Audi RS5 Cabriolet w całej okazałości
Audi zaprezentowało najbardziej dynamiczne wcielenie karbioleta A5. Model RS5 Cabriolet zabiera na pokład cztery osoby, ma składany dach z tkaniny i wysokoobrotowy silnik 4.2 V8 o mocy 450 KM pod maską.
Nadwozie RS5 trudno pomylić z "cywilnym" A5. Specjalne emblematy, wloty powietrza o strukturze plastra miodu i ozdobne listwy oraz lusterka w kolorze matowego aluminium uzupełniają dodatkowe spojlery, tylny dyfuzor i masywne, 20-calowe obręcze. Wykonane z aluminium przednie błotniki kompensują po części dodatkowe kilogramy, będące efektem zastosowania wzmocnień karoserii. W tylnych lampach całkowicie zrezygnowano z tradycyjnych żarówek - zastąpiły je pasma diod LED. Klapę wieńczy dyskretny spojler, wykonany z włókna węglowego.
Miękki dach Audi RS5 otwiera się i zamyka półautomatycznie. Operacja trwa odpowiednio 15 i 17 sekund i może się odbywać również podczas jazdy, do prędkości 50 km/h. Specjalna, piankowa warstwa dachu zapewnia odpowiedni komfort akustyczny w kabinie. Poszycie dostępne jest w kolorze czarnym, szarym, czerwonym lub brązowym.
Po rozłożeniu dachu przestrzeń bagażowa maleje z 380 do 320 l. Można ją powiększyć dzięki dzielonym oparciom tylnej kanapy. Funkcjonalność zwiększa także tunelu w podłokietniku, umożliwiający na przykład przewiezienie nart.
Audi RS5 Cabriolet mierzy 4649 mm długości, 1860 mm szerokości i 1380 mm wysokości, a rozstaw jego osi to 2751 mm. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,34, a własności aerodynamiczne w istotnym stopniu zwiększa zabudowane podwozie.
Na kierowcę RS5 czeka trójramienna kierownica o spłaszczonym u dołu wieńcu i mocno wyprofilowane fotele z elektryczną regulacją, obszyte mieszanką skóry i alcantary. Alternatywą dla sportowych siedzeń są ręcznie regulowane fotele kubełkowe lub komfortowe, klimatyzowane siedzenia z funkcją przewietrzania. Na oparciach, aluminiowych aplikacjach, kierownicy, obrotomierzu i gałce dźwigni biegów widnieje emblemat RS5.
Sercem RS5 Cabriolet jest wysokoobrotowy silnik V8 z bezpośrednim wtryskiem. Ma on pojemność 4163 ccm3 i generuje moc 450 KM przy 8250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 430 Nm dostępny jest w zakresie 4000-6000 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosi według Audi 10,9 l/100 km.
Motor 4.2 FSI z lakierowaną na czerwono pokrywą głowicy jest składany ręcznie w zakładach w Gyor na Węgrzech. Zapewnia kabrioletowi Audi sprinterskie osiągi - przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,9 s, a prędkość maksymala wynosi 250 km/h (na życzenie można ją podwyższyć do 280 km/h).
Marcin Sobolewski