Dobre wieści z rynku paliw. Kierowcy odetchną z ulgą
Mamy dobrą wiadomość dla kierowców. Mimo zapowiadanych podwyżek po majowym weekendzie średnie ceny na stacjach uległy zmianie spadkowej. Obecnie za litr benzyny bezołowiowej 95 kierowcy muszą zapłacić średnio 6,65 zł, a za litr oleju napędowego 6,68 zł. Przeciętna ogólnopolska cena LPG wynosi natomiast 2,83 zł/l.
Jeszcze do niedawna eksperci rynku paliw ostrzegali, że po okresie majówkowych promocji, ceny benzyny i oleju napędowego gwałtownie wzrosną. Tymczasem ze środowej analizy serwisu e-petrol.pl wynika, że przeciętna cena detaliczna spadła. Chociaż skala obniżek jest zaledwie symboliczna, bez wątpienia to dobra wiadomość dla kierowców.
Ceny spadły średnio o grosz. Najdrożej wciąż na Mazowszu
Obecnie koszt tankowania benzyny Pb95 oraz oleju napędowego potaniał o grosz. Analitycy podkreślają jednak, że chociaż spadek nie jest znaczący, w przypadku popularnego "diesla" jest to pierwsza obniżka od marca tego roku. Aktualne średnie ceny benzyny i oleju to 6,65 i 6,68 zł za litr, a dystans cenowy między nimi wynosi już tylko 3 grosze. Przeciętna ogólnopolska cena LPG to dziś 2,83 zł za litr.
Podobnie jak to miało miejsce we wcześniejszych zestawieniach, także tym razem najtańszym regionem na mapie Polski jest Warmia i Mazury. Benzyna 95-oktanowa i olej napędowy kosztują tam średnio 6,56 zł za litr. Autogaz z ceną 2,72 zł za litr jest najtańszy w województwie świętokrzyskim.
Po przeciwnej stronie znajduje się Mazowsze, gdzie za litr benzyny Pb95 oraz oleju napędowego, kierowcy zapłacą średnio 6,76 i 6,78 zł. W województwie zachodniopomorskim najwięcej płaci się za LPG - przeciętnie 2,93 zł za litr.
Sytuacja jest niepewna, a podwyżki wciąż realne
Jednocześnie eksperci ostrzegają, że sytuacja na światowym rynku paliw wciąż jest niepewna, a ryzyko wyższych cen jest ciągle realne. Jedną z przyczyn jest napięta sytuacja na Bliskim Wschodzie, która potencjalnie obniża dostępną podaż ropy na rynku. Chociaż od pewnego czasu wyraźnie widać deeskalację sytuacji pomiędzy Izraelem i Iranem, utrzymanie porozumienia o cięciu produkcji ropy ze strony kartelu OPEC+ nie pozwala na duże spadki. Nie bez znaczenia jest także utrzymujący się wysoki popyt na paliwa, w szczególności w Europie.