Czy Gliwice stracą Astrę? Co dalej z fabryką Opla?

Czy czarne chmury zbierają się nad fabryką Opla w Gliwicach? Prasa u naszych zachodnich sąsiadów spekuluje o możliwym przeniesieniu produkcji Astry z Polski do Niemiec!

Czy Gliwicach nie będzie już produkowana Astra?
Czy Gliwicach nie będzie już produkowana Astra?Informacja prasowa (moto)

Jak donosi niemiecki dziennik "Handelsblatt", kolejna generacja Opla Astry, której debiut planowany jest na 2021 rok, miałaby być wytwarzana w rodzimym zakładzie Opla w Russelsheim.

W opinii niemieckich dziennikarzy decyzja, co do lokalizacji produkcji została już podjęta. Aktualnie rozważane mają być dwa warianty. Wg pierwszego aż 75 proc. produkcji nowej generacji Astry przypadnie na brytyjską fabrykę w Ellesmere Port. Pozostałe 25 proc. miało być wytwarzane właśnie w Russelsheim. W kontekście zawirowań związanych z Brexitem bardziej prawdopodobny wydaje się jednak drugi ze scenariuszy, wg którego proporcje miałyby zostać odwrócone. 1/4 produkcji (odmiany z kierownicą po prawej stronie) miałaby więc powstawać w Wielkiej Brytanii.

W opinii "Handelsblatt", przeniesienie produkcji Astry do Niemiec to nie tyle wynik przejęcia Opla przez francuski koncern PSA (Peugeot-Citroen), co wynik sporów ze związkiem zawodowym IG Metall, który nie godzi się na zmniejszenie poziomu produkcji w Russelsheim. A ma ona spaść zdecydowanie już za kilka tygodni, gdy zakład zakończy montaż powstającej w Russelsheim Zafiry Tourer. Oprócz niej w fabryce produkowany jest również flagowy model Opla - Insignia.

Jeśli doniesienia "Handelsblatt" okażą się prawdą (obecnie należy je traktować jako spekulacje) polska fabryka Opla w Gliwicach znajdzie się w trudnej sytuacji. Po zakończeniu produkcji Opla Cascada (i jego brata bliźniaka spod znaku Buicka) Astra została jedynym modelem wytwarzanym w gliwickiej fabryce. W tym miejscu warto jednak przypomnieć, że od kilku miesięcy w Polsce produkowane są też trzycylindrowe jednostki napędowe serii PureTech.

W rozmowie z Interią Wojciech Osoś, dyrektor PR firmy Opel Poland, ograniczył się do stwierdzenia, że władze firmy "nie komentują spekulacji prasowych".

Obecnie w Gliwicach zatrudnionych jest około 3 tys. pracowników. Astra towarzyszy polskiej fabryce od samego początku jej istnienia. Pierwszym wytwarzanym na Śląsku modelem była Astra Classic I budowana w Gliwicach od 31 sierpnia 1998 do 27 czerwca 2002 roku. Od tego czasu w Polsce powstawały wszystkie kolejne generacje niemieckiego kompaktu.

Trudno przypuszczać, by fabryka o takim potencjale (jedna z najnowocześniejszych w Europie) spisana została przez francuski koncern na straty. Jeśli doniesienia "Handelsblatt" okażą się prawdziwe możliwe jednak, że polski zakład na dobre "rozstanie" się z Oplem i rozpocznie produkcję któregoś z nowych modeli Peugeota lub Citroena.

Pewne jest, że ostateczne decyzje zapadną jeszcze w tym roku. Obecna generacja Astry - typoszereg K - wytwarzana jest od roku 2015, premiera następcy wyznaczona została na rok 2021...

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas