Autosan jak Jelcz. Będzie zmiana profilu produkcji?

Znane są już szczegóły nabycia przez konsorcjum PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola (obie wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej) firmy Autosan.

Jak informuje "Polska Zbrojna" firmy zapłacą za sanockie zakłady niemal 18 mln zł. Transakcja ma zostać sfinalizowana w najbliższych tygodniach. Przedstawiciele nowych właścicieli nie kryją, że mają co do Autosanu ambitne plany.

Jednym z warunków odsprzedaży sanockiej fabryki było zagwarantowanie ciągłości produkcji. Nowy właściciel chce, by Autosan - jako członek Polskiej Grupy Zbrojeniowej - zajął się produkcją na potrzeby wojska. Co ciekawe, ta dotyczyć ma nie tylko autobusów i mikrobusów. Długofalowe plany zakładają również uruchomienie produkcji samochodów terenowych z napędem 4x4. Oprócz tego w Sanoku powstawać mają specjalistyczne kontenery wykorzystywane w ramach wojskowych systemów dowodzenia i łączności. Podobne zabudowy - dla wozów wsparcia technicznego Sarna II - budowane są w Sanoku już od dwudziestu lat.

Reklama

W wywiadzie dla "Polski Zbrojnej" prezes PIT-Radwaru - Ryszard Kardasz - stwierdził, że pomysł nabycia Autosanu zrodził się w wyniku pozytywnych doświadczeń z kupioną przez Hutę Stalowa Wola marką Jelcz. Obecnie oferta jelczańskiej firmy składa się niemal wyłącznie z pojazdów militarnych, a firma realizuje duże wojskowe kontrakty. Tylko w 2013 roku Wojsko Polskie zamówiło w Jelczu 910 ciężarówek Jelcz 422.32.

Autosan zatrudnia obecnie około 360 osób. Od 2013 roku przedsiębiorstwo jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Oprócz produkcji autobusów w fabryce powstają też części do pociągów i tramwajów. Roczna produkcja oscyluje w okolicach 50 autobusów. W zeszłym roku firmie udało się zakończyć proces homologacyjny nowych miejskich autobusów - SANCITY wyposażonych w silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6.

Autosan S.A. jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce. Początki firmy sięgają 1832 roku. Pierwsze pojazdy wyjechały z Sanokiej Fabryki Wagonów "Sanowag" w 1950 roku. Początkowo firma produkowała auta osobowe i pożarnicze na podwoziach Fiata. W tym samym roku powstał również pierwszy autobus własnej konstrukcji - zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego Star 20 model Star N50.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Autosan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy