Auta "porozmawiają" za plecami kierowców. Wszysto dla waszego dobra!

Samochody marki Ford będą udostępniać informacje o mogących nastąpić incydentach związanych z bezpieczeństwem na drogach, aby pomóc w ostrzeganiu użytkowników dróg - nie tylko kierowców Fordów, ale również pojazdów innych producentów.

Wnętrze nowego Forda Pumy
Wnętrze nowego Forda PumyInformacja prasowa (moto)

Wzajemna umowa jest częścią wspieranego przez Komisję Europejską programu Data for Road Safety; partnerami są BMW, Volvo, Mercedes-Benz, TomTom, HERE Technologies oraz centra zarządzania ruchem w UE. System pomoże zapewnić kierowcom pojazdów skomunikowanych różnych marek komunikaty ostrzegawcze o niosących zagrożenie warunkach jazdy na drodze.

System wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze wprowadzony został wraz z nowym Fordem Puma na początku 2020 roku. Dzięki nowemu porozumieniu, pojazdy innych producentów będą teraz mogły identyfikować i udostępniać informacje o napotkanych zagrożeniach, przyczyniając się wspólnie do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Umowa w ramach wspieranego przez Komisję Europejską partnerstwa Data for Road Safety, została zawarta w następstwie 16-miesięcznego projektu pilotażowego, w trakcie którego wymieniono między różnymi pojazdami dziesiątki milionów komunikatów SRTI (Safety-Related Traffic Information), takich jak informacje o awariach pojazdów na trasie, śliskiej nawierzchni lub ograniczonej widoczności. Partnerami Forda są BMW, Mercedes-Benz i Volvo, których ekosystemy udostępniania danych są także otwarte dla nowych uczestników.

Anonimowe dane z pojazdów, takie jak użycie świateł przeciwmgielnych, hamowanie awaryjne lub aktywacja poduszek powietrznych, są analizowane na pokładzie w celu określenia prawdopodobieństwa i lokalizacji potencjalnych zagrożeń. Komunikaty ostrzegawcze są wysyłane za pośrednictwem modemu FordPass Connect, do bezpiecznego serwera Forda, skąd dane są dystrybuowane do partnerów SRTI, którzy zestawiają komunikaty o zagrożeniach z różnych źródeł, a następnie udostępniają je pojazdom różnych marek. Sygnały SRTI są natychmiast wysyłane - również z wykorzystaniem sieci komórkowej - do pojazdów znajdujących się w pobliżu potencjalnego zagrożenia, gdzie kierowcy ostrzegani są  komunikatami wyświetlanymi na desce rozdzielczej.

Oprócz kierowców, informowane są służby ratunkowe, które otrzymują w ciągu kilku sekund dokładne dane o lokalizacji zagrożenia, co znacznie przyspiesza pomoc. - Ekosystem Data for Road Safety to partnerstwo publiczno-prywatne, które w bardzo konkretny sposób udostępnia wzbogacone dane podnoszące bezpieczeństwo na drogach, jest to więc sytuacja korzystna dla całego społeczeństwa - powiedział Joost Vantomme, przewodniczący nowego ekosystemu SRTI. -

Uczestniczący w projekcie producenci pojazdów chętnie podzielą się spływającymi co dzień danymi i wspólnie ze wszystkimi partnerami będą starali się wnosić swój wkład w ekosystem danych SRTI.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas