"Das Auto"? Volkswagen wcale nie był pierwszy!
Już jesienią w fabryce Opla w Gliwicach (a także w Anglii) rozpocznie się produkcja Astry nowej generacji. Opel ma wieloletnią tradycję produkowania aut kompaktowych, która zapoczątkowana została jeszcze przed wojną pierwszą generacja Kadetta.
Od tamtej pory Opel sprzedał ponad 24 mln egzemplarzy modeli Kadett i Astra. Długość ustawionej z tych aut kolumny mogłaby przekroczyć 100 000 kilometrów, czyli kompaktowe Ople opasałyby ziemię wzdłuż równika dwa i pół raza.
Teraz Opel jest gotowy zacząć nowy rozdział w historii swojego bestsellera. Astra nowej generacji oparta jest na zupełnie nowej, lekkiej platformie i napędzana silnikami najnowszej generacji. Samochód będzie oferowany z wyposażeniem znanym dotychczas tylko z wyższych segmentów. Lekka konstrukcja sprawia, że nowa Astra prezentuje się bardziej sportowo niż poprzednie modele.
Nowy Opel Astra będzie miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie, który odbędzie się jesienią (17-27 września).
A skoro mowa o uroczystościach - bezpośredni przodek nowej Astry, Opel Kadett B, świętuje w tym roku swoje 50. urodziny. Wyprodukowano ponad 2,6 mln egzemplarzy Kadetta, a w latach 60. ubiegłego wieku reklamowano go sloganem "Das Auto", czyli samochód. Dzięki swojej dynamice, sporej przestrzeni dla pasażerów, dużemu bagażnikowi i wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa zostawiał konkurencję daleko w tyle. Podsumowując: "Jeśli wiesz, czego chcesz, wybierasz Kadetta".
Do dziś dnia absolutnym bestsellerem w 79-letniej historii klasy kompaktowej firmy Opel jest Astra F z lat 1991-1997. Wówczas po raz pierwszy w całej Europie nadano nowemu modelowi nazwę Astra, wcześniej używaną w Wielkiej Brytanii, i sprzedano ponad 4,1 mln egzemplarzy. Blisko osiągnięcia granicy 4 mln znalazły się także modele Kadett E (3,8 mln) i Astra G (3,95 mln). Jest zatem wiele powodów, dla których warto przyjrzeć się sprzedanym do tej pory ponad 24 mln egzemplarzy Opla w klasie kompaktowej.
1936-1940: Opel Kadett 1 — samochód dla ludzi
Pierwszy Opel Kadett okazał się małą sensacją, zarówno pod względem technicznym, jak i cenowym. W latach 1936-1940 w Rüsselsheim - nawet na tamte czasy jednej z najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk samochodów w Europie - zbudowano ponad 100 000 egzemplarzy tego czteroosobowego modelu.
Pierwszy Kadett, ze swoją rewolucyjną budową samonośnego nadwozia typu unibody, dostępny w wersji sedan lub kabriolet, kosztował zaledwie 2 100 marek. Ten szybki czteroosobowy samochód osiągał prawie 100 km/h i znalezienie drogi do serc ogółu społeczeństwa nie zabrało mu wiele czasu.
Prasa też była mu przyjazna: "Od momentu pierwszych jazd próbnych Kadetta wiadomo było, że z całą pewnością nie jest to zwyczajny pojazd w swojej klasie cenowej", napisała niemiecka gazeta "Braunschweiger Tageszeitung" 5 grudnia 1936 r. Podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem typu Dubonnet oraz tylna oś na resorach piórowych pochodziły z Opla Olympia, a żeliwny czterocylindrowy silnik typu L-Head z Opla P4. Zapewniał on moc 23 KM przy pojemności skokowej 1 073 cm3. Na niską cenę samochodu znacznie wpłynęło też odejście od systemu modułowego.
1962-1965: Opel Kadett A - owoc cudu gospodarczego
Duży bagażnik i wiele miejsca dla czterech osób, a ponadto nowy dynamiczny silnik i niskie koszty utrzymania sprawiły, że Kadett A odniósł wielki sukces, a firma Opel wyprodukowała w latach 1962-1965 prawie 650 000 egzemplarzy tego modelu. Bryła dwudrzwiowego modelu z nadwoziem typu notchback wyglądała nowocześnie i profesjonalnie. Linia boczna samochodu znajdowała się nisko, a zastosowane dla dobrej widoczności okna panoramiczne oraz listwa dekoracyjna biegnąca wzdłuż boku podkreślały wydłużoną sylwetkę. Przednie błotniki przechodziły w reflektory, a tylne krawędzie miały kształt płetw.
Właściciele tradycyjnych małych samochodów byli pod wrażeniem przestrzeni wewnątrz pojazdu. Bagażnik był naprawdę pojemny, a korek zbiornika paliwa znajdował się na zewnątrz! "Opel Kadet, w skrócie: O.K." napisali specjaliści do spraw reklamy firmy Opel, nie mogąc powstrzymać się od uwag w kierunku konkurencji w Wolfsburgu "Nigdy nie czujesz zapachu benzyny w bagażniku", mówili z przymrużeniem oka. Nowoczesny silnik chłodzony powietrzem i umieszczony z przodu to kolejna duża przewaga konstrukcyjna Kadetta nad Garbusem. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 993 cm3 osiągała moc 40 KM, a od marca 1963 r. była także stosowana w nowym Oplu Kadett Caravan.
1965-1973: Opel Kadett B — "Das Auto"
W 1965 roku pojawiła się nowa generacja Kadetta, oznaczona B. Samochód miał ponad 4 metry długości, a zatem był sporo dłuższy niż poprzednia. Jeśli chodzi o sylwetkę, projektanci inspirowali się pomysłami kolegów zza oceanu. Spadzista konstrukcja tyłu nawiązywała do popularnych amerykańskich modeli samochodów z mocno pochyloną tylną szybą (typu fastback). W 1966 r. magazyn "Automobil Illustrierte" napisał: "Doświadczysz mocy i szybkości, jeszcze zanim usłyszysz silnik". Kadettowi przybyło nie tylko centymetrów, ale i koni mechanicznych. Inżynierowie Opla powiększyli średnicę cylindra w czterocylindrowej jednostce o 3 mm. Podstawowa jednostka o pojemności 1 078 cm3 osiągała moc 45 KM. Dostępny był także silnik wysokoprężny 1.1 S o mocy 55 KM.
Ten model Kadetta szybko odniósł sukces, a od września 1965 r. do lipca 1973 r. wyprodukowano ponad 2,6 mln sztuk. A jego powodzenie zdecydowanie nie ograniczało się do kraju produkcji. W roku 1966 eksport przekroczył 50% — Kadetta zapragnęli mieć klienci ze 120 krajów z całego świata.
1973-1979: Opel Kadett C — sportowiec
Rodzina Kadett C miała wiele twarzy: uniwersalny samochód rodzinny, elegancki drugi samochód z praktyczną tylną klapą lub wyczynowe sportowe coupé w barwach wojennych. W latach 1973-1979 wyprodukowano ich aż 1,7 mln egzemplarzy.
Kadett C z napędem na tylną oś zadebiutował w sierpniu 1973 r. Miał on pięknie skrojoną bryłę oraz nowe dwuwahaczowe zawieszenie przedniej osi. Charakterystyczne cechy jego stylistyki to płaska osłona chłodnicy, pokrywa silnika z emblematem firmowym oraz pas przedni w formie spoilera. "Kadetta nie tylko prowadzi się wyjątkowo dobrze, jest też dokładnie zaprojektowany i starannie wykonany. Jest niewymagający w utrzymaniu, łatwy w naprawie i ekonomiczny podczas jazdy", zachwalali specjaliści testujący samochody w numerze 20/73 magazynu "auto motor und sport".
Pełen mocy model GT/E zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1975 r. Silnik o pojemności 1,9 litra z wtryskiem Bosch L-Jetronic osiągał moc 105 KM i rozpędzał Kadetta o masie zaledwie 900 kg do prędkości 184 km/h.
1979-1984: Opel Kadett D — samochód z napędem na przednią oś
Czwarta generacja powojennego Kadetta wprowadziła w firmie Opel nową epokę dla klasy kompaktowej. Pierwszy model Opla z napędem na przednią oś zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1979 r. jako nowocześnie wyglądający Kadett D. Jego linia naprawdę przyciągała wzrok. Chociaż nowy model był o 126 mm krótszy od swojego poprzednika o długości 3998 mm, miał dłuższe i znacznie obszerniejsze wnętrze niż wielu jego konkurentów.
Ale nie tylko układ napędowy i podwozie z tylną belką skrętną wyłamały się z tradycji: Kadett został też wyposażony w nowy 1,3-litrowy silnik OHC, który osiągał moc 60 lub 75 KM. Rewolucja miała swoją kontynuację w wariantach nadwozia. Oprócz obszernego kombi z aż 1 425 litrami przestrzeni ładunkowej, firma Opel oferowała jedynie wersje z mocno pochyloną tylną szybą (typu fastback).
W styczniu 1983 r. nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki 1,8-litrowemu czterocylindrowemu silnikowi o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h. Do innych modyfikacji technicznych zaliczały się: niższe i bardziej zwarte podwozie, nowe tłumiki drgań kierownicy oraz wewnętrznie chłodzone przednie tarcze hamulcowe. W latach 1979-1984 wyprodukowano aż 2,1 mln samochodów Opel Kadett D.
1984-1991: Opel Kadett E — aerodynamiczny mistrz świata
Drugi Kadett z napędem na przednią oś, produkowany w latach 1984-1991, uzyskał tytuł "Samochodu roku 1984" i był absolutnym zwycięzcą. Osiągając liczbę 3 779 289 sprzedanych egzemplarzy, stał się największym bestsellerem Opla do dziś dnia oraz prawdziwym aerodynamicznym mistrzem świata.
Inżynierowie firmy Opel w roku 1984 zdecydowanie trafili w sedno. Bazujący na projektach swoich poprzedników, ale z całkowicie nową stylistyką typu hatchback, Kadett E miał przed sobą świetlaną przyszłość. Kadett D ze współczynnikiem oporu powietrza równym 0,39 był najlepszy w swojej klasie, ale bladł w porównaniu ze swoim następcą. Po 1 200 godzinach testów w tunelu aerodynamicznym, model E osiągnął fenomenalną wartość 0,32.
Wersja sportowa GSi ze współczynnikiem oporu powietrza 0,30 i czołową powierzchnią oporu aerodynamicznego 0,57 m2 stała się najbardziej aerodynamicznym hatchbackiem na świecie. Klienci przekonali się do jego kształtu. Już po kilku miesiącach nowy model okazał się wielkim sukcesem. Rok 1987 zaowocował zarejestrowaniem 625 000 nowych Kadettów w całej Europie. Do tego czasu wersja kombi wspięła się już na szczyt w swojej klasie. Od jesieni 1985 r. wariant notchback znów był na fali, po raz pierwszy od czasów Kadetta C.
Co więcej, wariant sportowy GSi już tworzył historię. Pojawienie się w roku 1987 legendarnego 16-cylindrowego silnika zostawiło konkurencję daleko w tyle.
1991-1997: Opel Astra F — bestseller
W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 mln egzemplarzy Astry F, co sprawiło, że był to najlepiej sprzedający się model w całej historii firmy Opel. Prace rozwojowe skoncentrowały się na połączeniu nowoczesnej stylistyki z przestronnym wnętrzem, większą wygodą i naciskiem na ochronę środowiska.
Następca Kadetta przejął nazwę po swojej brytyjskiej siostrze (czwarta generacja Kadetta była od 1980 r. sprzedawana w Wielkiej Brytanii pod nazwą Vauxhall Astra). Ze swoją nową gwiazdą firma Opel na niespotykaną dotąd skalę skupiła się na bezpieczeństwie. Wszystkie Astry oferowane były z aktywnym systemem pasów bezpieczeństwa z napinaczami na przednich fotelach, pasami z regulowaną wysokością oraz podkładką do siedzenia, a także z ochroną boczną dzięki podwójnym stalowym rurowym wzmocnieniom we wszystkich drzwiach. Po raz pierwszy też wszystkie silniki wyposażono w katalizatory.
1998-2004: Opel Astra G — samochód uniwersalny
Wiosną 1998 roku Astra w stylistyce coupé dostępna była od początku jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Wersje notchback sedan, coupé i kabriolet zostały dołączone później. Postępowa, niezależna stylistyka, dynamiczna konstrukcja podwozia i technologia układu przeniesienia napędu oraz prawie dwukrotnie wyższa sztywność na zginanie i skręcanie w porównaniu z poprzednikiem to tylko niektóre wyróżniki zupełnie nowej Astry drugiej generacji.
W pełni galwanizowana karoseria odegrała kluczową rolę w jej wysokiej odporności na korozję. Ochronę aktywną wzmocniono 30-procentowym zwiększeniem jasności przezroczystych reflektorów halogenowych H7, a ponadto całkowicie przeprojektowano podwozie z systemem DSA. Było to połączenie wygody ze sprawnym i bezpiecznym prowadzeniem nawet przy pełnym obciążeniu. Rozstaw osi zwiększono o około 10 cm, co pozwoliło na powiększenie wnętrza, a zwłaszcza zapewniło więcej miejsca na kolana dla pasażerów tylnych siedzeń. Objętość bagażnika wynosiła 370 litrów.
2004-2009: Opel Astra H — potężny samochód
Dwanaście silników osiągających od 90 do 240 KM oraz siedem wariantów nadwozia dawało tak wyjątkowo duży wybór wersji Astry H, że sprzedano ich ponad 2,7 mln egzemplarzy. Kiedy uruchomiono produkcję w marcu 2004 r., trzecia generacja Opla Astry mogła się poszczycić nowatorską stylistyką, wysoką dynamiką jazdy oraz mnóstwem nowinek technicznych, przez co bez problemu wygrywała testy porównawcze w specjalistycznych publikacjach motoryzacyjnych.
Technologiczne wyróżniki Astry to adaptacyjny system podwozia IDSPlus z elektronicznie sterowanym systemem tłumienia (CDC), do tej pory oferowanym tylko w samochodach luksusowych oraz sportowych, a także system reflektorów z adaptacyjnym oświetleniem przednim (AFL) z dynamicznym oświetleniem zakrętu (DCL). Astra mogła się także poszczycić wysokim poziomem bezpieczeństwa.
Organizacja ochrony konsumentów Euro NCAP (Nowy Europejski Program Oceny Samochodów) przyznała Astrze najwyższą ocenę (5 gwiazdek) za ochronę dorosłego pasażera. Mając ogółem 34 punkty, bestsellerowy samochód został uznany za jeden z najbezpieczniejszych sedanów w klasie kompaktowej.
2009-2015: Opel Astra J — sztuka designu
Opel Astra J — połączenie rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją — nie tylko ucieleśnia nową filozofię stylistyczną firmy, ale także pomaga kierowcom, zapewniając im szereg nowinek technicznych, które znacznie przyczyniły się do sukcesu Insignii, bestsellera klasy średniej. Przednia kamera Opel Eye rozpoznaje znaki drogowe, informuje kierowców o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Ostrzega ich także o niebezpieczeństwie zjechania z pasa ruchu. Dzięki systemowi reflektorów z adaptacyjnym oświetleniem przednim (AFL) Astra jest w stanie doświetlać drogę na zakrętach, a w razie potrzeby nawet przyciemnić światła automatycznie lub przełączyć je na światła długie.
Z tym nowym podwoziem, które można wyposażyć w adaptacyjny system FlexRide, najnowsza Astra może w pełni pokazywać swoje dynamiczne oblicze. Nowa konstrukcja tylnej osi z drążkiem Watta gwarantuje przyjemność z jazdy, lepsze prowadzenie, stabilność oraz maksymalną wygodę. Kierowcy Astry mogą również skorzystać z nowej generacji przednich foteli, zaprojektowanych zgodnie z najnowszą wiedzą z zakresu ergonomii i bezpieczeństwa, oraz nagrodzonych Certyfikatem AGR, który jest znakiem jakości przyznawanym przez niemieckie stowarzyszenie lekarzy i terapeutów Aktion Gesunder Rücken na rzecz zdrowego kręgosłupa.
Od 2015: Opel Astra K — jakościowy skok
Nowy Opel Astra — lżejszy nawet do 200 kg, oferujący więcej miejsca w środku, mimo mniejszych wymiarów zewnętrznych oraz bardziej wydajny dzięki zastosowaniu wyłącznie silników nowej generacji — to jakościowy skok w rozwoju. Samochód ten będzie miał swoją światową premierę we wrześniu na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie. Składanie zamówień na ten pięciodrzwiowy wariant nowego modelu klasy kompaktowej nowej generacji rozpoczęło się w Niemczech w połowie czerwca.
53 lata po wprowadzeniu w modelu Kadett, silnik o pojemności 1.0 l powraca pod maskę kompaktowego modelu Opla. Jednakże obecnie, trzycylindrowy silnik 1.0 Ecotec o 105 KM, dzięki bezpośredniemu wtryskowi oraz turbodoładowaniu jest prawie dwa razy mocniejszy. Silnik ten czyni również Astrę najczystszym i najbardziej ekonomicznym zasilanym benzyną modelem w klasie kompaktowej. Nowa Astra, kontynuując tradycje rozpoczęte wraz z wprowadzeniem na rynek Astry G, wyróżnia się technologią oświetlenia.
Nowa Astra będzie pierwszym samochodem w segmencie kompaktowym, oferującym technologię adaptacyjnych matrycowych reflektorów LED nowej generacji IntelliLux- do tej pory zarezerwowaną dla wyższych modeli z segmentów luksusowych oraz Premium.
Astra oferuje także szereg systemów wspomagających kierowcę takich jak system rozpoznawania znaków drogowych, asystent pasa ruchu z ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, a także monitorowanie odległości od poprzedzającego pojazdu i system ostrzegania o potencjalnej kolizji z funkcją automatycznego hamowania. Dodatkowo nowa Astra K kontynuuje tradycje oferowania znakomitych, ergonomicznych foteli przednich. Nowo zaprojektowane fotele zostały przetestowane i certyfikowane przez niemieckie stowarzyszenie lekarzy i terapeutów Aktion Gesunder Rücken na rzecz zdrowego kręgosłupa. Te nowe fotele mogą zostać wyposażone nawet w funkcję masażu i wentylacji.