Co to jest ESP?

Przed ponad dwoma laty Instytut Bezpieczeństwa Pojazdów w ramach Związku Niemieckiej Branży Ubezpieczeniowej (GDV) przeanalizował przyczyny wypadków, w następstwie których pasażerowie doznali ciężkich lub śmiertelnych obrażeń. Z całkowitej liczby 15 000 doniesień o wypadkach eksperci dokonali szczegółowej analizy 831 kraks. Badania wykazały, że 60% wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym spowodowanych było przez uderzenie boczne. Przyczyną ok. 30-40% śmiertelnych wypadków była nadmierna prędkość, zbyt gwałtowny manewr lub błąd kierowcy, w rezultacie których pojazd wpadał w poślizg.

article cover
INTERIA.PL

W oparciu o wyniki uzyskane w trakcie badań Instytut wydał zalecenie stosowania w pojazdach systemów bezpieczeństwa, takich jak ESP, który zwiększa stabilność samochodu podczas jazdy. W 82% śmiertelnych wypadków spowodowanych poślizgiem, pojazd pokonuje ok. 40-metrowy odcinek pozostając w tym czasie całkowicie poza kontrolą kierowcy - jest to wystarczająco dużo, by układ ESP mógł zadziałać, ratując życie kierowcy lub przynajmniej łagodząc skutki ewentualnego wypadku. Dzięki temu systemowi można zapobiegać zarzucaniu pojazdem i poślizgom, a przynajmniej w większym stopniu je kontrolować.

Wprowadzenie systemu ESP jako seryjnego elementu wyposażenia pojazdu pozwoliłoby, zdaniem ekspertów, na obniżenie liczby naj cięższych wypadków. Tego typu badania i zalecenia pokazują, jak ważne jest kontynuowanie prac nad dalszą modernizacją układów stabilizujących pojazd w trakcie jazdy. Celem jest przy tym rozpowszechnienie niedrogich systemów ESP we wszystkich klasach pojazdów.

System ESP składa się z agregatu hydraulicznego oraz urządzenia sterującego wyposażonego w czujniki, które analizują sytuację na drodze. Układ hydrauliczny systemu ESP wytwarza w sytuacjach krytycznych zwiększone ciśnienie hamowania przy danym kole, aby przeciwdziałać niepożądanemu zarzucaniu pojazdem. Wzrost ciśnienia odbywa się w pełni automatycznie, bez udziału kierowcy, wyhamowanie koła stabilizuje w ten sposób pojazd i przywraca mu poprzednio obrany kurs.

System może także zredukować moment obrotowy silnika, co dodatkowo stabilizuje jazdę. Dzięki ESP poprawia się także sterowność pojazdu w sytuacjach krytycznych, obniża się ryzyko wpadnięcia w poślizg lub zarzucania pojazdem, a także zostaje zoptymalizowana droga hamowania. Tym samym system ESP przyczynia się do zapobiegania ciężkim wypadkom.

W tym roku największy producent tego typu urządzeń, firma Bosch wyprodukował trzymilionowy egzemplarz układu ESP. Prawie połowa z tej liczby zeszła z taśmy produkcyjnej w 2000 roku.

Po raz pierwszy układ stabilizacji toru jazdy zamontowano w Mercedesie klasy S w roku 1995. Od tamtej pory stosuje się go w coraz większej liczbie modeli, początkowo jako opcja, a następnie jako seryjny element wyposażenia. Obecnie wszystkie modele Mercedesa wyposażone są seryjnie w układ ESP; również w nowym Audi A4 oraz w większości wariantów Opla Astry Coupe instaluje się układy ESP. Ponadto opcjonalnie układ montowany jest w 16 innych markach samochodów i w prawie 50 modelach.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas