Uwaga kierowcy. Mobilne fotoradary wróciły na drogi!

To, że na danej trasie nie ma fotoradaru, nie oznacza jeszcze, że nie grozi nam zdjęcie. Wielu kierowców nie wie, że z mobilnych urządzeń do rejestrujących przekroczenia prędkości korzysta np. GDDKiA.

Głowica radaru w nieoznakowanym Fordzie
Głowica radaru w nieoznakowanym FordzieJan BieleckiAgencja SE/East News

W Polsce aktualnie znajduje się 445 fotoradarów. Z biegiem lat ich liczba nie zmieniła się znacząco - w 2018 roku w całym kraju znajdowało się 430 urządzeń pomiaru prędkości, w 2019 ich ogólna liczba pozostała bez zmian, natomiast w 2020 zwiększyła się o jeden fotoradar. Nie jest to jednak koniec planów związanych z powiększeniem liczby stacjonarnych mierników prędkości. W planach są już kolejne fotoradary, które mają zostać zamontowane w kilkudziesięciu miejscowościach w Polsce.

Jednak mowa tu wyłącznie o stacjonarnych punktach pomiaru prędkości, przed którymi znajduje się znak D-51 z informacją o "Automatycznej kontroli prędkości". Dla przypomnienia - znak umieszcza się przed stacjonarnym urządzeniem w odległości: ● od 100 do 200 m na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h, ● od 200 do 500 m na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad, ● od 500 do 700 m na drogach ekspresowych i autostradach.

Ile fotoradarów jest w Polsce?Informacja prasowa (moto)

Poza fotoradarami w Polsce poczynania kierowców kontrolują również odcinkowe pomiary prędkości, ręczne mierniki, a także - od niedawna - drony, która nadzorują także wykroczenia drogowe. Poza tymi urządzeniami na trasach można spotkać również nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami. Wbrew pozorom, to nie wszystko...

Mobilne fotoradary wróciły na polskie drogi!

Jadąc możemy nie spotkać na swojej drodze charakterystycznych żółtych skrzynek, które poprzedza dobrze znany kierowcom znak D-51. Okazuje się, że GITD korzysta również z mobilnych urządzeń czeskiej firmy Ramet, o których już dawno wszyscy zapomnieli. Te urządzenia to AD9C, które jeszcze 4 lata temu miały problem z ponowną legalizacją. Te mierniki montowano w nieoznakowanych radiowozach, które stały przy drodze i łapały kierowców przekraczających dozwoloną prędkość.

Z informacji twórców systemu Yanosik wynika, że urządzenia te wróciły do użytkowania. Jest ich aktualnie około 30 i pozostają w aktywnym użyciu GITD. Znajdują się w samochodach marek: Ford Focus, Ford Mondeo, Peugeot Partner i Volkswagen Passat. Łatwo je rozpoznać, ze względu na dużych rozmiarów głowicę wmontowaną w osłonę chłodnicy oraz kamerę, która jest widoczna na podszybiu.

Jak działa system pomiaru prędkości AD9?

Wykorzystuje on efekt zmiany częstotliwości promieniowania elektromagnetycznego przy ruchu względnym źródła promieniowania lub obserwatora, wykorzystując zjawisko Dopplera. Oznacza to, że miernik prędkości wysyła ciągły niemodulowany sygnał nośnej częstotliwości w ten sposób, aby napromieniował pojazd, który jest mierzony. Sygnał odbija się od mierzonego pojazdu i jest odbierany wtórnie. Częstotliwość sygnału, który odbija się od poruszającego się auta, jest różna od częstotliwości emitowanego sygnału o liczbę Dopplera, która stanowi proporcję do prędkości mierzonego pojazdu.

Przekroczenie prędkości jest rejestrowane w postaci cyfrowego dokumentu. Dokładność tego miernika wynosi ± 3 km/h do 100 km/h oraz 3 proc. błędu przy prędkościach powyżej 100 km/h. Wymagana dokładność stacjonarnych mierników prędkości wynosi około 3 km/h przy prędkości do 100 km/h. Przy wyższych prędkościach dopuszczalnym błędem pomiaru jest 3 proc.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?Informacja prasowa (moto)

"W ustawie Prawo o ruchu drogowym art. 129h ust. 5 pkt. 3 widnieje zapis o możliwym błędzie kierowcy do 10 km/h włącznie i zgodnie z tym zapisem fotoradary GITD nie rejestrują przekroczenia prędkości, gdy nie wynosi ono powyżej 10 km/h ponad obowiązujący limit" - informuje Julia Langa z Yanosika.

Jak wygląda pomiar prędkości z wideorejestratorów w nieoznakowanych radiowozach? Mówi się, że mierzą one przybliżoną prędkość kierowcy, który prowadzi pojazd, a starsze modele mogą nawet przekraczać dopuszczalną granicę błędu 3 proc. Co więc zrobić, gdy nie zgadzamy się z wynikiem pomiaru prędkości? Najlepszym rozwiązaniem będzie stosowanie się do aktualnych limitów prędkości na trasie, bez wyjątków. Dodatkowym wsparciem może być również wideorejestrator, który zapisuje przebieg trasy oraz przybliżoną prędkość, z którą jedziemy. To bardzo cenny materiał dowodowy dla sądu... gdyż bez niego się nie obejdzie.

Oto jak wygląda legalizacja fotoradaruITD

Najlepszym przepisem na uniknięcie mandatu z pomiaru prędkości jest... ściągnięcie nogi z gazu. Zalecamy to zwłaszcza kierowcom, którym zdarza się nagminnie przekraczać obowiązujące limity i przypominamy, że w planach rządu jest znaczna podwyżka kar za zbyt szybką jazdę oraz recydywę.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas