37 lat "piątki"

BMW oficjalnie zaprezentowało, najnowszą, szóstą generację serii 5.

6 generacji BMW serii 5
6 generacji BMW serii 5Informacja prasowa (moto)

Pierwsza "piątka" zadebiutowała w 1972 roku i natychmiast stała się jednym z najważniejszych modeli. To właśnie w serii 5 po raz pierwszy pojawił się diesel, aluminiowe zawieszenie, system wyświetlania informacji na szybie (HUD), czy układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu (Active Steering).

Informacja prasowa (moto)

Skąd się wzięła seria 5? Był to po prostu piąty model zaprezentowany w ramach tzw. "nowej serii". Pierwsza "piątka" (E12) została zaprojektowana przez Włocha Marcello Gandiniego, który narysował również m.in. fiata 132 czy alfę romeo alfetta. Samochód napędzany był wyłącznie silnikami benzynowymi cztero- i sześciocylindrowymi (w rzędzie) o pojemnościach od 1.8 do 3.5 l.

E12 produkowano, jak na dzisiejsze czasy długo, bo 9 lat, czyli do 1981 roku. Rok później do produkcji trafiła druga generacja serii 5 (E28), która tak naprawdę stanowiła stylistyczne rozwinięcie E12. Nowością był silnik Diesla o pojemności 2.4 l, dostępny zarówno w wersji doładowanej, jak i atmosferycznej, oraz skrzynia automatyczna. W 1984 roku debiutowało BMW M5, samochód napędzany silnikiem sześciocylindrowym o mocy 286 KM, który wówczas był najszybszym sedanem na świecie.

Informacja prasowa (moto)

W roku 1988 BMW E28 zostało zastąpione zupełnie nowym modelem oznaczonym E34, czyli autem, za którym wzdychały tysiące Polaków. Po raz pierwszy seria 5 pojawiła się również w wersji kombi. Oferta silników była olbrzymia, począwszy od 116-konnego silnika 1.8 aż po 4-litrowe V8 o mocy 286 KM. BMW M5 było jeszcze mocniejsze - w zależności od roku produkcji źródłem napędu był rzędowy silnik o pojemności 3.6 l i mocy 315 KM lub 3.8 l i mocy 340 KM.

Informacja prasowa (moto)

W 1995 roku zaprezentowano czwartą generację serii 5, czyli E39. Samochód dostępny był jako sedan i kombi. Moce silników poszły ostro w górę, poszerzyła się również oferta diesli. Najsłabszy silnik wysokoprężny (520d) dysponował mocą 136 KM, zaś najsłabszy benzynowy - 150 KM. Najmocniejszy diesel (530d) generował z kolei 193 KM (silnik ten wielokrotnie był nagradzany w plebiscycie Engine of the Year), zaś benzynowe V8 o pojemności 4.4 l zapewniało 294 KM. Z kolei pod maską BMW M5 pracował silnik 4.9V8 o mocy 405 KM.

Informacja prasowa (moto)

W 2003 roku pojawiło się BMW E60/61. Zaprojektowany przez Chrisa Bangle'a samochód wzbudzał swoją, nieco przyciężkawą stylistyką sporo kontrowersji. Samochód ponownie był sprzedawany również jako kombi, ponadto pojawiły się wersje X, czyli z napędem wszystkich kół.

Oferta silnikowa obejmowała diesle o mocach od 163 do 272 KM oraz jednostki benzynowe o mocach od 170 do 258 KM. BMW M5, które debiutowało w 2006 roku, napędzane było po raz pierwszy silnikiem V10 o mocy 507 KM.

Ponadto w maju bieżącego roku BMW zaprezentowało model 5 GT. Samochód oparto na płycie podłogowej E60, na której zabudowano zupełnie inne nadwozie - pięciodrzwiowe, ale przywodzące na myśl coupe. W aucie tym zadebiutowała ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów, która dostępna będzie również w najnowszej, właśnie zaprezentowanej, szóstej generacji serii 5.

BMW serii 5 to jeden z najważniejszych modeli niemieckiej koncernu. Na początku 2008 roku liczba wyprodukowanych egzemplarzy wszystkich generacji "piątki" przekroczyła 5 milionów.

Nowe BMW serii 5 na filmie:

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas