Części tylko od producentów aut?

W świetle zbliżającej się publikacji sporządzonej przez Komisję Europejską oceniającej rozporządzenie o tzw. wyłączeniach blokowych w motoryzacji (GVO)(WE) 1400/2002, stowarzyszenia sektora motoryzacyjnego z krajów Unii Europejskiej wraz z konsumentami wezwali Komisję Europejską do ochrony konkurencyjności

W świetle zbliżającej się publikacji sporządzonej przez Komisję Europejską oceniającej rozporządzenie o tzw. wyłączeniach blokowych w motoryzacji (GVO)(WE) 1400/2002, stowarzyszenia sektora motoryzacyjnego z krajów Unii Europejskiej wraz z konsumentami wezwali Komisję Europejską do ochrony konkurencyjności

Osiągnięcie tego celu jest możliwe przez utrzymanie regulacji dotyczącej dystrybucji nowych samochodów, części zamiennych, narzędzi oraz usług warsztatowych po 2010 roku.

Komisja Europejska zamierza nie przedłużać regulacji GVO (WE) 1400/2002 po jej wygaśnięciu w maju 2010 roku. Dlatego też europejskie stowarzyszenia producentów i dystrybutorów części samochodowych współpracujące w kampanii "Prawo do naprawy", postanowiły sprzeciwić się tym zamiarom. Komisja obecnie proponuje by istniejące lub planowane przepisy objęły legislacją tematykę dystrybucji nowych pojazdów oraz aftermarketu.

Reklama

Sektor motoryzacyjny rządzi się specyficznymi zasadami już od dekad. Przepisy zapewniające lepszą równowagę między dealerami a producentami są zagrożone. To może doprowadzić do ograniczeń na rynku napraw.

"Ta gorsza pozycja kontraktowa doprowadzi do tego, że dealerzy będą mieli trudności z dostępem do niezbędnych środków finansowych i pożyczek, co będzie przeszkodą w możliwości podejmowania inwestycji w interesie konsumenta." Mówi Jalopo Moccia, Dyrektor CECRA.

Ponadto, wygaśnięcie regulacji może spowodować zagrożenie prawa konsumenta do gwarantowanej naprawy w dowolnym autoryzowanym warsztacie w Europie, niezależnie gdzie był kupiony samochód. "Trudno zrozumieć dlaczego Komisja dąży do narażenia tak fundamentalnego prawa konsumenta." dodaje Moccia.

Niezależne i autoryzowane warsztaty, stacje pomocy drogowej, producenci narzędzi i sprzętu, oraz niezależni dystrybutorzy części motoryzacyjnych potrzebują wolnego dostępu do informacji technicznych. "Co więcej, producenci narzędzi potrzebują specyficznego systemu danych wymaganego do produkcji narzędzi diagnostycznych i testujących dla wielu marek samochodów"- twierdzi prezes EGEA Klaus Burger.

Bez rozporządzenia GVO obowiązywać będą tylko ogólne zasady zawarte w art. 81 i art. 82 Traktatu Komisji Europejskiej. "Obrona interesów sektora MSP po wygaśnięciu GVO będzie bardzo kosztowna, ponieważ będzie wymagała wielu opinii prawnych i ocen ekonomicznych co spowoduje, że mali i średni przedsiębiorcy nie podejmą się tego działania. Takie rozwiązanie jest wyraźnie niekorzystne dla sektora MSP" stwierdza Generalny Sekretarz AIRC Hilde van der Stichele. Nowa regulacja Euro 5/6, która wejdzie w życie we wrześniu 2009 roku, obejmie prawo do naprawy tylko nowych typów samochodów. Nie wypełni więc luki dla istniejącego parku samochodowego.

"W zaopatrzeniu i dystrybucji części zamiennych, niezależni dystrybutorzy koncentrują się na dużym wyborze części motoryzacyjnych, tak by mogli spełnić na wymagania klientów. Przyszłe regulacje prawne muszą zapewnić nieograniczony dostęp do części pochodzących w ponad 80% od wyspecjalizowanych producentów części.

Bez odpowiedniego zabezpieczenia i solidnych przepisów jakie obecnie znajdują się w rozporządzeniu GVO, producenci samochodów staną się jedynym źródłem dystrybucji części samochodowych." Twierdzi Sylvia Gotzen Generalny Sekretarz FIGIEFA.

FIA jako jedna z czołowych organizacji sektora motoryzacyjnego oraz będące jej członkami automobilkluby chcą zapewnić zmotoryzowanym konsumentom konkurencyjną możliwość przemieszczania się. Samochody są najczęściej wybieranym środkiem transportu. Auta są także drugą największą inwestycją w gospodarstwie domowym. FIA chce chronić wolność konsumentów do wyboru samochodów które są bezpieczne i tanie w utrzymaniu. W odróżnieniu od innych złożonych produktów, samochody muszą być dobrze utrzymywane w ciągu całego okresu istnienia. Z powodów bezpieczeństwa i ochrony środowiska muszą spełniać odpowiednie standardy, i być regularnie sprawdzane. Przez cały okres istnienia samochodu naprawy i utrzymanie kosztują tyle samo co wartość auta a czasami nawet więcej.

Wygaśnięcie rozporządzenia GVO 1400/2002 dotknie bowiem nas wszystkich, zarówno producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, niezależne warsztaty samochodowe jak i kierowców, którzy będą zmuszani do naprawy swoich aut wyłącznie w autoryzowanych serwisach samochodowych.

Dowiedz się więcej na temat: W.E. | Komisja Europejska | naprawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy