BMW i8 coraz bliżej
Na stoisku BMW we Frankfurcie pojawi się nie tylko gotowe do produkcji i3, ale i kolejny przedstawiciel całkiem nowej rodziny "ekologicznych" modeli - sportowe i8.
Prototyp i-ósemki mieliśmy już okazję oglądać kilkakrotnie, m.in. we Frankfurcie i w Lipsku. Teraz BMW publikuje zdjęcia zakamuflowanego egzemplarza wersji produkcyjnej i ujawnia dane techniczne modelu. Wiadomo już, że jego karoseria będzie mierzyć 468,9 cm długości, 194,2 cm szerokości i 129,3 cm wysokości przy rozstawie osi równym 280 cm. Aerodynamiczne zabiegi pozwoliły uzyskać współczynnik oporu powietrza Cd = 0,26.
BMW i8 ma pod względem wymiarów i osiągów konkurować z Porsche 911, chociaż reprezentuje zupełnie inną - zabarwioną na zielono - koncepcję układu napędowego. Sercem auta jest zespół napędowy złożony z 3-cylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra i mocy 231 KM (napędza on tylne koła za pośrednictwem 6-stopniowego automatu) oraz 131-konnej jednostki elektrycznej, wprawiającej w ruch koła przedniej osi. Łączna moc tego tandemu wynosi 361 KM, a moment obrotowy sięga 570 Nm.
BMW i8 to hybryda o wydłużonym zasięgu z możliwością ładowania z gniazdka. Energia gromadzona w akumulatorach litowo-jonowych ma wystarczyć na pokonanie około 35 km bez udziału silnika spalinowego; jej uzupełnienie trwa około 3,5 godziny przy ładowaniu z konwencjonalnego gniazdka. Łączny zasięg modelu w trybie Comfort to według producenta 500 km; uruchomienie trybu Eco Pro pozwala przejechać dodatkowe 100 km.
Podobnie jak i3, tak i i8 może się pochwalić niewielką masą własną - 1490 kg, na dodatek niemal idealnie rozłożoną pomiędzy osiami (dla porównania, konkurencyjne Porsche 911 Carrera 4S PDK Coupe waży 1467 kg). BMW osiągnęło taki wynik dzięki strukturze nadwozia wykonanej z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym oraz aluminiowym elementom podwozia. Pierwszy z materiałów jest o około 50 proc. lżejszy od stali przy zachowaniu podobnej sztywności.
Jak BMW i8 wypada w konkurencjach sportowych? Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu niecałe 4,5 s, a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h (120 km/h w trybie elektrycznym). A to wszystko przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 2,5 l/100 km! Oczywiście przy założeniu, że pierwsze 35 km kierowca pokonuje siłą elektronów.
Produkcyjna wersja BMW i8 zadebiutuje już niebawem. Targi we Frankfurcie ruszają 10 września br.
msob