Będzie 358 nowych fotoradarów na drogach. Wiemy, kiedy się pojawią!
Główny Inspektorat Transportu Drogowego kupi nowe fotoradary za ponad 122 miliony złotych. Urządzenia powinny pojawić się na drogach najpóźniej do końca listopada 2023 roku. Jak wytypowano miejsca, w których kierowcy będą musieli zdjąć nogę z gazu?
Rafał Weber - sekretarz stanu z ministerstwa infrastruktury - w wyczerpujący sposób ustosunkował się do niedawnej interpelacji posła Pawła Olszewskiego w sprawie zakupu nowych fotoradarów przez GITD. Wiadomo już ile kosztować będą polskich podatników nowe urządzenia i kiedy można się ich spodziewać.
Nowe fotoradary w miejsce starych?
Na wstępie wypada wyjaśnić, że wbrew prasowym doniesieniom, nowe fotoradary nie pojawią się na drogach do końca lutego 2022. Jak informuje minister Weber:
"W oparciu o informacje pozyskane z GITD uprzejmie informuję, iż zakup i instalacja 358 urządzeń rejestrujących będzie następować sukcesywnie w okresie realizacji Projektu. Zakończenie okresu rzeczowej realizacji Projektu zgodnie z zawartą przez GITD umową o dofinansowanie jest planowane jest do dnia 30 listopada 2023 roku".
Sam zakup 358 urządzeń rejestrujących realizowany jest w ramach projektu unijnego, na fotoradary przeznaczono blisko 122,5 mln złotych.
W ramach projektu na polskie drogi trafić ma:
- 247 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, które przeznaczone będą do zainstalowania w obecnie objętych przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nadzorem lokalizacjach. Nowy sprzęt zastąpić ma wyeksploatowane już urządzenia, w miejscach "potwierdzających zasadność dalszego prowadzenia nadzoru w tych lokalizacjach";
- 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, które zainstalowane będą w nowych lokalizacjach;
- 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, które zainstalowane będą w nowych lokalizacjach;
- 30 zestawów urządzeń służących do monitorowania wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, które zainstalowane będą w nowych lokalizacjach;
- 5 zestawów urządzeń służących do monitorowania niestosowania się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowo-drogowych, które zainstalowane będą w nowych lokalizacjach;
- 11 mobilnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pojazdach, które wykorzystywane będą w miejscach, gdzie - chociażby ze względów technicznych - niemożliwe jest zainstalowanie stacjonarnego urządzenia rejestrującego.
Jak wybiera się miejsce na nowy fotoradar?
Lokalizacje instalacji nowych urządzeń rejestrujących zostały wytypowane w oparciu o przygotowaną przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie oraz Heller Consult Sp. z o. o. analizę stanu bezpieczeństwa. Wypracowana metodologia posłużyła do oceny poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla 150 lokalizacji wskazanych przez GITD, wytypowania i dokonania oceny 140 nowych lokalizacji oraz dokonania oceny 247 lokalizacji, w których posadowione są obecnie stacjonarne urządzenia rejestrujące.
W ramach analizy poddano ocenie stan bezpieczeństwa na sieci dróg publicznych w Polsce i wskazano te lokalizacje, gdzie dochodzi do największej liczby niebezpiecznych zdarzeń spowodowanych przekroczeniem prędkości lub niestosowaniem się do sygnalizacji świetlnej. Następnie lokalizacje te zostały poddane weryfikacji w zakresie technicznych i prawnych możliwości zainstalowania w nich urządzeń rejestrujących.
W przypadku lokalizacji dla urządzeń rejestrujących wykroczenie polegające na niestosowaniu się do nadawanych sygnałów świetlnych na przejazdach kolejowo-drogowych, GITD podjął współpracę z PKP PLK S.A. oraz Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych.
Ile jest fotoradarów w Polsce?
Przypominamy, że obecnie przy polskich drogach zainstalowanych jest 450 fotoradarów stacjonarnych. Najwięcej z nich, bo aż 78, zainstalowanych jest przy drogach na Mazowszu. Dalej w kolejności są województwa:
- wielkopolskie - 46 urządzeń,
- śląskie - 35 urządzeń,
- łódzkie - 32 urządzenia,
- lubelskie - 31 urządzeń,
- małopolskie - 30 urządzeń,
- pomorskie - 26 urządzeń,
- podlaskie - 24 urządzenia,
- dolnośląskie - 23 urządzenia,
- zachodniopomorskie - 23 urządzenia,
- podkarpackie - 22 urządzenia,
- lubuskie - 20 urządzeń,
- warmińsko-mazurskie -19 urządzeń,
- kujawsko-pomorskie - 16 urządzeń,
- świętokrzyskie 15 urządzeń,
- opolskie - 10 urządzeń.
Nad przestrzeganiem przepisów czuwa też obecnie 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości oraz 20 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle.
***