Audi R8 LMX - pierwsze z laserowymi światłami drogowymi

Audi ubiegło BMW - jako pierwsze wprowadza do oferty seryjne auto z laserowym oświetleniem. To R8 w limitowanej do 99 egzemplarzy wersji LMX. Oferta konkurencyjnego BMW i8 wzbogaci się o laserowe światła jesienią br.

Audi R8 LMX
Audi R8 LMXAudi

Audi R8 LMX ze światłami laserowymi wyjedzie na drogi latem br., a więc kilka tygodni przed BMW i8 z takim samym wyposażeniem. Każdy z 99 egzemplarzy modelu został wyceniony na 210 tys. euro (cena w Niemczech). Wszystkie wyróżniają się niebieskim lakierem Ara z kolekcji Audi exclusive, ospojlerowaniem z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym oraz akcentami ozdobnymi polakierowanymi na kolor tytanowy. Sportowy wydech otrzymał czarne końcówki, a w kabinie pojawiła się czarna skóra nappa ze stebnowaniem w kształcie rombów i przeszyciami w kolorze niebieskim Sepang oraz podsufitka obszyta alcantarą.

W styczniu br., podczas targów elektroniki użytkowej (CES), Audi zaprezentowało prototyp Sport quattro z reflektorami laserowymi. BMW przypomniało wówczas, że w dziedzinie technologii oświetleniowej jest o krok dalej - już w 2011 roku zaprezentowało koncepcyjny model z takim oświetleniem. Przedstawiciele bawarskiej marki opublikowali na Twitterze wiadomość o treści: "Przepraszamy, że nie przywieźliśmy naszego prototypu świateł laserowych z 2011 roku na tegoroczne targi CES. Byliśmy zbyt zajęci produkcją seryjną". Okazało się jednak, że to Audi szybciej wprowadzi do sprzedaży auto z oświetleniem laserowym.BMW

Do napędu R-ósemki LMX służy 5,2-litrowy, wolnossący silnik V10 o mocy 570 KM i 540 Nm maksymalnego momentu obrotowego, połączony z 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną S tronic. Efekt? 3,4 s od zera do "setki", prędkość maksymalna 250 km/h i średnie zużycie paliwa 12,9 l/100 km. Napęd płynie do kół obu osi i wykorzystuje sprzęgło wiskotyczne.

O skuteczne wytracanie prędkości dba układ hamulcowy z ceramiczno-karbonowymi tarczami o średnicy 380 mm, ukrytymi za 19-calowymi obręczami z ogumieniem w rozmiarze 235/35 R 19 (przód) oraz 305/30 R 19 (tył). Kontrastowy efekt zapewniają polakierowane na czerwono obudowy zacisków.

Nie nadwozie, nie wnętrze, nie silnik ani hamulce są jednak w R8 LMX najciekawsze. Najciekawsze są laserowe światła drogowe, po raz pierwszy dostępne w seryjnym aucie. W 2008 roku R8 było pierwszym na świecie samochodem z reflektorami diodowymi LED, a przy okazji liftingu w 2012 roku otrzymało dynamicznie zapalane kierunkowskazy. Wariant LMX otrzyma kolejną innowację - reflektory diodowe ze światłami drogowymi generowanymi przez wiązkę laserową. Jej zasięg jest dwa razy większy niż świateł diodowych.

W każdym reflektorze zastosowano po cztery diody laserowe. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 K, odpowiednie dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok.

Światła laserowe w R8 LMX aktywują się powyżej prędkości 60 km/h i uzupełniają diodowe światła drogowe, poszerzając i wydłużając pole widzenia kierowcy. Zespół kamer reaguje na innych uczestników ruchu, dostosowując intensywność wiązki światła.

Audi R8 LMX

Audi R8 LMX (więcej informacji)

Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi
Audi R8 LMXAudi

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas