"Auta z wtyczką" to niezmiennie margines rynku
Instytut Samar podał za Centralną Ewidencją Pojazdów najnowsze dane, dotyczące liczby samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in w Polsce. Nie zmieniły się one znacząco.
Samochodów "z wtyczką" było w naszym kraju na koniec stycznia 2021 roku 20 959 sztuk. Z tego 10 010 stanowiły auta elektryczne, natomiast 10 949 były hybrydami plug-in. Oznacza to, że w ostatnim miesiącu przybyło ich (w sumie) 791 sztuk. 79 proc. z nich to pojazdy kupione jako nowe.
Z danych podanych przez Samar możemy się także dowiedzieć, że 15 166 "aut z wtyczką" kupiono w polskich salonach (72 proc.) oraz że 14 699 (70 proc.) z nich zakupiły firmy. Tak jak w przypadku wielu statystyk, nie znajdziemy tu rozdziału między elektryki oraz hybrydy plug-in, choć mowa o zupełnie innym rodzaju napędu. Przypomnijmy, że polskie prawodawstwo (ustawa o elektromobilności) nie bierze pod uwagę hybryd plug-in jako pojazdów ekologicznych (w przeciwieństwie na przykład do tych z CNG), a ich właścicielom nie przysługują żadne przywileje. Trudno więc znaleźć uzasadnienie (tak z punktu widzenia technologii, jak i prawnego) na łączne podawanie statystyk sprzedaży elektryków oraz plug-inów.Najpopularniejszym autem elektrycznym w Polsce pozostaje Nissan Leaf (1814), na drugim miejscu znajduje się BMW i3 (1597), a na trzecim Renault Zoe (652). Z kolei wśród plug-inów triumfuje Mitsubishi Outlander (981), na drugim miejscu znalazło się BMW serii 3 (900), a na trzecim BMW serii 5 (625).