Chodnik, który... zwalcza samochodowe spaliny

W Warszawie powstał chodnik, który czyści powietrze ze spalin samochodowych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej mieszkanki betonu rozkładającej szkodliwe cząstki tlenków azotu (NOx) na neutralne związki azotu!

Czy takie chodniki rozwiążą część problemów ze spalinami?
Czy takie chodniki rozwiążą część problemów ze spalinami?Informacja prasowa (moto)

Rozwiązanie testowano przez 9 miesięcy w warunkach laboratoryjnych i miejskich, przy różnym natężeniu ruchu samochodowego. Zachęcające wyniki badań sprawiły, że specjalny, eksperymentalny, beton o powierzchni boiska piłkarskiego zostanie położony między biurowcami Generation Park przy rondzie Daszyńskiego. To pierwsze wielkopowierzchniowe wykorzystanie betonu czyszczącego powietrze w projekcie komercyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Partnerami projektu są Skanska - inwestor i generalny wykonawca Generation Park oraz firma Górażdże Cement S.A - producent betonu.

Wokół kompleksu Generation Park powstanie docelowo plac z "zielonego" betonu o powierzchni boiska piłkarskiego. Taki obszar ma rocznie neutralizować tlenki azotu emitowane ze spalin 10 samochodów z silnikiem Diesla, zakładając, że każdy z nich pokonuje 17 000 km rocznie. Przy projekcie Generation Park powstać ma stała stacja pomiarowa, która nieprzerwanie będzie badać stężenie zanieczyszczeń w powietrzu.

Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań nauki testowany beton ma właściwości fotokatalityczne. Pod wpływem promieni słonecznych na jego powierzchni dochodzi do redukcji szkodliwych dla ludzi związków pochodzących ze spalin samochodowych (między innymi dwutlenku azotu), które znajdują się w miejskim powietrzu. Związki te są rozkładane na nieszkodliwe, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin, i następnie, wraz z wodą deszczową, odprowadzane do gleby. Dodatkowym atutem samego betonu są jego właściwości samooczyszczenia się.

W czasie testów na obszarze 350 mkw. chodnika analizowano dane ze specjalnych stacji pomiarowych. Jednocześnie badano również poziom zanieczyszczenia powietrza na obszarze, gdzie nie było zielonego betonu. W czasie testów laboratoryjnych badane próbki były analizowane pod kątem efektywności redukcji NOx, a także struktury na poziomie cząsteczkowym. Przeprowadzone wspólnie przez Skanska i renomowane jednostki naukowe pomiary dowiodły, że teren, na którym zainstalowano "zielony" beton, wykazuje mniejsze aż o 30 proc. stężenie dwutlenku azotu, w stosunku do zwykłego odcinka nawierzchni! Dzięki badaniom wiadomo też, że w momencie, gdy przy Rondzie Daszyńskiego powstanie już zwarta zabudowa, zielony beton osiągnie jeszcze lepsze wyniki w walce z warszawskim smogiem. W warunkach laboratoryjnych jego skuteczność dochodziła nawet do 70 proc!

Partnerami projektu są Skanska i Górażdże Cement S.A oraz instytuty naukowe: Instytut Geofizyki PAN, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas