35 lat BMW M1
BMW M1 to nie tylko jeden z najbardziej interesujących modeli lat 70. Właśnie od niego rozpoczęła się historia oddziału M GmbH - nadwornego tunera samochodów z biało-niebieską szachownicą na masce.
Zaprezentowane jesienią 1978 roku M1 do dziś pozostaje jedynym modelem BMW z umieszczonym centralnie silnikiem. Rzędowa "szóstka" o pojemności 3,5 litra, oznaczona jako M88, generowała moc 277 KM i współpracowała z 5-biegową, ręczną skrzynią. Wóz rozpędzał się do "setki" w 5,6 s i mógł mknąć z maksymalną prędkością 262 km/h.
Co ciekawe, w początkowej fazie prac nad M1 brali udział inżynierowie... Lamborghini. Z powodu problemów finansowych włoskiej firmy BMW samodzielnie dokończyło projekt samochodu, który był pierwszym modelem produkowanym przez oddział M GmbH.
BMW M1 (1978)
BMW M1 (czytaj artykuł: 35 lat BMW M1)
Nowe BMW M1 (oznaczenie wewnętrzne E26) kosztowało przed laty 100 tys. marek, czyli równowartość czterech nieźle wyposażonych egzemplarzy BMW 323i. W ciągu trzech lat Niemcy zmontowali zaledwie 456 egzemplarzy modelu, w tym 56 wyścigowych.
msob