Ćwierć wieku Scanii w Polsce

Polska stanowi ważny punkt na motoryzacyjnej mapie Europy. Nasz kraj słynie chociażby z produkcji pojazdów wagi ciężkiej.

Scania w Polsce działa już od 25 lat
Scania w Polsce działa już od 25 latInformacja prasowa (moto)

Produkty takich marek, jak Solaris i Wielton cenione są za jakość i konkurencyjne ceny na wielu zagranicznych rynkach. W kraju nad Wisłą budowane są też dziesiątki trafiających głównie na zewnętrzne rynki autobusów. Montownie tego typu pojazdów ulokowało w Polsce dwóch światowych potentatów: MAN i Scania.

Niecki gigant może się obecnie pochwalić dwoma polskimi zakładami. W Starachowicach, gdzie powstają m.in. kratownice, oraz Sadach koło Poznania (finalny montaż). Nie można też zapominać, że - już od ćwierć wieku(!) - w Słupsku montowane są autobusy sygnowane logiem Scanii.

Zakład w Słupsku wkrótce obchodzić będzie 25-lecie działalności. W październiku 1992 roku powstała spółka joint venture o nazwie Scania Kapena S.A. (głównym udziałowcem była Scania). Od maja 1993 r. w nowej wówczas fabryce montowano ciągniki siodłowe Scania, a w kolejnym roku powstał tam pierwszy autobus.

W 2002 Szwedzi stali się jedynym udziałowcem firmy w Słupsku. W tym samym okresie wszystkie linie produkcyjne przestawione zostały na produkcję autobusów. Ważnym momentem w historii firmy był rok 2007, kiedy rozpoczęto produkcję autobusów międzymiastowych OmniLine oraz montaż silników Euro 5. Moce produkcyjne zakładu zostały znacznie zwiększone w 2010 roku, dzięki kompletnej przebudowie linii produkcyjnej. Od tego czasu w fabryce można montować 1500 pojazdów rocznie.

W 2012 roku uruchomiono produkcję autobusu miejskiego Scania Citywide. W fabryce montowane są też m.in. autobusy piętrowe, w tym modele z kierownicą po prawej stronie.

Od chwili rozpoczęcia produkcji, do końca listopada 2017 roku, w fabryce  wyprodukowano w sumie 7000 autobusów. Zbudowane w Słupsku modele, które trafiły na polski rynek, spotkać można głównie na ulicach: Warszawy, Krakowa, Stargardu Gdańskiego, Opola i Słupska. Wozy z polskiej fabryki trafiły też m.in. do Szwecji (Sztokholm, Uppsala, Råstad, Őstersund), Norwegii, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech we Włoszech oraz w Chinach. Wiele z nich to pojazdy hybrydowe.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas