Doświetlanie zakrętów

Od 2003 roku na europejskich drogach dopuszczone zostały do ruchu samochody z reflektorami, które pozwolą na doświetlanie zakrętów. Pierwszy seryjny reflektor (produkcji Helli) ze statycznym doświetlaniem zakrętów zastosowano już w Audi A8.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Kolejnym krokiem są systemy dynamicznie doświetlające oparte na wychylnych modułach projektorowych. System taki pozwala w ciasnych zakrętach nawet podwoić zasięg świateł mijania.

Szczególnie w ciasnych zakrętach, na serpentynach, skrzyżowaniach i w czasie manewrowania kierowcy pojazdu brakuje informacji o bezpośrednim otoczeniu po bokach auta. W tych sytuacjach do świateł mijania dołączają się statyczne reflektory doświetlające. W zależności od prędkości, gdy kierowca włącza kierunkowskaz by zjechać z szosy lub wjeżdża w ciasny zakręt. W tym celu sterownik zlicza takie parametry jak prędkość, kąt skrętu i kierunkowskaz. Aby zwiększyć komfort stosowania tej funkcji, dołączanie się lub odłączanie lampy doświetlającej nie następuje skokowo, lecz na drodze rozjarzania się lub przygasania według specjalnych parametrów czasowych. Prędkość pojazdu ma tu wielkie znaczenie, bo system zapobiega np. niepotrzebnemu włączaniu się układu przy dużej prędkości, na przykład podczas zmiany pasa ruchu.

Doświetlanie dynamiczne przebiega na drodze wychylania lampy świateł mijania w zależności od promienia skrętu pokonywanego łuku. Aby to osiągnąć, moduł projektorowy reflektora wmontowany jest w ramę, która umożliwia jego obracanie w osi pionowej. O ile przy konwencjonalnych reflektorach, gdy wjeżdżamy w zakręt o promieniu skrętu wynoszącym 190 m, zasięg reflektorów mijania wynosi około 30 m, o tyle przy nowej technice reflektorowej zasięg ten zwiększa się o kolejne 25 m. Ponieważ rozkład światła odpowiada konkretnemu kątowi skrętu, kierowca rozpoznaje wjeżdżając w łuku znacznie wcześniej jego przebieg i może odpowiednio dopasować sposób jazdy. Aktywne doświetlanie pracuje zarówno w trybie świateł mijania, jak i drogowych i nieprzerwanie dostosowuje się do prędkości jazdy. Przy dużej szybkości system reaguje więc w ułamku sekundy, przy prędkości mniejszej natomiast odpowiednio wolniej, by rozkładać strumień światła na jezdni dokładnie w taki sposób, który jest dla kierowcy optymalny.

Dla największych (jak np. na autostradach) oraz nieco mniejszych (na drogach przelotowych) łuków drogi można zastosować wsparcie dynamicznego doświetlania przez dodatkowe doświetlanie statyczne.

Koncepcja (Helli) dotycząca dynamicznego doświetlania zakrętów bazuje na modularnej budowie ?klockowej?, umożliwiającej ogromną różnorodność produktową. Zakres wariacji sięga od wychylnego moduły halogenowego lub bi-halogenowego poprzez wychylny moduł ksenonowy lub bi-ksenonowy aż po wychylny moduł Vario-Xenon. Moduł Vario-Xenon jest w stanie wytworzyć wiele różnych form rozkładu światła z jednego modułu reflektorowego. Tym samym mamy tu do czynienia z techniką, która już dziś spełnia wymogi ustawowe dla inteligentnego systemu reflektorowego AFS (Adaptive Frontlighting System, adaptatywny system oświetlenia głównego) przyszłości, którego wprowadzenie na rynek przewiduje się na rok 2006.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas