50 lat fiata 600

50 lat temu na salonie w Genewie Fiat zaprezentował pojazd, który okazał się krokiem milowym we włoskiej motoryzacji - fiata 600. Ten czteromiejscowy samochód z umieszczonym z tyłu silnikiem wszedł do produkcji pięć lat później.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Produkcja szybko ruszyła pełną parą. Początkowo z taśm produkcyjnych rocznie zjeżdżało 100 tysięcy tych pojazdów, jednak już w 1960 roku zdolność produkcyjna wzrosła do pół miliona samochodów rocznie!

INTERIA.PL

Mimo tego popyt nie był zaspokajany. Czas oczekiwania na zakup wynosił niemal rok, a samochód stał się największym przebojem rynkowym tego okresu.

Ostatni fiat 600 zjechał z linii produkcyjny w 1969 roku. Przez 15 lat powstało ponad 2 mln 600 tysięcy tych samochodów. Następcą popularnej "sześćsetki" został model 850.

Przez pierwsze 5 lat produkcji fiat 600 napędzany był czterocylindrowym silnikiem o pojemności 633 cm i mocy 21,5 KM. W 1960 roku jednostkę tę zastąpiono mocniejszym silnikiem o pojemności 767 ccm i mocy 29 KM. Napęd przekazywany był za pośrednictwem czterobiegowej skrzyni na koła tylne.

INTERIA.PL

Prędkość maksymalna wynosiła najpierw 95, a następnie 110 km/h. Za hamowanie odpowiadały bębny umieszczone przy wszystkich kołach.

Dla uczczenia 50 rocznicy debiutu fiata 600 włoska firma przygotowała specjalną wersję współczesnej "sześćsetki" czyli... seicento.

Dobrze znany z naszych ulic samochód pojawił się na rynku w 1998 roku. Od tamtej pory nabywców znalazło 1100 tys. tych pojazdów.

INTERIA.PL

Edycja specjalna będzie napędzana tym samym silnikiem Fire 1.1 MPI o mocy 54 KM. Wyznacznikiem przynależności do serii "50th" będzie natomiast specjalny kolor oraz wstawki stylistyczne w stylu retro.

Pojazdy w tej wersji trafiają właśnie na rynek włoski. Wkrótce potem wprowadzane będą do sprzedaży w innych krajach.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas