BMW i Mercedes po raz pierwszy pokonane w Chinach. Na szczycie "świeżak"
Jeszcze kilka lat temu trudno było przewidzieć, że czołowi producenci stracą wieloletnie prowadzenie na wielu kluczowych rynkach na rzecz "raczkujących” marek z Chin. Dziś chińska ekspansja stała się faktem, a zmotoryzowani z całego świata realnie rozważają zakup samochodów produkowanych w Państwie Środka. Chińczycy w ostatnich latach poczynili taki postęp, że wygrywają rywalizację nawet z BMW i Mercedesem.

W skrócie
- Chińska marka Aito, powstała we współpracy Seres i Huawei, wyprzedziła BMW i Mercedesa na rynku samochodowym w Chinach.
- Ekspansja Aito z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i konkurencyjnych cen udowadnia siłę chińskich producentów.
- Spadek sprzedaży na rynku luksusowych aut w Chinach stawia przed Aito nowe wyzwania.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Na rynku samochodów premium niemieccy producenci rządzili przez dekady. Lukratywnym tortem dzielili się między sobą Audi, Mercedes i BMW, a nieśmiało do tego grona od pewnego czasu próbuje dobijać się Lexus.
Dziś rynek zmienił się diametralnie, a czołowe marki muszą znacząco przeformułować swoją filozofię. W ciągu kilku lat chińska konkurencja tak urosła w siłę, że dziś nie tylko zaczyna rywalizować z niemieckimi producentami, ale tę rywalizację po prostu wygrywa.
Seres odbił rynek w 4 lata. Pokonał Mercedesa i BMW
W 2024 roku najwięcej samochodów segmentu premium w Chinach, na największym rynku motoryzacyjnym świata, sprzedała marka Aito. Z jej salonów wyjechało 151 tys. samochodów, o 6 tys. więcej niż w tym czasie w Chinach sprzedało BMW i aż o 24 tys. więcej niż sprzedał Mercedes.
Marka Aito powstała w 2021 roku, gdy Seres, dawniej znany jako DFSK Motor, w 2021 r. nawiązał współpracę z gigantem telekomunikacyjnym Huawei. Od tego momentu marka rozwija się w niesamowitym tempie, a sprzedaż potroiła się w ciągu trzech lat, osiągając poziom około 427 tys. pojazdów w zeszłym roku. Akcje marki na giełdzie w Szanghaju wzrosły w tym czasie o 120 proc.

Aito najlepiej sprzedającą się marką premium w Chinach. BMW i Mercedes po raz pierwsze pokonane
Potężny sukces nowej marki to w dużej mierze zasługa SUV-a M9, dzięki któremu Aito stało się najlepiej sprzedającą się marką samochodową w Chinach w kategorii pojazdów o cenie powyżej 500 tys. juanów, mimo, że model ten trafił na rynek dopiero pod koniec 2023 r. Ten przestronny SUV, wyposażony w system operacyjny Harmony od Huawei, posiada trzy ekrany umieszczone w desce rozdzielczej, a z tyłu znajduje się rozwiązanie, które wcześniej zastosowało BMW w najnowszej serii 7, czyli wielki ekran dla pasażerów.

System audio składa się z 25 głośników, a uzupełnieniem ekranów jest duży head-up display z rozszerzoną rzeczywistością. Pikselowe reflektory produkowane przez Huawei pełnią nie tylko rolę oświetlania drogi, ale mogą też być projektorem rzucającym na jezdnię obrazy, a nawet animacje.
Aito M9 dostępne jest w wersji hybrydowej i elektrycznej
Wersja EREV wyposażona jest w napęd elektryczny oraz 1,5-litrowy silnik benzynowy, którego zadaniem jest ładowanie akumulatora. Za napędzanie kół odpowiadają dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 365 kW, zasilane prądem z akumulatorów NMC o pojemności 42 kWh lub 52 kWh. Deklarowany zasięg wyłącznie na prądzie w tej wersji wynosi od 225 do 275 km, natomiast zasięg całkowity ma sięgać nawet 1402 km.

Całkowicie elektryczna wersja Aito M9 również wyposażona jest w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 390 kW, jednak w tym przypadku energię dostarcza duży, trójkomorowy pakiet baterii o pojemności 97 kWh, co zapewnia teoretyczny zasięg do 630 km. Elektryczna odmiana przyspiesza do 100 km/h w 4,3 sekundy.

Segment luksusowy w Chinach jest wyjątkowo trudny i oporny na elektromobilność
Segment samochodów luksusowych w Chinach uznawany jest za bardzo trudny, ponieważ opornie podchodzi do przejścia na napęd elektryczny.
Topowi producenci musieli bardzo delikatnie wprowadzać zmiany, jednocześnie czując na plecach oddech głodnych sukcesu chińskich marek. Nie brakowało opinii, że "raczkujące" firmy produkujące pojazdy elektryczne, które nie mają tradycji, nie będą w stanie dorównać prestiżowym markom obecnym na rynku od dekad. Aito udowodniło, że jest inaczej, dosadnie pokazując zmieniające się trendy wśród konsumentów
Problemy pojawiają się również na rynku samochodów w Chinach
Powtórzenie sukcesu Aito nie będzie jednak proste. Rynek samochodów luksusowych w Chinach doświadczył w 2024 r. spadku na poziomie 23 proc., co jest wynikiem spowolnienia gospodarczego w kraju i słabego nastroju konsumentów.
Kolejnym wyzwaniem jest trwająca wojna cenowa i pomimo obniżenia cen o 10-20 tys. juanów Aito zaczyna tracić swoją pozycję. W styczniu i lutym Mercedes dostarczył 22 160 aut, BMW - 18 130 aut, a dotychczasowy lider - tylko 17 190. Według danych ThinkerCar całkowita sprzedaż Seres spadła w pierwszym kwartale bieżącego roku o 42 proc.
Kluczowa dla Aito może okazać się dalsza współpraca z Huawei
Aito nie jest wyjątkiem, ponieważ technologiczny gigant nawiązuje podobne współprace również z innymi producentami. Uruchomił projekty, takie jak Luxeed z Chery i Stelato z BAIC, które również celują w rynek premium, co wywołuje obawy o kanibalizację rynku.
Richard Yu, który nadzoruje grupę konsumencką Huawei, twierdzi, że "Huawei jest zmotywowany, aby odnieść sukces z każdą marką motoryzacyjną, którą uruchomi z partnerami, a nie tylko z Aito."