Czy SCT w Krakowie ruszy 1 lipca 2024? Sprawdzamy

Paweł Rygas

Paweł Rygas

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Zły
angry
Lubię to
like
91
Udostępnij

Kraków nie składa broni i szykuje się do uruchomienia strefy czystego transportu, która - zgodnie z zaskarżoną przez Wojewódzki Sąd Administracyjny uchwałą rady miasta – miałaby obowiązywać w stolicy Małopolski od 1 lipca bieżącego roku. Przedstawiciele miasta argumentują, że w obliczu dwóch skarg na wyrok WSA, z formalnego punktu widzenia, kontrowersyjna uchwała pozostaje w mocy. Szanse na uruchomienie SCT w Krakowie w lipcu są jednak marginalne.

Teoretycznie strefa czystego transportu w Krakowie mogłaby obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Zdaniem ZPT po skargach na wyrok WSA uchwała w tejs sprawie "pozostaje w mocy"
Teoretycznie strefa czystego transportu w Krakowie mogłaby obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Zdaniem ZPT po skargach na wyrok WSA uchwała w tejs sprawie "pozostaje w mocy"Beata ZawrzelReporter

Przypomnijmy - 11 stycznia bieżącego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do skargi wojewody małopolskiego i w całości odrzucił treść uchwały Rady Miasta Krakowa z 23 listopada 2023 roku w sprawie ustanowienia w mieście strefy czystego transportu. Zasądził też od Gminy Miejskiej Kraków na rzecz skarżącego wojewody małopolskiego kwotę 480 zł (czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania. Od stwierdzającego nieważność uchwały władz Krakowa wyroku WSA wpłynęły jednak dwie skargi kasacyjne. Jedna z nich pochodziła od osoby prywatnej. Drugą złożyła fundacja Frank Bold. W ocenie jej prawników, którzy nie zgadzają się ze stanowiskiem sądu:

przepisy nie wymagają tego, aby uchwała wprowadzająca SCT określała granice strefy z dokładnością do umiejscowienia każdego znaku wjazdu lub wyjazdu - a taką konieczność sąd wskazał w uzasadnieniu.

Strefa czystego transportu w Krakowie. Wyrok WSA nieprawomocny

Prawnicy Frank Bold zakwestionowali też stanowisko sądu, zgodnie z którym SCT nie może obejmować całego miasta oraz stwierdzenie, że krakowska uchwała w sprawie SCT nie zawiera wymaganego prawem elementu, jakim jest określenie sposobu organizacji ruchu.

Zdecydowaliśmy się na zaskarżenie wyroku, kierując się interesem społecznym. Lekarze i naukowcy podkreślają fatalny wpływ na zdrowie, jaki ma wdychanie spalin z silników samochodowych i szacują, że dzięki zmniejszeniu emisji z transportu w Krakowie można uniknąć niemal 300 zgonów rocznie
wyjaśnia Miłosz Jakubowski, radca prawny z Frank Bold

Jak informuje Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i odwołaniach dotyczących tego rozstrzygnięcia, przyjęta przez Radę Miasta Krakowa w listopadzie 2022 roku "uchwała wprowadzająca SCT w Krakowie na tę chwilę obowiązuje".

SCT w Krakowie. Czekamy na nową uchwałę rady miasta

Oznacza to, że - przynajmniej teoretycznie - strefa czystego transportu obowiązywać może w stolicy Małopolski od 1 lipca bieżącego roku. W praktyce - na szczęście dla kierowców - taki scenariusz jest jednak skrajnie mało prawdopodobny, bo sam Zarząd Transportu Publicznego informuje, że "trwają właśnie prace nad nową uchwałą dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie".

Nowa Strefa ma w założeniach obowiązywać od innej daty, niż ta określona w obecnej uchwale. Badane są też możliwości pozostałych zmian w zapisach, by jednocześnie skutecznie chronić krakowian przed szkodliwymi substancjami ze spalin, a z drugiej strony by to narzędzie do walki o czyste powietrze nie było dotkliwe - zwłaszcza dla mieszkańców w trudniejszej sytuacji życiowej
informują przedstawiciele ZTP
eVanPL szykuje się do testów zderzeniowychmateriały prasowe
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
21
Super
relevant
6
Hahaha
haha
7
Szok
shock
1
Smutny
sad
1
Zły
angry
55
Zły
angry
Lubię to
like
91
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas
Przejdź na