BMW serii 8 - historia

BMW wraca po latach do idei gran turismo z silnikiem V12 - na razie wraz z prototypem Pininfarina Gran Lusso Coupe. Z tej okazji przypominamy historię serii 8, która niegdyś reprezentowała niemiecką markę w klasie luksusowych coupe.

BMW 850i (E31); 1989–1994
BMW 850i (E31); 1989–1994BMW
BMW Pininfarina Gran Lusso CoupeBMW

W obecnej gamie BMW brakuje eleganckiego gran turismo z silnikiem V12. W maju br., podczas tegorocznego konkursu elegancji w Villa d'Este, zadebiutował koncepcyjny model Gran Lusso Coupé z karoserią zaprojektowaną przez włoskie studio Pininfarina (czytaj więcej: Prototyp luksusowego coupe BMW). Wraz z nim pojawiła się nadzieja na powrót "ósemki" - losy produkcyjnej wersji prototypu nie są na razie przesądzone.

Prace nad oryginalną serią 8 (E31) ruszyły w 1986 roku. Nowy model o fabrycznym kryptonimie E31 miał po części zastąpić nieodżałowanie piękną serię 6 (produkowany w latach 1976-1989 typoszereg E24 z karoserią projektu Paula Bracq'a), ale nie bez powodu przybrał nową nazwę. Jego koncepcja znacznie różniła się od pierwowzoru - względem "szóstki" miał być szybszy, bardziej luksusowy i oczywiście... droższy. Gotowe do drogi gran turismo zaprezentowano światu jesienią 1989 roku, podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie.

BMW serii 8 to pierwszy seryjnie produkowany samochód z elektronicznie sterowaną przepustnicą. Model 850CSi wyposażono w skrętne koła tylnej osi.

Zaprojektowana przez Klausa Kapitza karoseria serii 8 to stylistyczna kwintesencja przełomu lat 80. i 90., z otwieranymi reflektorami oraz łagodniejszą niż u progu lat 80. kreską. Współczynnik oporu powietrza równy 0,29 był znacznie niższy od produkowanej wcześniej serii 6 w wersji CSi (0,39). Rzecz jasna, nie zabrakło znaków charakterystycznych dla każdego BMW - dwóch nerek, szerokich tylnych lamp i załamania krawędzi bocznych szyb, tzw. Hofmeister-Knick.

Pod wielką maskę początkowo trafiła przejęta z serii 7 (E32) widlasta "dwunastka" M70 o pojemności 5 litrów, mocy 300 koni przy 5200 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm przy 4100 obr./min. W skrzyżowaniu z 6-stopniową, ręczną skrzynią 850i osiągało prędkość 100 km/h w ciągu 6,8 s, a z 4-biegowym automatem - w 7,6 s. Obydwie wersje dobijały do 250 km/h i... cierpiały na sporą nadwagę. Gotowy do jazdy wóz ważył ponad 1800 kg.

W 1992 roku pojawiła się mocniejsza odmiana 850CSi z motorem rozwierconym do 5,6 litra (381 KM przy 5300 obr./min i 550 Nm przy 4000 obr./min) o wyższym stopniu sprężania oraz ręczną skrzynią o krótszych przełożeniach. Taki tandem pozwalał "ósemce" osiągnąć setkę w równe 6 s, a po zdjęciu ogranicznika rozpędzał ją do 298 km/h i zbliżał do ekskluzywnego klubu aut zdolnych mknąć z prędkością 300 km/h. W porównaniu do wersji "i", inżynierowie BMW obniżyli o 15 mm zawieszenie, na nowo skalibrowali układ kierowniczy i zafundowali nadwoziu pakiet aerodynamiczny. Niewielu szczęśliwców miało jednak okazję zasmakować, jak jeździ 850CSi - od sierpnia 1992 do listopada 1996 roku sprzedano zaledwie 1510 egzemplarzy. Model poległ w starciu z normami emisji spalin.

Zobacz również:

    W międzyczasie Niemcy prowadzili jeszcze testy podstawowego, 188-konnego wariantu 830i (nie licząc 18 prototypów, nigdy nie trafił do produkcji), którego rolę przejął ostatecznie model 840i (luty 1992), a później 840Ci (grudzień 1994). Pierwszy z nich, z V-ósemką o pojemności 4 litrów i mocy 286 koni (kod silnika: M60), rozpędzał się od 0 do 100 km/h w ciągu 6,9 s. Drugi tę samą moc generował z pojemności 4,4 litra (kod silnika: M62), ale mógł się pochwalić niższym zużyciem paliwa oraz milszą prawej nodze kierowcy charakterystyką momentu obrotowego. Obydwie "840" występowały tylko w połączeniu z 5-biegowym automatem. Z zewnątrz jedyną różnicą między odmianami V8 i V12 był kształt rur wydechowych - w pierwszym przypadku okrągły, w drugim zaś kwadratowy.

    W styczniu 1994 roku na miejsce BMW 850i wjechała wersja 850Ci z nowym, 5,4-litrowym silnikiem V12 (M73) o mocy 326 KM i maksymalnym momencie obrotowym 490 Nm. Niemcy wykorzystali tę okazję do uporządkowania nazewnictwa modelu, który dzięki literze "C" (od "coupe") zaczął żyć w zgodzie z 2-drzwiowymi "trójkami". Przez kilka miesięcy w salonach dostępne były zarówno egzemplarze zasilane starszym motorem M70, jak i nowszym M73, obie pod nazwą 850Ci.

    BMW 850i (E31); 1989–1994

    BMW serii 8 - historia (czytaj artykuł)

    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW
    BMW 850i (E31)BMW

    Obok "ósemki" nie umiała przejść obojętnie Alpina, nadworny tuner BMW. Najpierw na bazie 850i powstał model B12 5.0 Coupe o mocy 350 KM (97 sztuk w latach 1990-1994). Następnie głodni mocy inżynierowie wzięli na warsztat topowe 850CSi i wykrzesali z niego 416 KM, co pozwoliło na dobicie do magicznej bariery 300 km/h (54 sztuki w latach 1992-1996).

    Ale nie tylko Alpina dostrzegła potencjał serii 8. Już w 1990 roku inżynierowie z M GmbH stworzyli na jej bazie wóz zdolny konkurować z modelami ze stajni Porsche i Ferrari. M8, bo o nim mowa, napędzała widlasta "dwunastka" o mocy 550 koni. Jej pokaźne rozmiary nie pozostawiły już pod maską miejsca na chowane reflektory. W porównaniu do cywilnych odmian, M8 ma agresywnie stylizowane zderzaki, potężne wloty powietrza w tylnych błotnikach, inne lusterka oraz poszycie nadwozia wykonano z aluminium - wszystko w walce ze zbędnymi kilogramami.

    BMW 850 CSi (E31); 1992–1996

    BMW serii 8 - historia (czytaj artykuł)

    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW
    BMW 850 CSi (E31)BMW

    Nie wiadomo jednak, na ile te zabiegi okazały się pomocne w utarciu nosa konkurencji z Zuffenhausen czy Maranello. Najmocniejsza "ósemka" dostała od zarządu firmy czerwone światło i nigdy nie wyjechała na ulicę. Plotka głosiła, że jedyny prototyp modelu został zniszczony. Po latach milczenia, BMW otworzyło drzwi swoich magazynów i zaprezentowało go - w pełni zdrowego - szerszej publiczności:

    W latach 1989-1999 BMW wyprodukowało 31 062 sztuki serii 8 (najwięcej, bo ponad 20 tys. nabywców wybrało wariant 850i/Ci). Już w 1997 roku zaprzestano jej sprzedaży za Oceanem, z wynikiem zaledwie 7232 egzemplarzy. Dla wielu klientów "ósemka" okazała się zwyczajnie zbyt duża i zbyt ciężka dla miłośników niemieckiej marki. Za jej rynkowe niepowodzenia wini się kryzys finansowy z początku lat 90., duże opóźnienia w realizacji zamówień oraz konkurencję ze strony Mercedesa, który w latach 1992-1998 sprzedał 26 tys. CL-ów (C140).

    msob

    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
    Dołącz do nas