Cyfrowa rewolucja w nowym Golfie
Już tylko szybki rzut oka na wyposażenie i technologie zaszyte w ósmej generacji Volkswagena Golfa pozwala sądzić, że może on wywołać na rynku motoryzacyjnym istne trzęsienie ziemi. Na pokładzie kultowego, niemieckiego kompaktu znalazło się bowiem miejsce dla wielu zaawansowanych technologii, które czynią z niego samochód bez dwu zdań przełomowy – i to zarówno dla samej marki, jak i dla całego segmentu.
Przyszłość nadeszła już dziś
Volkswagen Golf ósmej generacji to niewątpliwie jeden z najnowocześniejszych samochodów w swojej klasie. Na jego wyposażenie składają się bowiem m.in. konturowe oświetlenie wnętrza czy wyświetlacz przezierny Head-up Display prezentujący na przedniej szybie pojazdu wskazówki z nawigacji pokładowej, informacje o prędkości jazdy i mijanych znakach drogowych, a także komunikaty dostarczane przez pozostałe pokładowe systemy wspomagające.
Osoba, która wsiądzie do nowego Golfa, dzięki wspomnianym systemom i cyfrowym udogodnieniom poczuje się za jego kierownicą jak u siebie w domu. Duża w tym zasługa systemu Online Traffic Info przekazującego kierowcy bieżące informacje o sytuacji panującej akurat na drodze - usługa ta jest w stanie zaproponować kierowcy alternatywną, szybszą trasę i może mu również pomóc w ominięciu korków czy zatorów drogowych. Wszystkie te dane pobierane są w czasie rzeczywistym za pośrednictwem internetu.
Ale to jeszcze nie wszystko. Ósma odsłona Golfa - pierwszego pojazdu Volkswagena, w którym cyfrowe zegary dostępne są już w standardzie - potrafi automatycznie zidentyfikować osobę, która siedzi za kierownicą, i automatycznie dostosować do jej upodobań najważniejsze ustawienia samochodu, takie jak ustawienia fotela, intensywność oświetlenia czy głośność zestawu audio. Jest to możliwe za sprawą utworzenia własnego konta Volkswagen ID.
Bądź w stałym kontakcie ze światem
Nowy Golf daje również swoim użytkownikom dostęp do najnowocześniejszych cyfrowych usług online Volkswagena, których centralnym elementem pozostaje usługa We Connect, pozwalająca uzyskać zdalnie najważniejsze informacje o pojeździe, zaplanować wizytę w warsztacie, wezwać pomoc drogową czy sprawdzić komunikaty z autoalarmu. Technologia ta pozwala też sparować telefon komórkowy z samochodem w taki sposób, że ten pierwszy zamienia się w praktyce w pilot zdalnego sterowania. Za pomocą smartfonu auto da się bowiem otworzyć lub uruchomić na odległość.
Rozbudowane funkcje łączności pozwalają też uzyskać zdalny dostęp do pokładowego systemu infotainment. Wszystko za sprawą opcjonalnej usługi App-Connect, dzięki której pulpit smartfonu da się błyskawicznie wyświetlić na ekranie samochodu. Technologia ta pozostaje ponadto w pełni kompatybilna z najpopularniejszymi interfejsami wykorzystywanymi we współczesnych telefonach komórkowych, a więc z Apple CarPlay, Android Auto firmy Google oraz z MirrorLink. Wszystko to sprawia, że treści multimedialne zapisane w pamięci smartfonu można odtwarzać bezpośrednio na dużym i czytelnym ekranie zamontowanym w desce rozdzielczej, prezentując je w ten sposób wszystkim osobom znajdującym się w kabinie pojazdu.
Inteligentna jazda
Volkswagen Golf ósmej generacji został także wyposażony w inteligentne, elektroniczne systemy IQ.DRIVE, wspomagające kierowcę podczas wielu codziennych czynności i manewrów. W ich skład wchodzą na przykład opcjonalne reflektory matrycowe LED Matrix IQ.Light z dynamiczną regulacją świateł drogowych, które zarządzają rozsyłem wiązki świetlnej w taki sposób, aby nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka, a jednocześnie zapewnić jak najlepszą widoczność na drodze. Poszczególne segmenty reflektorów są więc wygaszane lub włączane, gdy tylko zajedzie taka potrzeba: wystarczy, że kamera zawiadująca ich pracą wykryje możliwość oślepienia innych uczestników ruchu.
Innym ważnym systemem wspomagającym kierowcę jest seryjny układ Car2X, wykorzystujący technologię łączności bezprzewodowej WLAN. Dzięki niej, auto łączy się z innymi samochodami (na przykład z tymi, które wykonują na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne) i wymienia się z nimi bieżącymi informacjami na temat ruchu drogowego. Takie rozwiązanie może się potencjalnie przyczynić do zmniejszenia ilości korków i znacznego wzrostu bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Zwłaszcza że technologia Car2X jest w stanie aktywnie interweniować wielu sytuacjach, takich jak np. powstanie zatoru drogowego czy przewężenie powstałe wskutek remontu.
Bezpieczeństwo to priorytet
Jeszcze innym rozwiązaniem, jakie znajdziemy na pokładzie nowego Golfa, jest Travel Assist, który pozwala nie tylko utrzymać ustawioną wcześniej prędkość maksymalną i wybraną przez kierowcę odległość do poprzedzającego pojazdu, ale także dostosowywać prędkość samochodu do przebiegu trasy. Wszystko odbywa się przy wsparciu funkcji monitorowania zakrętów oraz systemów nawigacji satelitarnej, uwzględniających m.in. informacje o położeniu skrzyżowań czy rond.
Ale na pokładzie nowego Golfa znajdziemy szereg innych, równie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i kontroli jazdy. Należy do nich m.in. asystent zmiany pasa ruchu Side Assist wykrywający pojazdy znajdujące się w martwym polu i czuwający, aby przemieszczanie się z pasa na pas odbywało się w sposób płynny i bezkolizyjny, a także system Lane Assist zapobiegający niezamierzonej, przypadkowej zmianie pasa ruchu.
Wydaje się, że na szczególną uwagę zasługuje także usługa We Upgrade, dzięki której rozmaite funkcje oraz udogodnienia zaszyte w pojeździe można aktywować nawet po jego zakupie. W ten sposób nowego Golfa można poddać daleko idącej personalizacji. Oznacza to, że opcjonalne systemy rozpoznawania znaków drogowych, hotspot WLAN, obsługę głosową online czy dynamiczną regulację świateł drogowych Light Assist da się odblokować na życzenie, i to nawet długo po tym, jak samochód opuści bramy salonu. Taka "modułowość" sprawia, że ósmą generację Volkswagena Golfa da się na bieżąco dostosowywać do własnych potrzeb i oczekiwań.
Artykuł powstał we współpracy z marką Volkswagen.