35 lat BMW M1

BMW M1 to nie tylko jeden z najbardziej interesujących modeli lat 70. Właśnie od niego rozpoczęła się historia oddziału M GmbH - nadwornego tunera samochodów z biało-niebieską szachownicą na masce.

Klinowata karoseria BMW M1 to dzieło Giorgietto Giugiaro. Aby utrzymać w ryzach masę własną samochodu (1300 kg), wykonano ją z tworzyw sztucznych.
Klinowata karoseria BMW M1 to dzieło Giorgietto Giugiaro. Aby utrzymać w ryzach masę własną samochodu (1300 kg), wykonano ją z tworzyw sztucznych.BMW

Zaprezentowane jesienią 1978 roku M1 do dziś pozostaje jedynym modelem BMW z umieszczonym centralnie silnikiem. Rzędowa "szóstka" o pojemności 3,5 litra, oznaczona jako M88, generowała moc 277 KM i współpracowała z 5-biegową, ręczną skrzynią. Wóz rozpędzał się do "setki" w 5,6 s i mógł mknąć z maksymalną prędkością 262 km/h.

Co ciekawe, w początkowej fazie prac nad M1 brali udział inżynierowie... Lamborghini. Z powodu problemów finansowych włoskiej firmy BMW samodzielnie dokończyło projekt samochodu, który był pierwszym modelem produkowanym przez oddział M GmbH.

BMW M1 (1978)

BMW M1 (czytaj artykuł: 35 lat BMW M1)

BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW
BMW M1 (1978)BMW

Nowe BMW M1 (oznaczenie wewnętrzne E26) kosztowało przed laty 100 tys. marek, czyli równowartość czterech nieźle wyposażonych egzemplarzy BMW 323i. W ciągu trzech lat Niemcy zmontowali zaledwie 456 egzemplarzy modelu, w tym 56 wyścigowych.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas