Chrysler Synthesis czyli kokpit przyszłości. Zobaczymy go w modelach Stellantis

Zaprezentowana na targach CES wizja nowego kokpitu Chryslera, to bardzo ciekawy wgląd w przyszłość motoryzacji. Zastosowane tu rozwiązania będą bowiem trafiały do wszystkich modeli koncernu Stellantis.

Chrysler Synthesis
Chrysler Synthesismateriały prasowe

Chrysler Synthesis Cockpit - deska rozdzielcza przyszłości

Rozwiązanie nazwane Chrysler Synthesis to makieta wnętrza samochodu z umieszczoną w nim deską rozdzielczą. Jest to pierwsza prezentacja STLA Smart Cockpit, który trafi do kolejnych modeli koncernu Stellantis. W zaprezentowanej formie to deska rozdzielcza złożona z trzech ekranów. Dwa połączone wspólną taflą szkła, można porównać do obecnie stosowanych rozwiązań, gdzie lewy ekran odpowiada za wszystkie informacje potrzebne kierowcy, zaś prawy to obsługa multimediów i ustawień pojazdu. Trzeci ekran wyraźnie oddzielony jest od pozostałych i zapewnia rozrywkę pasażerowi.

Wyświetlacze mają łącznie 37,2 cala, a cały system zarządzany jest przez oprogramowanie wykorzystujące sztuczną inteligencję. Jest to część całej platformy STLA, nazwana adekwatnie STLA Brain. System samochodu ma uczyć się przyzwyczajeń kierowcy i jego nawyków. Będzie więc proponował nawigowanie do konkretnych miejsc, albo naszą ulubioną rozrywkę (na przykład rano włączy stację radiową z wiadomościami, zaś podczas powrotu do pracy nasz ulubiony podcast). System będzie też "zaglądał" nam do kalendarza, przypominając o zaplanowanych spotkaniach i proponując trasy dojazdowe. Pozwoli też na zdalne zarządzanie urządzeniami domowymi połączonymi z siecią - na przykład poinformuje o niezgaszonym świetle lub pozwoli na wcześniejsze rozgrzanie piekarnika.

Chrysler Synthesismateriały prasowe

STLA Brain będzie oczywiście stale połączony z siecią i posiadał funkcję zdalnych aktualizacji, więc producent zapowiada, że będzie on stale rozwijany. Co ciekawe, nie znajdziemy tu żadnych przycisków fizycznych - niby naturalne w nowoczesnych rozwiązaniach, ale przypomnijmy, co powiedział w rozmowie z nami Yves Bonnefont - szef działu oprogramowania w Stellantis. Przyznał on, że opieranie się wyłącznie na ekranach dotykowych może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy i dlatego modele marek należących do koncernu, nadal będą miały fizyczne przyciski do najważniejszych funkcji. Możliwe oczywiście, że zobaczymy je w aucie produkcyjnym. Pierwszy taki pojazd ma zadebiutować w 2024 roku.

Chrysler Synthesismateriały prasowe

STLA AutoDrive, czyli autonomia poziomu 3.

Chrysler Synthesis prezentuje także (na tyle na ile jest to możliwe w statycznej makiecie) możliwości STLA AutoDrive, czyli systemu odpowiedzialnego za jazdę autonomiczną poziomu 3. Pozwala on kierowcy na zajęcie się innymi rzeczami niż obserwacja drogi - na nagraniu pokazującym możliwości nowego kokpitu widzimy na przykład, że będzie można prowadzić wideorozmowy. Jak podkreślał w rozmowie z nami Yves Bonnefont, w pełni samodzielna jazda (chociaż nie w każdych warunkach i z gotowością do przejęcia kierownicy w każdej chwili) będzie możliwa bez konieczności łączenia się pojazdu z innymi uczestnikami ruchu lub z infrastrukturą drogową. Pojazdy mają sobie radzić na drogach wyłącznie na podstawie informacji z własnych czujników i kamer.

Chrysler Synthesis

Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe
Chrysler Synthesismateriały prasowe

Chrysler Synthesis to także ekologiczne wnętrze

Przedstawiciele Chryslera podkreślają także, iż zaprezentowany kokpit przedstawia kierunek stylistyczny, w jakim podążą nowe modele marki. Znajdziemy tu też sporo ekologicznych materiałów, pochodzących z recyklingu (np. odpadów plastikowych oraz plastiku wyłowionego z oceanów), tkaniny barwione przy użyciu warzyw, a także "etycznie" pozyskane drewno orzechowca. Podkreślany przy tym jest brak elementów chromowanych.

Wszystkie te rozwiązania zobaczymy w pierwszym elektrycznym modelu Chryslera, który ma się pojawić w 2025 roku.

***

Moto Flesz - odcinek 71. O finansowaniu Izery i nowych modelach NioMarek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas