AeroMobil 3.0. Tak będziemy wkrótce podróżować?

Chociaż wielu próbowało, nikomu nigdy nie udało się zbudować maszyny łączącej w sobie cechy samochodu i samolotu, która odniosłaby komercyjny sukces.

AeroMobil 3.0
AeroMobil 3.0Informacja prasowa (moto)

Mimo tego, wciąż nie brakuje marzycieli, którzy postawili przed sobą taki właśnie cel. Należą do nich Słowak - Juraj Vaculík - współzałożyciel i dyrektor zarządzający firmy AeroMobil - oraz główny konstruktor nowego słowackiego producenta - Stefan Klein.

Ten ostatni pracuje nad latającymi pojazdami od przeszło dwudziestu lat. Pierwsze prototypy jego autorstwa pojawiły się już w początku lat dziewięćdziesiątych.

Aktualna, ostateczna wersja - dwuosobowy model AeroMobil 3.0 - trafić ma do niskoseryjnej produkcji. Czego spodziewać się mogą po tym niecodziennym pojeździe przyszli nabywcy?

Idea jest prosta. AeroMobil zapewniać ma wygodną, komfortową eksploatację w normalnym ruchu drogowym. Pojazd - o własnych siłach - ma też być w stanie dojechać do najbliższego lotniska, z którego właściciel będzie mógł kontynuować swoją podróż w przestworzach.

AeroMobil 3.0 wyposażony jest w cztery koła. Tylne umieszczono w narożnikach nadwozia, nad każdym z nich zabudowano pionowy płat steru kierunku. Bazą dla stworzenia niecodziennej konstrukcji jest stalowa rama przestrzenna. Panele nadwozia oraz poszycie skrzydeł wykonano z włókien węglowych.

AeroMobil 3.0Informacja prasowa (moto)

W wersji drogowej pojazd przypomina nieco owada. Skrzydła złożone są wówczas wzdłuż nadwozia, umieszczone na ich krańcach światła przejmują rolę oświetlenia drogowego (światła stopu i pozycyjne). W takiej konfiguracji AeroMobil mierzy równe 6 m długości i 2,24 m szerokości, są to więc pokaźne gabaryty. Źródłem napędu jest lotniczy silnik marki Rotax (model 912) o mocy 100 KM. Moc przenoszona jest na koła przedniej osi. Auto legitymuje się drogowym zasięgiem 875 km. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Średnie zużycie paliwa - około 8 l/100 km.

AeroMobil 3.0Informacja prasowa (moto)

Transformacja w samolot nie jest trudna i zajmuje jedyne kilka chwil. Wystarczy rozłożyć i zablokować skrzydła (proces odbywa się automatycznie) i zasprzęglić z silnikiem umieszczone z tyłu czterołopatowe śmigło.

AeroMobil 3.0Informacja prasowa (moto)

Masa własna AeroMobil 3.0 to około 500 kg (bez płynów), jest więc bardzo niska. Rozpiętość skrzydeł wynosi 8,32 m. Prędkość startowa to 130 km/h. Maksymalnie w powietrzu poruszać się można z prędkością 200 km/h. Przy średnim zużyciu paliwa 15 l/h AeroMobil przelecieć może dystans do 700 km i zabrać - oprócz kierowcy-pilota - jednego pasażera.

AeroMobil 3.0Informacja prasowa (moto)
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas