Bezpieczny, bezpieczniejszy... klasa S

Najnowsza generacja klasy S może się pochwalić szeregiem nowych systemów, które uczynią jazdę jeszcze bezpieczniejszą i bardziej komfortową.

Testy nowej generacji Mercedesa klasy S (oznaczenie W222)
Testy nowej generacji Mercedesa klasy S (oznaczenie W222)Mercedes

Wraz z kolejnym wcieleniem Mercedesa klasy S - którego premiera odbędzie się w następnym roku - na rynek trafią innowacyjne systemy bezpieczeństwa, wspomagania kierowcy i oświetlenia. Cel? Zapobieganie i dalsze ograniczanie skutków wypadków drogowych.

- Weźmy, na przykład, nowy system BAS Plus z Cross-Traffic Assist. Efekty naszych badań nad wypadkami na podstawie danych z GIDAS (German In-Depth Accident Study - niemiecka baza danych wypadkowych) wskazują, że można by zapobiec lub ograniczyć skutki 27 proc. wszystkich wypadków na skrzyżowaniach, w których ucierpieli ludzie. W samych Niemczech to 20 000 wypadków rocznie - mówi prof. Thomas Weber, szef rozwoju Mercedes-Benz Cars.

Większość nowych układów korzysta ze wspólnej kamery stereoskopowej oraz czujników radarowych krótkiego i dalekiego zasięgu. Oto krótki przegląd najnowszych systemów wspomagania, stosowanych w kolejnej generacji Klasy S:

  • DISTRONIC PLUS i Steering Assist pomagają kierowcy utrzymywać samochód na pasie ruchu i mogą nawet automatycznie podążać za pojazdem poprzedzającym przy niewielkich prędkościach.
  • Po raz pierwszy Brake Assist BAS PLUS wraz z Cross-Traffic Assist jest w stanie wykryć ruch poprzeczny, a także przechodniów, i w razie potrzeby zwiększyć odpowiednio siłę hamowania wywieraną przez kierowcę.
  • PRE-SAFE® Brake może wykrywać pieszych i zainicjować autonomiczne hamowanie w celu uniknięcia kolizji przy prędkości do 50 km/h.
  • PRE-SAFE® PLUS może rozpoznać zagrożenie kolizją z poprzedzającym autem i uruchomić środki bezpieczeństwa w ramach systemu PRE-SAFE®, w tym hamulce w celu ochrony przed wtórną kolizją.
  • Wraz z PRE-SAFE® Impulse kierowca i pasażer z przodu są odciągani od kierunku uderzenia przez pasy bezpieczeństwa we wczesnej fazie zderzenia. Może to znacząco zredukować ryzyko i wagę obrażeń w przypadku zderzeń czołowych.
  • Active Lane Keeping Assist przez uruchomienie hamulców po jednej ze stron samochodu chroni przed nieumyślnym opuszczeniem pasa ruchu. Może on rozpoznać także pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka lub znajdujące się na sąsiadującym pasie.
  • Adaptive Highbeam Assist PLUS pozwala na stałe włączyć światła drogowe bez oślepiania kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka przez maskowanie ich w stożku światła.
  • Night View Assist PLUS może ostrzec kierowcę przed potencjalnym zagrożeniem, stwarzanym przez pieszych lub zwierzęta na nieoświetlonym obszarze z przodu samochodu przez automatyczne przełączenie wyświetlacza prędkościomierza na krystalicznie czysty podgląd obrazu z kamery i zaznaczenie źródeł niebezpieczeństwa. Funkcja spotlight może również oświetlić wykrytych przechodniów.
  • ATTENTION ASSIST ostrzega przed nieuwagą oraz sennością w rozszerzonym zakresie prędkości i informuje kierowcę o aktualnym staniem zmęczenia oraz czasie podróży od ostatniej przerwy. System ma także regulowaną czułość działania.
  • Traffic Sign Assist rozpoznaje ograniczenia prędkości i informuje informuje kierowcę o zakazach wyprzedzania oraz wjazdu.
  • Active Parking Assist odpowiada nie tylko za automatyczne parkowanie, ale i opuszczanie miejsc równoległych i prostopadłych.

Pasy bezpieczeństwa w topowej formieDodatkowo, Mercedes poszerza zakres ochrony dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń, stosując aktywne klamry i beltbagi - pasy z poduszkami powietrznymi. Aktywna klamra wyposażona jest w silnik elektryczny, który wysuwa ją lub chowa automatycznie i nie dopuszcza w ten sposób do luzu w rejonie miednicy i tułowia. Zapinanie pasów jest jednocześnie wygodniejsze niż dotychczas - klamra wysuwa się z tapicerki i podświetla po otwarciu drzwi.

W przypadku zadziałania systemu PRE-SAFE® klamra cofa się o maksymalną wartość 40 mm, zwiększając odwracalne napięcie pasa nawet o 80 mm. Pozwala to ograniczyć ryzyko wysunięcia się miednicy spod taśmy i zredukować przeciążenie, jakiemu poddawane jest ciało pasażera w trakcie wypadku. Aby ułatwić akcję ratunkową, aktywna klamra wysuwa się z powrotem o 70 mm do góry, gdy tylko system odnotuje wypadek, a ratownik lub sam pasażer otworzy drzwi unieruchomionego auta (pod warunkiem, że układ elektryczny nie zostanie naruszony). Podniesiona klamra wraz z podświetleniem pozwala służbom ratowniczym na łatwiejszy dostęp do wnętrza pojazdu.

Beltbag - nadmuchiwany pas bezpieczeństwa - dzięki zmniejszeniu napięcia klatki piersiowej jest w stanie ograniczyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów tylnych siedzeń w trakcie zderzenia czołowego. Jeśli czujniki wykryją poważne zderzenie, generator gazu nadmucha wielowarstwową taśmę z szyciem Veco, przez co niemal trzykrotnie zwiększy ona swoją szerokość. Beltbag nie różni się w praktyce od klasycznego pasa bezpieczeństwa. Ma jednak inny rodzaj szycia, który dzięki miękkiej krawędzi pasa ma się okazać wyjątkowo przyjemny w dotyku.

Testy nowej generacji Mercedesa klasy S (oznaczenie W222)Mercedes

Samochód bez nawet jednej żarówkiWraz z premierą najnowszej Klasy S, Mercedes-Benz całkowicie przestawia się na technologię LED - na jej pokładzie nie będzie ani jednej żarówki. Ponad 190 diod LED przejmie zadanie oświetlenia drogi, samochodu, kabiny i bagażnika. Dla przykładu, nowe światła mijania LED potrzebują 34 W - znacznie mniej od żarówek halogenowych (120 W) czy lamp ksenonowych (84 W). Oznacza to oszczędność 0,05 l/100 km w porównaniu do samochodu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi.

Z myślą o tych, którzy podążają za nową Klasą S, nocą lub w korku jej tylne światła hamowania będą świecić mniej intensywnie.

Dodatkowo, noktowizyjny system wspomagający jazdę nocą Night View Assist PLUS będzie w stanie wykryć nie tylko przechodniów znajdujących się w niebezpiecznej odległości przed samochodem, ale także zwierzęta.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas