Dacia wyprodukowała 10 mln aut. Nie popełnili błędów FSO

​Dacia wyprodukowała właśnie 10-milionowy samochód. Jubileuszowy egzemplarz to szary Duster w topowej wersji Extreme L.E. Osiągnięcie rekordowego wyniku zajęło firmie 54 lata.

10 mln samochodów Dacii. Jubileuszowy egzemplarz to szary Duster Extreme L.E
10 mln samochodów Dacii. Jubileuszowy egzemplarz to szary Duster Extreme L.EInformacja prasowa (moto)

Na ten wynik miłośnicy polskiej motoryzacji patrzeć mogą z nieskrywaną zazdrością. 10 mln aut ze znaczkiem Dacii to ponad 1,375 mln pojazdów więcej, niż wynosi łączna produkcja żerańskiej Fabryki Samochodów Osobowych (ponad 3,95 mln egzemplarzy) i wszystkich zbudowanych w Polsce "maluchów" (ponad 4,67 mln egzemplarzy).

Na imponujący wynik 10 mln wyprodukowanych egzemplarzy w ogromnej większości złożyły się współczesne modele opracowane pod rządami Renault. Dość przypomnieć, że jeszcze dekadę temu - w 2011 roku - firma świętowała wyprodukowanie 4-milionowego pojazdu.

Obecnie lista modeli, które mogą się pochwalić największą liczbą wyprodukowanych egzemplarzy, prezentuje się następująco:

  • 2,6 mln - Dacia Sandero i Sandero Stepway (najlepiej sprzedające się modele wśród klientów indywidualnych w Europie od 2017 roku)
  • 2,3 mln - Dacia 1300
  • 2,1 mln - Dacia Duster (najlepiej sprzedający się suv wśród klientów indywidualnych w Europie od 2018 roku)
  • 1,95 mln - Dacia Logan oraz Logan MCV 

Historia Dacii - nie popełnili błędów FSO

Kamienie milowe w historii DaciiInformacja prasowa (moto)

Historia Dacii - podobnie jak FSO - sięga lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Polski i rumuński zakład podążały początkowo tą samą drogą - obie fabryki zdecydowały się na współpracę licencyjną. Firma od początku istnienia (1948 rok) związana była z francuskim Renault. Rumuni nie popełnili jednak tego błędu, co my - zdecydowali się stworzyć i promować własną markę. W 1966 roku pojawiła się oficjalna nazwa - Dacia. Początkowo starano się własnymi siłami zaprojektować od podstaw nowe auto o nazwie Mioveni, jednak po dwóch latach prób, w 1968 roku, podpisano umowę licencyjną z Renault.

Pierwszym modelem produkowanym w rumuńskiej fabryce była Dacia 1100 - kopia produkowanego w latach 1962-1971 Renault 8. Auto szybko zastąpione zostało zdecydowanie nowocześniejszą serią 1300 (samochód miał np. przedni napęd) zbudowaną w oparciu o Renault 12. Dacia zaskakująco dobrze poradziła sobie w trudnych latach dziewięćdziesiątych. Mimo zmian ustrojowych konstruktorzy Dacii nie próżnowali.

W 1994 roku uruchomiono produkcję zaprojektowanego w Rumunii modelu nova. Auto, które zbudowane zostało w oparciu o płytę podłogową Peugeota 309, dostępne było jako hatchback i kombi. Do napędu służyły benzynowe jednostki o pojemności 1,4 l i 1,6 l. Ta ostatnia, w najmocniejszej wersji (72 KM), wyposażona była we wtrysk paliwa firmy Bosch. Mimo dyskusyjnej urody samochód stał się w Rumunii bardzo popularny.

Ojciec sukcesu - era Logana

Dacia Logan pierwszej generacjiInformacja prasowa (moto)

Punktem zwrotnym w historii Dacii był rok 1999, gdy firmą na powrót zainteresowali się Francuzi. Renault wykupiło wówczas niemal 100 procent akcji i na poważnie zajęło się modernizacją. Koncern w optymalizację procesu produkcji i dostosowanie zakładu w Pitesti do francuskich standardów zainwestował aż miliard euro. W 2004 roku zaprezentowano samochód, który miał całkowicie odmienić wizerunek marki - Dacię Logan pierwszej generacji.

Dalszą część tej historii znamy wszyscy.

***

Moto flesz. Odcinek 35. Nowości: Lexus RZ, BMW serii 7 i Mercedes EQS SUVINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas