Duże zmiany w czasie pracy kierowców zawodowych jeżdżących po Polsce
Oprac.: Karol Biela
W odpowiedzi na apele przewoźników drogowych i utrzymanie łańcucha dostaw polski rząd zdecydował się na wydłużenie czasu pracy kierowców zawodowych. Zmiany obowiązywać będą przez 29 dni.
W związku z wojną w Ukrainie polskie stowarzyszenia przewoźników drogowych wskazywały na rosnące problemy z brakiem kierowców pochodzących z zaatakowanego przez Rosję kraju.
Niejednokrotnie Interia informowała już o tym, że w ponad 103 tys. ukraińskich kierowców pracuje w polskich firmach transportowych - cześć z nich nie mogła wrócić już z ojczyzny po urlopie, inni sami pojechali walczyć.
Wygląda na to, że polski rząd wsłuchał się w cześć argumentów przewoźników. W czwartek 3 marca minister infrastruktury opublikował obwieszczenie dotyczące tymczasowych odstępstw od rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w kwestii czasów prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków dla kierowców zawodowych ciężarówek czy autobusów.
Dłuższy dzienny, tygodniowy i dwutygodniowy czas pracy kierowcy
Wydłużone okresy czasu pracy będzie można stosować od 4 marca do 2 kwietnia 2022 roku i dotyczy to kierowców wykonujących krajowe oraz międzynarodowe przewozy drogowe osób i towarów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Tymczasowe odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 561/2006:
- dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (dotychczas 9 godzin z możliwością wydłużenia czasu pracy dwa razy w tygodniu do 10 godzin),
- tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (dotychczas 56 godzin),
- łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (dotychczas nie więcej niż 90 godzin),
- po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 5,5 godzin kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut, (dotychczas 45-minutowa przerwa przysługiwała po 4,5 godzinnej jeździe).
Co ważne, jeżeli np. pracownik firmy transportowej prowadzący ciężarówkę skorzysta z dłuższych okresów pracy, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsca do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju.
Kierowcy, którzy na polskich drogach zdecydują się na wykorzystanie tymczasowych odstępstw od standardowych reguł wpisują odręcznie na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego przypadki skorzystania z opisanych wyżej odstępstw.
Resort infrastruktury zaznacza jednak, że stosowanie wprowadzonych od piątku 4 marca odstępstw nie może powodować pogorszenia warunków pracy kierowców i wpływać na bezpieczeństwo na drogach.
***