Amerykańskie ciężarówki wjeżdżają do Europy. Będzie hit?

Ogromnym sukcesem - w całkiem dosłownym znaczeniu tego słowa - pochwalić się może Ford. Zupełnie nowy model amerykańskiej marki otrzymał właśnie europejską(!) nagrodę International Truck od the Year 2019.

Ford F-Max
Ford F-MaxInformacja prasowa (moto)

Zaskoczenie jest tym większe, że zachodnioeuropejską premierę nowego ciągnika siodłowego udało się utrzymać w ścisłej tajemnicy. Kilka dni temu, w powszechnej świadomości, samochód nie miał nawet nazwy! Tę - F-MAX - poznaliśmy dopiero przy okazji rozpoczęcia międzynarodowego salonu pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze. Pierwszy (na europejskim rynku) dalekobieżny ciągnik siodłowy Forda budowany będzie w Turcji. W głosowaniu 23-osobowego jury, składającego się z branżowych dziennikarzy motoryzacyjnych, pojazd otrzymał aż 126 punktów. Drugiej w zestawieniu Scanii Urban Range przyznano 74 punkty. Zdobywca trzeciego miejsca - Volvo FH LNG - otrzymał 56 punktów.

Za skonstruowanie wozu odpowiadał turecki Ford Otosan. Opracowane od podstaw auto napędzane jest 6-cylindrowym silnikiem EcoTorq o mocy 500 KM. Jednostka sprzęgana jest z 12-stopniową, zautomatyzowaną przekładnią Traxon konstrukcji ZF.

Ciągnik może się pochwalić przestronną kabiną z całkowicie płaską podłogą i wysokością wnętrza wynoszącą aż 2,16 cm. Lista wyposażenia obejmować może m.in. adaptacyjny tempomat, który potrafi dostosowywać prędkość pojazdu w oparciu o dane z licznych czujników i nawigacji satelitarnej.

Ford F-MaxInformacja prasowa (moto)

Ford podkreśla, że przed opracowaniem ostatecznej wersji produkcyjnej prototypy pokonały aż 5 mln(!) km poruszając się głównie po drogach kiepskiej jakości. Marka Ford Otosan do tej pory celowała bowiem w klientów z Afryki, Bliskiego Wschodu i Europy Wschodniej, gdzie wytrzymałość konstrukcji często stawiana jest na pierwszym miejscu. Firma planuje jednak poszerzenie sieci dealerskiej o nowe kraje, tak by do 2020 roku miała swoje przedstawicielstwa w co najmniej 50 państwach.

Salon w Hanowerze ciepło wspominać będą również Francuzi, a ściślej - Grupa PSA. Bliźniacze, zbudowane w oparciu o modułową platformę EMP2, modele: Peugeot Partner, Citroen Berlingo oraz Opel Combo otrzymały bowiem prestiżową nagrodę "International Van of the Year 2019".

W głosowaniu 25 członków jury (branżowi dziennikarze motoryzacyjni) modele otrzymały ocenę 127. Druga pozycja przypadła Mercedesowi Sprinterowi, który otrzymał ogólną notę 92 punktów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?