stoi już 80 proc. budynkówJakub KaczmarczykPAP

W 2014 r. Volkswagen ogłosił plany budowy nowej fabryki w Białężycach koło Wrześni, gdzie będzie powstawać nowa wersja samochodu dostawczego VW Crafter; jesienią ub.r. ruszyły prace budowlane. Na terenie 220 ha powstaje zakład, który ma zacząć działać w drugiej połowie 2016 r. Wartość inwestycji szacowana jest na 3,3 mld zł. W fabryce tej pracę znajdzie ok. 3 tys. osób.

Obecnie na budowie pracuje ok. 1,5 tys. ludzi. W środę zawieszono wiechę na dachu przyszłej hali montażu.

Prezes VW Poznań Jens Ocksen powiedział w Białężycach, że gotowych jest 80-85 proc. budynków, położono 2-3 proc. instalacji, a budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. "Kolejne duże wyzwanie, to montaż linii produkcyjnych i budowa prototypu samochodu" - mówił.

Dyrektor fabryki Craftera Ralf Nitzschke dodał, że w czerwcu rozpocznie się instalacja linii technologicznych.

Prace budowlane pod Wrześnią rozpoczęły się w październiku 2014 r. W pierwszej fazie budowy w grunt wbito ponad 3 tys. betonowych pali wzmacniających. Na przełomie roku zaczęto stawianie hal produkcyjnych.

Burmistrz Wrześni Tomasz Kałużny powiedział PAP, że wpływ inwestycji na miasto i gminę jest ogromny "zwłaszcza na rynku nieruchomości i wynajmu mieszkań". "Znam przypadki, że ludzie przeprowadzają się do teściów, żeby wynająć całe domy ekipom budowlanym. Wieczorem widać na zakupach ludzi w ubraniach roboczych. Września już zarabia - gastronomia, hotele, wiele firm, które są podwykonawcami" - wymienił Kałużny.

"Przy samej budowie pojawiło się ok. tysiąc osób z całego kraju i ze świata. Za chwilę dojdzie następna grupa osób zajmujących się montażem. Oni gdzieś muszą jeść, mieszkać" - dodał Kałużny.

Gmina liczy ok. 44,5 tys. mieszkańców, z czego 28,6 tys. mieszka w samej Wrześni.

Na budowie pojawiła się już wiechaJakub KaczmarczykPAP

Volkswagen równolegle do budowy prowadzi rekrutację nowych pracowników - do tej pory pracę znalazło ponad 300 specjalistów z zakresu logistyki, zapewnienia jakości i utrzymania ruchu. VW Poznań zapowiada, że w tym roku do nowej fabryki zatrudni jeszcze 300 dodatkowych osób.

Koncern motoryzacyjny VW w Wielkopolsce i w Poznaniu obecny jest od 1993 r. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoniku samochody Tarpan. VW Poznań jest w 100 proc. własnością marki VW Samochody Użytkowe. Oprócz fabryki w dzielnicy Antoninek do koncernu należy zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych. Obecnie firma zatrudnia ponad 7 tys. pracowników.

VW Poznań w marcu tego roku poinformował, że w fabryce w Antoninku zatrudni dodatkowo ok. 900 osób przy produkcji nowej wersji samochodu użytkowego VW Caddy. Firma podjęła taką decyzję na podstawie wstępnych prognoz dotyczących sprzedaży Caddy czwartej generacji. Samochód ten wejdzie do produkcji pod koniec maja.

Poznańska fabryka jest jedynym zakładem koncernu na świecie, gdzie produkowany jest dostawczy Caddy. W lutym oficjalnie zaprezentowano nową generację tego modelu. Do jego produkcji VW Poznań przygotowała się już od połowy ubiegłego roku. Na nowe inwestycje wydano ponad 23 mln euro. VW zamierza w tym roku wyprodukować w Poznaniu ponad 174 tys. aut.

VW Poznań szacuje, że za kilka lat w zakładach pod Wrześnią i w Poznaniu będzie produkował rocznie 280 tys. samochodów. Po ukończeniu fabryki Craftera firma ma zatrudniać w Wielkopolsce w sumie ok. 11 tys. pracowników.(

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas