308 R HYbrid. Kompaktowy Peugeot z osiągami superauta!
Kariera samochodów koncepcyjnych jest dość krótka. Gdy gasną światła salonów motoryzacyjnych, trafiają one z reguły do zaciemnionych garaży, gdzie - przykryte kurzem - z czasem dokonują żywota.
Od tej reguły są jednak wyjątki. Jednym z nich jest chociażby Peugeot 308 R HYbrid służący francuskim konstruktorom do rozwijania technologii napędu hybrydowego.
Od czasu premiery modelu na salonie motoryzacyjnym w Szanghaju (w maju bieżącego roku) Francuzi nieustannie doskonalą zastosowane w pojeździe technologie, których opracowanie powierzono działowi Peugeot SPORT. Auto wyposażono w trzy jednostki napędowe - benzynowy silnik 1,6 l THP o mocy 270 KM oraz dwa - umieszczone przy osiach - elektryczne motory trakcyjne rozwijające po 115 KM (85 kW) każdy.
Kierowca ma więc do dyspozycji napęd na cztery kola, a sumaryczna moc pojazdu sięga... 500 KM! Dzięki temu auto przyspiesza do 100 km/h w równe 4 s i osiąga - ograniczoną elektronicznie - prędkość maksymalną 250 km/h. Na pokonanie 1000 m ze startu zatrzymanego Peugeot 308 R HYbrid potrzebuje jedynie 22,5 s.
Po włączeniu stacyjki, 308 R HYbrid przechodzi automatycznie do trybu ZEV, pierwszego z trzech trybów wykorzystujących tylny silnik elektryczny do napędu auta. Tryb ZEV jest aktywny do prędkości 100 km/h. Jeśli stopień naładowania akumulatora jest niewystarczający, samochód automatycznie przełącza się do trybu HYbrid. Kierowca może również aktywować ten tryb ręcznie za pomocą przycisku umieszczonego na środkowej konsoli.
W trybie HYbrid maksymalna moc i maksymalny moment obrotowy przenoszone na koła wynoszą odpowiednio 270 KM i 330 Nm. Auto jest wówczas napędzane głównie silnikiem benzynowym. Przedni silnik elektryczny ma trzy zadania. W czasie przyspieszania na niskich obrotach, kompensuje czas reakcji turbodoładowania a przy zmianie biegu zastępuje silnik spalinowy w celu zapewnienia stałego momentu obrotowego na kołach. Ponadto może on również służyć do doładowywania akumulatora trakcyjnego.
W tym celu silnik benzynowy rozwija moc większą od żądanej przez kierowcę, a nadwyżka mocy jest wykorzystywana do doładowania akumulatora. W tym trybie rozładowany akumulator trakcyjny potrzebuje zaledwie 15 km do ponownego całkowitego naładowania. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 3 kWh jest umieszczony pod tylną kanapą w miejscu zbiornika paliwa.
Tryb HYbrid Sport jest aktywowany za pomocą przycisku umieszczonego na prawym ramieniu kierownicy. Przy gwałtownym wciśnięciu pedału przyspieszenia, silniki elektryczne działają jak "doładowanie" wspomagające pracę silnika benzynowego i umożliwiając osiągnięcie łącznej mocy 400 KM i 530 Nm momentu obrotowego.
Oprócz tych trzech trybów Peugeot 308 R HYbrid dysponuje również systemem Launch Control zapewniającym najlepsze przyspieszenia ze startu zatrzymanego. Po aktywowaniu Launch Control, sterowanie mocą 500 KM i 730 Nm momentu obrotowego odbywa się automatycznie.
W tym celu, kierowca musi włączyć tryb HYbrid Sport, dezaktywować ESP, wcisnąć pedał hamulca, wrzucić drugi bieg i maksymalnie wcisnąć pedał gazu, co automatycznie ustawi silnik benzynowy na 4000 obr/min. Wystarczy wówczas zwolnić pedał hamulca, aby uruchomić stoper w oczekiwaniu na 1000 m ze startu zatrzymanego. Po spełnieniu tych warunków, 308 R HYbrid uwalnia cały swój potencjał aż do momentu zdjęcia nogi z pedału przyspieszenie, przechodząc wówczas automatycznie do trybu HYbrid Sport.
Co ciekawe, silnik elektryczny działa wówczas jako... układ zapobiegający poślizgowi kół i włącza się tylko wtedy, gdy przekroczona zostaje granica przyczepności. Działający wówczas jako generator prądu, silnik ten pochłania nadwyżkę momentu obrotowego silnika benzynowego, pozwalając utrzymać maksymalną skuteczność napędu. Zapobieganie poślizgowi kół przez silnik elektryczny jest bardzo efektywne zarówno pod względem mechanicznym jak i energetycznym. Wykorzystanie silnika elektrycznego do tej funkcji powoduje mniejsze obciążenie układu przeniesienia napędu i umożliwia odzyskiwanie nadmiaru energii generowanej przez silnik benzynowy.
W samochodzie zastosowano też kilka innych nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych. Przykładowo silnik benzynowy i przedni silnik elektryczny są ze sobą zespolone i obydwa napędzają wałek wejściowy przekładni głównej. Takie rozwiązanie pozwala wyeliminować niepożądane zjawiska występujące podczas zmiany biegów. Gdy moment obrotowy silnika benzynowego spada, aktywuje się silnik elektryczny, kompensując spadek momentu. Punkty mocowania silnika spalinowego są więc w fazach przejściowych utrzymywane pod stałym obciążeniem. Dzięki temu zmiany przełożeń odbywają się bardzo szybko, bez jakichkolwiek szarpnięć, w sposób nieodczuwalny dla kierowcy.
Co ciekawe, przynajmniej wg obowiązującego cyklu pomiarowego, najnowszy hot hatch Peugeota emituje zaledwie 70 gramów CO2 na kilometr. Odpowiada to średniemu zużyciu paliwa na poziomie... 3 l/100 km!