Alfa Romeo Stelvio udowadnia, że SUV też może być stylowy
W dzisiejszych czasach każda marka musi mieć w swojej ofercie SUV-a i ma go również Alfa Romeo. Tylko jak duże i wysokie nadwozie pogodzić z DNA włoskiej marki, wyróżniającej się zawsze wysmakowanym stylem oraz świetnym prowadzeniem i dynamiką? Odpowiedzią na ten dylemat jest nowe Alfa Romeo Stelvio.
Zacznijmy od tego, co najbardziej rzuca się w oczy - od wyglądu. Nowa Alfa Romeo Stelvio teraz prezentuje się dumnie i muskularnie. Nieznacznie opadająca linia dachu oraz lekko zwężająca się linia tylnych szyb nadają mu dynamizmu, bez wzbudzania obaw o przestronność wnętrza i komfort podróżnych.
O tym, że mamy do czynienia z modelem Alfy Romeo informuje Scudetto, czyli osłona chłodnicy w kształcie tarczy, będąca wizytówką samochodów włoskiego producenta. Bardzo charakterystycznym elementem nowego Stelvio są teraz nowe diodowe reflektory Full LED z potrójną sygnaturą świetlną. Stanowią one ciekawe połączenie nawiązujące do historycznych modeli Alfa Romeo oraz nowoczesności. Stylowe klosze kryją matrycową technologię, która pozwala na precyzyjne sterowanie strumieniem światła tak, aby doskonale oświetlać drogę, jednocześnie nie oślepiając innych uczestników ruchu.
Połączenie stylu i nowoczesności kontynuowane jest we wnętrzu, gdzie znajdziemy na przykład zegary o klasycznym dla Alfy Romeo wyglądzie. Są one umieszczone w tubach, które de facto wyświetlane są na ekranie o przekątnej 12,3 cala. Kierowca może korzystać z alternatywnych widoków, dających mu dostęp do dodatkowych informacji albo pozostać przy klasycznej elegancji analogowych zegarów.
Drugi ekran (8,8 cala) umieszczono centralnie na desce rozdzielczej. Dzięki niemu kierowca zyskuje dostęp do większości funkcji samochodu. Współpracuje on także z Android Auto i Apple CarPlay, dzięki czemu zyskać można pełną integrację smartfona z samochodem. Warto jednak odnotować, że chociaż wzorem nowoczesnych trendów, obsługę pojazdu przeniesiono na wspomniany ekran, to pozostawiono manualny panel klimatyzacji z wygodnymi pokrętłami. Dzięki temu korzystanie z niego jest proste, intuicyjne i nie odwraca uwagi kierowcy od sytuacji na drodze.
Samochody typu SUV mają wiele niezaprzeczalnych zalet. Są przestronne, praktyczne i niestraszne im nierówne drogi. Jednak wysokie nadwozie oraz wysoka masa własna, nie kojarzą się z dobrą dynamiką i sportowymi wrażeniami z jazdy.
Włoscy inżynierowie znaleźli na to jednak sposób za sprawą platformy Giorgio, na której zbudowano Stelvio.
Już to bardzo pozytywnie wpływa na prowadzenie i wrażenia z jazdy. Nie bez znaczenia jest także sam układ jezdny, w którym zastosowano zaawansowaną konstrukcję wielowahaczową Alfa Multi Link. Jego zestrojenie stanowi unikalne połączenie wysokiego komfortu jazdy oraz wzorowego i pewnego zachowania w zakrętach.
Wyjątkowa dynamika Alfy Romeo Stelvio to także zasługa pracującego pod maską 2-litrowego doładowanego silnika o mocy 280 KM. Współpracuje on z błyskawicznie działającą 8-biegową skrzynią automatyczną ZF, która przekazuje moc na wszystkie cztery koła. Świetna reakcja na gaz oraz wzorowa trakcja przyczyniają się do prawdziwie sportowych osiągów - przyspieszenie do 100 km/h to zaledwie 5,7 s.
Kierowca może sam decydować czy jego Stelvio w danym momencie nastawione jest bardziej na komfortowe pokonywanie kilometrów, czy na dynamiczne połykanie zakrętów. Wszystko za sprawą systemu Alfa DNA, który pozwala na wybór jednego z trzech trybów jazdy. Podczas spokojnej i zrelaksowanej jazdy można ustawić Advanced Efficiency, który pomaga w obniżeniu zużycia paliwa.
Alfa Romeo Stelvio możemy kupić w jednej z pięciu wersji wyposażenia - w tym specjalnej Competizione, która przeznaczona jest dla kierowców szukających jak najbardziej sportowych wrażeń z jazdy. Z kolei osoby kładące duży nacisk na zużycie paliwa, mogą zdecydować się na 210-konnego diesla.
Istotnym wyróżnikiem Stelvio jest również to, że zapewnia swojemu właścicielowi spokój na lata, za sprawą długiej ochrony przed niespodziewanymi wydatkami. Alfa Romeo daje 5 lat fabrycznej gwarancji na samochód, a do tego bezpłatnie otrzymujemy pakiet serwisowy na 3 lata, w ramach którego nie płacimy nic za przeglądy.
Średnie zużycie paliwa i emisja CO2 określone na podstawie pomiarów w cyklu WLTP (Światowa zharmonizowana procedura badań pojazdów lekkich) dla Alfy Romeo Stelvio 2.2 JTDM 210 KM AT8 Q4: 6,2 l/100 km; 163 g CO2/km.