Audi z fabrycznym zespołem w Formule 1. Zastąpi... Alfę Romeo

​Kilka miesięcy temu Audi ogłosiło, że od 2026 roku w wyścigach Formuły 1 będzie brał udział fabryczny zespół tego producenta. Teraz niemiecki koncern podał, że jego partnerem technologicznym będzie wyścigowy zespół Sauber.

Audi opracuje układ napędowy, zaś Sauber będzie odpowiedzialny za stworzenie bolidu
Audi opracuje układ napędowy, zaś Sauber będzie odpowiedzialny za stworzenie bolidumateriały prasowe

To logiczna kolej rzeczy. Sauber to zasłużony i doświadczony zespół wyścigowy, który kiedyś współtworzył m.in. fabryczny zespół BMW w Formule 1, a w ostatnich latach (od 2017 roku) współpracuje z Alfą Romeo. Włoski producent ogłosił jednak, że po 2023 roku wycofuje się z Formuły 1. Z okazji skorzystało Audi i porozumiało się z Sauberem. 

Audi przygotuje układ napędowy. Sauber - bolid

Audi planuje nabyć udziały w Grupie Sauber. Umowa zakłada, że szwajcarski zespół będzie od roku 2026 startował jako zespół fabryczny Audi, korzystając z jednostki napędowej opracowanej przez Audi.

Jednostka napędowa powstanie w Motorsport Competence Center Audi w Neuburgu nad Dunajem. Natomiast Sauber w swoim zakładzie w Hinwil w Szwajcarii opracuje i wyprodukuje bolid. Sauber będzie również odpowiedzialny za planowanie i realizację operacji wyścigowych.

Audi w Formule 1

Bolid Formuły 1 Audimateriały prasowe
Bolid Formuły 1 Audimateriały prasowe
Bolid Formuły 1 Audimateriały prasowe
Bolid Formuły 1 Audimateriały prasowe
Bolid Formuły 1 Audimateriały prasowe
Bolid Formuły 1 Audimateriały prasowe
Bolid Formuły 1 Audimateriały prasowe
Bolid Formuły 1 Audimateriały prasowe

To nie pierwsza współpraca Audi i Saubera

To nie będzie pierwsza współpraca Audi i Saubera, ale pierwsza na taką skalę. Wcześniej Audi Sport regularnie korzystało z tunelu aerodynamicznego grupy Sauber w Hinwil, gdy niemiecki koncern był zaangażowany w wyścigi serii Le Mans i DTM.

Rok 2026 to będzie prawdziwa rewolucja w Formule 1

W 2026 roku w Formule 1 wejdą w życie nowe przepisy dotyczące układów napędowych. Moc generowana przez silnik elektryczny ma być niemal taka sama - 400 kW (544 KM) -  jak dostarczana przez doładowaną benzynową jednostkę 1.6, która od 2026 roku ma być zasilana paliwem syntetycznym. Mocniejszy silnik elektryczny wymusi jednocześnie zastosowanie większych i bardziej pojemnych akumulatorów.

Zmiana technologiczna jest tak duża, że w układzie sił w Formule 1 nastąpi swoisty "reset". Niemal wszystkie zespoły będą startować z tego samego poziomu, zbliżonego do zera. Ten właśnie fakt chce wykorzystać Audi, przystępując do rywalizacji w 2026 roku.

Prace rozwojowe nad jednostką napędową składającą się z silnika elektrycznego, akumulatora, systemów sterowania i silnika spalinowego, idą już pełną parą w zakładzie specjalnie dla tego celu powołanej spółki Audi Formula Racing GmbH w Neuburgu nad Dunajem. Nad projektem pracuje w tej chwili ponad 120 pracowników.

***

Ile - tak naprawdę - kosztuje elektromobilność?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas