Dacia wyprodukowała 10 mln aut. Nie popełnili błędów FSO
Dacia wyprodukowała właśnie 10-milionowy samochód. Jubileuszowy egzemplarz to szary Duster w topowej wersji Extreme L.E. Osiągnięcie rekordowego wyniku zajęło firmie 54 lata.
Na ten wynik miłośnicy polskiej motoryzacji patrzeć mogą z nieskrywaną zazdrością. 10 mln aut ze znaczkiem Dacii to ponad 1,375 mln pojazdów więcej, niż wynosi łączna produkcja żerańskiej Fabryki Samochodów Osobowych (ponad 3,95 mln egzemplarzy) i wszystkich zbudowanych w Polsce "maluchów" (ponad 4,67 mln egzemplarzy).
Na imponujący wynik 10 mln wyprodukowanych egzemplarzy w ogromnej większości złożyły się współczesne modele opracowane pod rządami Renault. Dość przypomnieć, że jeszcze dekadę temu - w 2011 roku - firma świętowała wyprodukowanie 4-milionowego pojazdu.
Obecnie lista modeli, które mogą się pochwalić największą liczbą wyprodukowanych egzemplarzy, prezentuje się następująco:
- 2,6 mln - Dacia Sandero i Sandero Stepway (najlepiej sprzedające się modele wśród klientów indywidualnych w Europie od 2017 roku)
- 2,3 mln - Dacia 1300
- 2,1 mln - Dacia Duster (najlepiej sprzedający się suv wśród klientów indywidualnych w Europie od 2018 roku)
- 1,95 mln - Dacia Logan oraz Logan MCV
Historia Dacii - nie popełnili błędów FSO
Historia Dacii - podobnie jak FSO - sięga lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Polski i rumuński zakład podążały początkowo tą samą drogą - obie fabryki zdecydowały się na współpracę licencyjną. Firma od początku istnienia (1948 rok) związana była z francuskim Renault. Rumuni nie popełnili jednak tego błędu, co my - zdecydowali się stworzyć i promować własną markę. W 1966 roku pojawiła się oficjalna nazwa - Dacia. Początkowo starano się własnymi siłami zaprojektować od podstaw nowe auto o nazwie Mioveni, jednak po dwóch latach prób, w 1968 roku, podpisano umowę licencyjną z Renault.
Pierwszym modelem produkowanym w rumuńskiej fabryce była Dacia 1100 - kopia produkowanego w latach 1962-1971 Renault 8. Auto szybko zastąpione zostało zdecydowanie nowocześniejszą serią 1300 (samochód miał np. przedni napęd) zbudowaną w oparciu o Renault 12. Dacia zaskakująco dobrze poradziła sobie w trudnych latach dziewięćdziesiątych. Mimo zmian ustrojowych konstruktorzy Dacii nie próżnowali.
W 1994 roku uruchomiono produkcję zaprojektowanego w Rumunii modelu nova. Auto, które zbudowane zostało w oparciu o płytę podłogową Peugeota 309, dostępne było jako hatchback i kombi. Do napędu służyły benzynowe jednostki o pojemności 1,4 l i 1,6 l. Ta ostatnia, w najmocniejszej wersji (72 KM), wyposażona była we wtrysk paliwa firmy Bosch. Mimo dyskusyjnej urody samochód stał się w Rumunii bardzo popularny.
Ojciec sukcesu - era Logana
Punktem zwrotnym w historii Dacii był rok 1999, gdy firmą na powrót zainteresowali się Francuzi. Renault wykupiło wówczas niemal 100 procent akcji i na poważnie zajęło się modernizacją. Koncern w optymalizację procesu produkcji i dostosowanie zakładu w Pitesti do francuskich standardów zainwestował aż miliard euro. W 2004 roku zaprezentowano samochód, który miał całkowicie odmienić wizerunek marki - Dacię Logan pierwszej generacji.
Dalszą część tej historii znamy wszyscy.
***