Alonso wygrał Grand Prix Niemiec

Fernando Alonso powoli acz konsekwentnie zbliża się do upragnionego celu. Hiszpański kierowca ekipy Renault wygrał na Hockenheimring Grand Prix Niemiec - 12. eliminację Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 2005.

Fernando Alonso wygrał GP Niemiec
Fernando Alonso wygrał GP NiemiecAFP

Alonso dzięki szóstemu zwycięstwu w tym sezonie, a siódmemu w karierze, umocnił na czele klasyfikacji kierowców. Hiszpan wyprzedza aż o 36 punktów drugiego w klasyfikacji generalnej Kimiego Raikkonena, który na 32 okrążenia przed końcem musiał wycofać się z walki. Fin zmierzał wówczas po niemalże pewne zwycięstwo, ale awaria McLarena uniemożliwiła mu dalszą jazdę. Prowadzenie objął wówczas Alonso i nie oddał go już do mety, którą minął przed innym kierowcą zespołu z Woking Juanen-Pablo Montoyą i Jenson Button (BAR-Honda).

Na ostatnim okrążeniu czwarte miejsce stracił siedmiokrotny mistrz świata Formuły 1 - Michael Schumacher z Ferrari. Niemca wyprzedził drugi kierowca Renault - Włoch Giancarlo Fisichella.

Dobrze rozpoczął wyścig Kimi Raikkonen z teamu McLaren-Mercedes. Startujący z pole position Fin przed wejściem w pierwszy wiraż umiejętnie zablokował Alonso, który od razu przesunął się z trzeciej na drugą pozycję, przed Buttona.

Chwilę później Brytyjczyka wyprzedził także Schumacher, który na pierwszym wirażu wykorzystał wolną przestrzeń na asfaltowym poboczu i znalazł się tuż za Raikkonenem i Alonso.

Fatalnie na starcie spisał się natomiast Fisichella, tracąc od razu czwarte miejsce wywalczone podczas kwalifikacji, a w trakcie pierwszego okrążenia spadł na ósmą pozycję.

Już po dziesięciu okrążeniach Raikkonen zdublował pierwszego z rywali - Kanadyjczyka Jacquesa Villeneuve'a z Sauber-Petronas. Mistrz świata z 1997 roku miał jednak za sobą wizytę w boksie, bo uszkodził przednią cześć swojego bolidu w niegroźnej kolizji. Fin stopniowo powiększał przewagę nad Alonso. W pewnym momencie przekroczyła ona 20 sekund.

Po 20 okrążeniach większość kierowców zaczęła pojawiać się w boksie, ale nie zmieniło to w znaczący sposób kolejności w czołówce. Praktycznie jedynym wyjątkiem był Montoya, który znalazł się na trzeciej pozycji.

Kolumbijczyk jako ostatni z kierowców zjechał do "pit lane", a opóźnienie tankowania pozwoliło mu awansować w sumie o 15 miejsc, bowiem wrócił na tor na piątej pozycji.

Montoya wystartował do GP Niemiec z ostatniego miejsca, bowiem w sobotę nie zmierzono mu czasu, po tym jak na ostatnim wirażu okrążenia kwalifikacyjnego wypadł z toru i rozbił bolid.

Na 35. okrążeniu zakończył swój występ lider wyścigu. W bolidzie Raikkonena zablokowały się tylne koła i McLaren prowadzony przez Fina nieoczekiwanie stanął na jednym z wiraży. W tej sytuacji na prowadzenie wyszedł Alonso z blisko półminutową przewagą nad Buttonem i Schumacherem.

Siedem rund później Schumacher wyprzedził Buttona, ale Brytyjczyk odzyskał drugą pozycję po dwóch kolejnych okrążeniach. Walkę tych kierowców wykorzystał Montoya, który zbliżył się do nich.

Chwilę później uzupełnić zapas paliwa musiał Button, a po nim Schumacher. Wrócili oni do stawki odpowiednio na trzecim i czwartym miejscu.

Na 11 okrążeń przed metą - ponownie jako ostatni - w boksie pojawił się Montoya i po tankowaniu wyjechał na tor na drugiej pozycji, z przewagą blisko dwóch sekund nad Buttonem.

W końcówce dystansu Schumacher miał problemy z nadmiernie zużytymi oponami w swoim Ferrari, w wyniku czego znacznie zwolnił i musiał później odpierać ataki Fisichelli. Bardzo agresywna jazda pozwoliła Włochowi na wyprzedzenie broniącego tytułu mistrza świata Niemca i na początku ostatniego okrążenia wyszedł na czwartą pozycję.

Wyniki GP Niemiec:

1. Fernando Alonso (Hiszpania/Renault) 1:26.28,599

2. Juan Pablo Montoya (Kolumbia/McLaren-Mercedes)strata 22,569

3. Jenson Button (W.Brytania/BAR-Honda) 24,422

4. Giancarlo Fisichella (Włochy/Renault) 50,587

5. Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 51,690

6. Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota-Panasonic) 52,242

7. David Coulthard (Szkocja/Red Bull-Cosworth) 52,700

8. Felipe Massa (Brazylia/Sauber-Petronas) 56,570

9. Christian Klien (Austria/Red Bull-Cosworth) 1.09,818

10.Rubens Barrichello (Brazylia/Ferrari) 1 okr.

11.Nick Heidfeld (Niemcy/Williams-BMW) 1 okr.

12.Takuma Sato (Japonia/BAR-Honda) 1 okr.

13.Christijan Albers, Netherlands, Minardi-Cosworth) 2 okr.

14.Jarno Trulli (Włochy/Toyota-Panasonic) 3 okr.

15.Jacques Villeneuve (Kanada/Sauber-Petronas) 3 okr.

16.Narain Karthikeyan (Indie/Jordan-Toyota) 3 okr.

17.Tiego Monteiro (Portugalia/Jordan-Toyota) 3 okr.

18.Robert Doornbos (Monako/Minardi-Cosworth) 4 okr.

Klasyfikacja MŚ kierowców (po 12 z 19 eliminacji):

1. Fernando Alonso (Hiszpania/Renault) 87 pkt

2. Kimi Raikkonen (Finlandia/McLaren-Mercedes) 51

3. Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 47

4. Juan Pablo Montoya (Kolumbia/McLaren-Mercedes) 34

5. Jarno Trulli (Włochy/Toyota-Panasonic) 31

. Rubens Barrichello (Brazylia/Ferrari) 31

7. Giancarlo Fisichella (Włochy/Renault) 30

8. Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota-Panasonic) 26

9. Nick Heidfeld (Niemcy/Williams-BMW) 25

10. Mark Webber (Australia/Williams-BMW) 22

11. David Coulthard (Szkocja/Red Bull-Cosworth) 19

12. Jenson Button (W.Brytania/BAR-Honda) 15

13. Felipe Massa (Brazylia/Sauber-Petronas) 8

14. Tiago Monteiro (Portugalia/Jordan-Toyota) 6

. Alexander Wurz (Austria/McLaren-Mercedes) 6

. Jacques Villeneuve (Kanada/Sauber-Petronas) 6

17. Narain Karthikeyan (Indie/Jordan-Toyota) 5

18. Christijan Albers (Holandia/Minardi-Cosworth) 4

. Pedro de la Rosa (Hiszpania/McLaren-Mercedes) 4

. Christian Klien (Austria/Red Bull-Cosworth) 4

21. Patrick Friesacher (Austria/Minardi-Cosworth) 3

22. Vitantonio Liuzzi (Włochy/Red Bull-Cosworth) 1

23. Takuma Sato (Japonia/BAR-Honda) 0

Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 12 z 19 eliminacji):

1. Renault 117 pkt

2. McLaren-Mercedes 95

3. Ferrari 78

4. Toyota-Panasonic 57

5. Williams-BMW 47

6. Red Bull-Cosworth 24

7. BAR-Honda 15

8. Sauber-Petronas 14

9. Jordan-Toyota 11

10. Minardi-Cosworth 7

Następny wyścig - Grand Prix Węgier odbędzie się 31 lipca na torze Hungaroring.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas