Czy Storm 3 z Ursusa zastąpi w wojsku Honkera?
Korzenie Honkera, etatowego pojazdu polskiej armii, sięgają 1984 roku. Nie dziwi więc, że MON coraz częściej rozgląda się za jego następcą.
Wg oficjalnych informacji przetarg dotyczący nowych aut dla polskiej armii nie został jeszcze rozpisany. Od płk. Jacka Sońty - rzecznika prasowego MON - dowiedzieliśmy się jedynie, że "Inspektorat Uzbrojenia planuje upublicznienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę pojazdów zastępujących obecnie użytkowane samochody Honker w najbliższym czasie. Szczegóły dotyczące tego postępowania znajdą się w Ogłoszeniu".
Mimo tego, "wirtualny" wciąż, przetarg już budzi zainteresowanie wielu firm. Jedną z nich jest słynący z produkcji maszyn rolniczych Ursus, który - po wykupieniu marki przez Polmot Warfama - kojarzony jest dziś raczej z Lublinem, niż Warszawą.
Już dwa lata temu, na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, Ursus zaprezentował tzw. "pojazd wspomagający" Storm 3. Właśnie tą konstrukcja producent z Lublina planuje zainteresować MON.
Storm 3 nie jest nowym pojazdem - auto powstało w oparciu podzespoły Jeepa Wranglera. Konstrukcja sprawdziła się m.in. w konflikcie palestyńsko-izraelskim. Jej producentem jest izraelska firma Automotive Industries Ltd.
Jak poinformował nas Mariusz Lewandowski - rzecznik prasowy Ursusa - jeśli firmie udałoby się uzyskać lukratywny kontrakt, auta - na licencji - produkowane byłyby w dawnej Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie, której znaczna część należy obecnie do Ursusa. Firma nie rozważa możliwości sprzedaży tych pojazdów klientom indywidualnym. Ze względu na ich specyfikę pod uwagę brane jest wyłącznie wojsko.
Storm 3 oferowany jest przez Automotive Industries Ltd. od 2008 roku. Samochód dostępny jest w kilku wersjach, m.in. jako pojazd dowódczy i patrolowy. Auto napędzane jest wysokoprężnym, turbodoładowanym silnikiem 2,8 l dostarczanym przez, należące do Fiata, włoskie VM Motori. W układzie przeniesienia napędu pracuje pięciostopniową, automatyczna skrzynia biegów.
Przypomnijmy, że reaktywację Ursusa zawdzięczamy holdingowi POL-MOT Warfama, który w 2011 roku odkupił prawa do marki i znaku handlowego Ursus. Spółka zapłaciła ówczesnemu właścicielowi Ursusa - spółce Bumar - przeszło 15 mln zł. Obecnie Ursus posiada trzy zakłady produkcyjne w Polsce: w Lublinie, Dobrym Mieście koło Olsztyna i w Opalenicy. W sumie w firmie zatrudnionych jest około 800 osób.