Czy Gliwice stracą Astrę? Co dalej z fabryką Opla?
Czy czarne chmury zbierają się nad fabryką Opla w Gliwicach? Prasa u naszych zachodnich sąsiadów spekuluje o możliwym przeniesieniu produkcji Astry z Polski do Niemiec!
Jak donosi niemiecki dziennik "Handelsblatt", kolejna generacja Opla Astry, której debiut planowany jest na 2021 rok, miałaby być wytwarzana w rodzimym zakładzie Opla w Russelsheim.
W opinii niemieckich dziennikarzy decyzja, co do lokalizacji produkcji została już podjęta. Aktualnie rozważane mają być dwa warianty. Wg pierwszego aż 75 proc. produkcji nowej generacji Astry przypadnie na brytyjską fabrykę w Ellesmere Port. Pozostałe 25 proc. miało być wytwarzane właśnie w Russelsheim. W kontekście zawirowań związanych z Brexitem bardziej prawdopodobny wydaje się jednak drugi ze scenariuszy, wg którego proporcje miałyby zostać odwrócone. 1/4 produkcji (odmiany z kierownicą po prawej stronie) miałaby więc powstawać w Wielkiej Brytanii.
W opinii "Handelsblatt", przeniesienie produkcji Astry do Niemiec to nie tyle wynik przejęcia Opla przez francuski koncern PSA (Peugeot-Citroen), co wynik sporów ze związkiem zawodowym IG Metall, który nie godzi się na zmniejszenie poziomu produkcji w Russelsheim. A ma ona spaść zdecydowanie już za kilka tygodni, gdy zakład zakończy montaż powstającej w Russelsheim Zafiry Tourer. Oprócz niej w fabryce produkowany jest również flagowy model Opla - Insignia.
Jeśli doniesienia "Handelsblatt" okażą się prawdą (obecnie należy je traktować jako spekulacje) polska fabryka Opla w Gliwicach znajdzie się w trudnej sytuacji. Po zakończeniu produkcji Opla Cascada (i jego brata bliźniaka spod znaku Buicka) Astra została jedynym modelem wytwarzanym w gliwickiej fabryce. W tym miejscu warto jednak przypomnieć, że od kilku miesięcy w Polsce produkowane są też trzycylindrowe jednostki napędowe serii PureTech.
W rozmowie z Interią Wojciech Osoś, dyrektor PR firmy Opel Poland, ograniczył się do stwierdzenia, że władze firmy "nie komentują spekulacji prasowych".
Obecnie w Gliwicach zatrudnionych jest około 3 tys. pracowników. Astra towarzyszy polskiej fabryce od samego początku jej istnienia. Pierwszym wytwarzanym na Śląsku modelem była Astra Classic I budowana w Gliwicach od 31 sierpnia 1998 do 27 czerwca 2002 roku. Od tego czasu w Polsce powstawały wszystkie kolejne generacje niemieckiego kompaktu.
Trudno przypuszczać, by fabryka o takim potencjale (jedna z najnowocześniejszych w Europie) spisana została przez francuski koncern na straty. Jeśli doniesienia "Handelsblatt" okażą się prawdziwe możliwe jednak, że polski zakład na dobre "rozstanie" się z Oplem i rozpocznie produkcję któregoś z nowych modeli Peugeota lub Citroena.
Pewne jest, że ostateczne decyzje zapadną jeszcze w tym roku. Obecna generacja Astry - typoszereg K - wytwarzana jest od roku 2015, premiera następcy wyznaczona została na rok 2021...
PR