C-Max Solar Energi: napędzany słońcem

Podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas (7-10 stycznia br.) Ford zaprezentuje model C-Max Solar Energi, wyposażony w dachowe panele słoneczne.

C-Max Solar Energi to hybryda typu plug-in wyposażona w zestaw akumulatorów, które można ładować nie tylko z tradycyjnego gniazdka, ale również dzięki energii słonecznej. W tym celu na dachu auta zainstalowano panele słoneczne wykorzystujące soczewki Frensela. Skupiają one promienie słoneczne o różnych porach dnia, działając niczym szkło powiększające, i ośmiokrotnie zwiększają efektywność ogniw w generowaniu energii elektrycznej.

Zdaniem Forda całodzienne eksponowanie auta na wpływ słońca pozwala na pełne naładowanie akumulatorów o pojemności 8 kW. Dla porównania, ich ładowanie z gniazdka trwa 4 dni. Zgromadzona w akumulatorach energia wystarczy do jednorazowego pokonania dystansu 34 km wyłącznie przy użyciu jednostki elektrycznej. W efekcie średnie zużycie paliwa C-Maxa Solar Energii na odcinku 100 km wynosi zaledwie 2,5 l/100 km.

Reklama

Inżynierowie Forda szacują, że nawet 75 proc. codziennej jazdy samochodem hybrydowym może odbywać się przy użyciu energii z ogniw słonecznych.

Ford C-MAX Solar Energi powstał we współpracy Forda z SunPower Corp. oraz Georgia Institute of Technology. W najbliższych miesiącach inżynierowie poddadzą model koncepcyjny serii testów, aby ocenić jego wydajność w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Na tej podstawie zostanie podjęta decyzja odnośnie rozpoczęcia produkcji seryjnej.

Przypomnijmy, że panele słoneczne montuje także Toyota w Priusie (służą do zasilania układu wentylacji, gdy auto stoi w bezpośrednim zasięgu promieni słonecznych) oraz Nissan w Leafie (pomagają podtrzymać stan naładowania akumulatorów).

msob, źródło: Ford/Mototarget/oprac. własne

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy